آریا بانو
50 کلید آداب معاشرت برای درخشش در روابط اجتماعی
دوشنبه 4 مرداد 1400 - 08:16:04
آریا بانو - آداب معاشرت تنها طرز استفاده صحیح از چنگال نیست! بلکه تمام روش‌های احترام به خود و اطرافیان را شامل می‌شود. آگاهی بر این آداب و به کار بردن به موقع آن‌ها، تأثیری مثبت بر روابط بین افراد دارد. هر چند که این آداب، ساده هستند اما باید به زمان و مکان صحیح استفاده از آن‌ها به اندازه کافی دقت شود. در این مطلب 50 مورد از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین این آداب را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
آداب معاشرت
1. از کلمات «لطفاً» و «متشکرم» استفاده کنید
به خصوص برای کسانی که به شما نزدیک‌تر هستند. البته در استفاده از این کلمات نباید زیاده‌روی کنید. زیرا ممکن است شما را درمانده و نیازمند جلوه دهد.
2. در را برای فردی که بعد از شما خارج می‌شود، نگه دارید
اگر کسی هم این کار را برای شما انجام داد، از او تشکر کنید.

آریا بانو

آداب معاشرت – در جمع به تلفن پاسخ ندهید
3. برای پاسخگویی به تلفن، حتماً بیرون بروید
گاهی اوقات وقتی در جمعی حضور دارید، مجبور هستید با کسی تماس بگیرید، اما باید سعی کنید تنها در مواقع ضروری این کار را انجام دهید. به علاوه، شنیدن مکالمات شما برای بقیه چندان جالب نیست، پس بیرون بروید و بعد از تمام شدن مکالمه بازگردید.

آریا بانو

آداب معاشرت – رفتار بد دیگران را با تندی پاسخ ندهید
4. رفتار بد دیگران را با رفتار بدتر پاسخ ندهید
گاهاً ممکن است با فروشنده‌ای بداخلاق یا راننده‌ای تندمزاج و… روبه‌رو شوید. در این حالت نباید شما هم متقابلاً با رفتار زشت با آن‌ها برخورد کنید. به این فکر کنید که شاید اتفاق بدی برای‌شان افتاده و منجر به این رفتار شده است.
5. به کسی که با شما صحبت می‌کند، نگاه کنید
نگاه کردن به چهره فردی که با شما صحبت می‌کند، نشان دهنده احترامی است که برای او قائل هستید. بنابراین سعی کنید در روابط خود با دیگران خوش اخلاق باشید و به آن‌ها توجه کنید. به علاوه، در چنین مواقعی جداً از نگاه کردن به تلفن همراه اجتناب کنید.

آریا بانو

آداب معاشرت
6. گاهی اوقات اجازه دهید کسی جلوتر از شما در صف بایستد
این حرکت، می‌تواند روز او و البته خودتان را سرشار از احساس خوب و شادی کند.

آریا بانو

هنگام عطسه و سرفه کردن از دستمال استفاده کنید
7. در هنگام سرفه یا عطسه از دستمال یا آرنج خود استفاده کنید
در چنین مواقعی استفاده از دستمال لازم است، اما اگر به هر دلیل دستمالی در دسترس نداشتید، می‌توانید با آرنج خود از پخش شدن میکروب‌ها یا ویروس‌های احتمالی جلوگیری کنید.
8. نام افراد را یاد بگیرید
یاد گرفتن نام افراد و صدا کردن آن‌ها با نام‌شان، موجب ایجاد روابطی دوستانه خواهد شد. بنابراین سعی کنید نام اطرافیان را آموخته و آن‌ها را به خاطر بسپارید.

آریا بانو

آداب معاشرت – سپاسگذاری خود را نشان دهید
9. سپاس گزاری خود را نشان دهید
برای کسی که زمان خود را صرف تهیه هدیه برای شما کرده است، زمان گذاشته و تشکری در خور از او داشته باشید. برای این منظور می‌توانید یک یادداشت تشکر برای او بنویسید.

آریا بانو

آداب معاشرت – هنگام غذا خوردن از تلفن همراه استفاده نکنید
10. در هنگام غذا خوردن از تلفن همراه استفاده نکنید
زمانی که شروع به غذا خوردن می‌کنید، تلفن همراه خود روی میز قرار ندهید و بهتر است آن را روی حالت بی‌صدا قرار دهید. در مدت غذا خوردن سعی کنید تا جایی که می‌توانید حتی به تماس‌ها نیز پاسخ ندهید.

آریا بانو

آداب معاشرت – وقت شناس بودن
11. خوش قول باشید
زمان دیگران را ارزشمند بدانید. همه ما مشغله زیادی داریم و طبیعتاً از بدقولی متنفر هستیم. پس سعی کنید به زمان دیگران و همچنین خود ارزش قائل شده و وقت شناس باشید.
12. خرابکاری‌های حیوان خانگی خو را تمیز کنید
اگر حیوان خانگی دارید و او را با خود به جایی می‌برید، حتماً خرابکاری‌های او را تمیز کنید.
13. همیشه پاسخ پیام‌ها را بدهید
زمانی که پیام تلفنی یا ایمیلی دریافت می‌کنید قبل از این که فراموش کنید، پاسخ آن‌ها را بدهید.
14. قبل از زدن گزینه پست، اجازه بگیرید
زمانی که می‌خواهید عکس یا هر چیز دیگری از دوستان یا اطرافیان خود در فضای مجازی پست کنید، حتماً نظر آن‌ها را جویا شوید. به یاد داشته باشید شما خبرنگار نیستید و شاید کسی راضی به این کار نباشد.

آریا بانو

آداب معاشرت – دهان تان را باز نباشد
15. دهان‌تان را باز نگذارید
یکی دیگر از کلیدی‌ترین اصول آداب معاشرت این است که حواس‌تان به دهان‌تان باشد. هیچ‌وقت دهان خود را باز نگذراید. قطعاً مشاهده این صحنه برای کسی جذاب نیست.
16. در محل کار صداهای مزاحم را به حداقل برسانید
صدای اعلان گوشی و لپ‌تاپ خود را خاموش کنید. همچنین در محیط کار سعی کنید به آرامی صحبت کنید. صداهای اضافی ممکن است سایر افراد را آزار دهد.

آریا بانو

آداب معاشرت – محکم دست بدهید
17. محکم دست بدهید
در هنگام دست دادن با دیگران، دست آن‌ها را به گرمی فشار داده و بدین گونه اشتیاق خود را نشان دهید. همچنین در حین دست دادن بایستید، لبخند بزنید و ارتباط چشمی برقرار کنید.
18. بوی غذا را در شرکت پخش نکنید
یکی از کارهای ناپسند در محیط کار، همین مورد است. باید غذای خود را در غذاخوری یا حداقل در آبدارخانه شرکت بخورید.

آریا بانو

پوشیدن لباس مناسب
19. لباس متناسب بپوشید
برای هر جایی لباس مناسب آن را بپوشید. به طور مثال اگر باشگاه یا تشییع جنازه می‌روید، طبیعتاً باید لباس‌های متفاوتی به تن کنید.
20. در خیابان و هنگام رانندگی نظم را رعایت کنید
این موضوع فقط برای رعایت ادب نیست؛ بلکه بیشتر به منظور جلوگیری از تصادف است.
21. دستان خود را بعد از هر بار استفاده از سرویس بهداشتی بشویید
نشستن دست‌ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی، یکی از منزجر کننده‌ترین کارهاست.

آریا بانو

سبد خرید را در راهرو نگذارید
22. سبد خرید خود را در راهرو نگه ندارید
در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، سبد خرید را در راهرو قرار ندهید و از کنار راهرو حرکت کنید. در حالت کلی آداب معاشرت یعنی این که تا حد امکان سعی کنید برای سایرین مزاحمت ایجاد نکنید.
23. برای استفاده از نام کوچک کسی، از او اجازه بگیرید
صدا کردن کسی با نام کوچک‌ آنها چندان در فرهنگ ما مرسوم نیست، اما اگر از او اجازه گرفته باشید، مشکلی به وجود نمی‌آید.
24. خرابکاری‌های خود را تمیز کنید
اگر در منزل، محیط کار، منزل دوستان و… هر جایی را کثیف یا نامرتب کردید، بلافاصله تمیز کنید.
25. برای پاسخ دادن به بعضی پیام‌ها یک روز صبر کنید
گاهی اوقات ممکن است پیام‌هایی با محتوای ناخوشایند یا عصبانی کننده دریافت کنید. در این صورت مقابله با وسوسه پاسخی کوبنده دادن به آنها، بسیار دشوار است. پاسخ عجولانه در 90 درصد مواقع نتیجه‌ای غیر از پشیمانی ندارد. برای پیشگیری از چنین نتیجه‌ای، سعی کنید جواب دادن را حداقل یک روز یه تأخیر بیاندازید.

آریا بانو

صندلی خود را سرجای خود بازگردانید
26. پس از استفاده از صندلی، آن را در جای خود بگذارید
پس از اینکه از روی صندلی بلند شدید، دوباره آن را مرتب کرده و در جای خود قرار دهید. اجازه ندهید کسی دیگر این کار را برای‌تان انجام دهد.
27. قبل از همراه کردن کسی با خود، از میزبان اجازه بگیرید
زمانی که کسی شما را به منزل خود دعوت می‌کند،‌ فکر نکنید حیوان خانگی یا حتی فرزندان‌تان هم دعوت هستند. قبل از این که آن‌ها را هم با خود همراه کنید، از میزبان اجازه بگیرید. به خصوص برای بردن حیوان خانگی.

آریا بانو

صبر کنید تا همه سرمیز غذا حاضر شوند
28. صبر کنید تا همه سر میز غذا حاضر شوند
قبل از شروع به غذا خوردن هر چقدر هم گرسنه باشید، صبر کنید تا همه افراد سر میز حاضر شوند.
29. میهمان خوبی باشید
اگر به غذا یا نوشیدنی خاصی آلرژی دارید، حتماً در ضمن رعایت آداب معاشرت و نزاکت، به میزبان اطلاع دهید. در غیر این صورت اگر به برخی خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌ها علاقه ندارید، نباید مستقیماً به میزبان بگویید. او موظف به تهیه غذای مورد علاقه شما نیست. به علاوه زحمت زیادی برای پذیرایی از شما کشیده است و باید سپاس‌گزار باشید.
30. وقتی بیمار هستید، در منزل استراحت کنید
بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی،‌ مسری هستند. بنابراین اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید، در منزل استراحت کنید تا حال‌تان بهتر شده و از مبتلا کردن دیگران به این بیماری جلوگیری شود.

آریا بانو


31. قبل از ورود، اجازه بگیرید
قبل از اینکه وارد جایی شوید در بزنید. چرا که هیچ کس علاقه‌ای به غافلگیر شدن ندارد!
32. روش‌های صحیح غذا خوردن را رعایت کنید
هنگام غذا خوردن ابتدا دستمال را روی پاهای خود پهن کنید، آرنج‌ها را به هیچ وجه روی میز قرار ندهید و غذا را با دهان بسته بجوید. سعی کنید این روش‌ها را در هر جایی حتی خانه رعایت کنید.

آریا بانو

کمک به دوستان غمگین
33. به دوستان غمگین خود اهمیت دهید
زمانی که می‌بینید دوستان یا اطرافیان اندوهگین هستند، نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشید. حتی اگر هیچ کمکی از دستتان برنمی‌آید، می‌توانید با گفتن «خیلی ناراحت شدم یا متأسفم» همدردی خود را نشان دهید.
34. اجازه دهید مردم از آسانسور پیاده شوند، سپس شما وارد شوید
این قانون را در قطار، اتوبوس و… هم رعایت کنید.
35. کودکان خود را به خوبی تربیت کنید
سعی کنید با خوب بودن خود، الگوی مناسبی برای آن‌ها باشید.

آریا بانو

در سینما سکوت را رعایت کنید
36. زمانی که فیلم می‌بینید، گوشی را بی‌صدا کنید
ایجاد صداهایی بلند مانند صدای گوشی یا حتی صدای باز کردن بسته بندی شکلات، ممکن است برای سایرین آزاردهنده باشد.

آریا بانو

به دیگران کمک کنید
37. به دیگران کمک کنید
فرض کنید در فروشگاهی هستید و فردی در حال تلاش برای برداشتن وسیله‌ای از بالاترین قفسه است. در این صورت اگر احساس کردید او نیاز به کمک دارد،‌ در صورت امکان کمک‌ کنید.
38. از خدمات سربازان سپاس گزار باشید
زمانی که سرباز یا جانبازی می‌بینید، به خاطر از خودگذشتگی‌ها و خدمات که داشته از او تشکر کنید.
39. برای دیگران غذا ببرید
هنگامی که همسایه‌ای جدید به خانه کنار منزل شما اسباب‌کشی می‌کند، در صورت امکان با لیوانی آب،‌ چای یا غذا به او خوش‌امد بگویید. همچنین اگر احساس می‌کنید یکی از دوستان‌تان بیمار شده یا مشکلی برایش پیش آمده است، به بهانه بردن غذا، حال او را بپرسید و با او همدردی کنید.
40. بعد از استفاده از وسیله‌ای آن تمیز و مرتب تحویل دهید
به طور مثال اگر در باشگاه ورزش می‌کنید، پس از استفاده از وسیله‌ای آن را تمیز تحویل دهید. مطمئن باشید مسئول باشگاه بسیار خوشحال شده و از شما تشکر می‌کند.

آریا بانو

سبد خرید را سرجای خود بگذارید
41. سبد خرید خود را به جایگاهش بازگردانید
پس از این که خریدها را از سبد خالی کردید، آن را به فروشگاه بازگردانید، یا حداقل تا ورودی آن ببرید.
42. خود را انگشت نما نکنید
هیچ وقت ناخن‌های خود را در ملاء عام نگیرید، موهای‌تان را در در انظار عمومی شانه نکنید یا دندان‌های‌تان را در حضور دیگران مسواک نزنید.
43. در مهمانی مباحث ناراحت کننده یا احمقانه مطرح نکنید
مباحثی مانند مسائل سیاسی یا مذهبی، پرسیدن علت بچه‌دار نشدن کسی، علت چاق یا لاغر شدن فردی و… بسیار احمقانه و گاهاً آزاردهنده هستند. مهمانی برای خوش گذارنی ترتیب داده شده است، نه چنین مسائلی.
44. عذرخواهی کنید
عذخواهی کردن یکی از بزرگترین مهارت‌های آداب معاشرت است. حتی اگر فکر می‌کنید اشتباه از جانب شما نیست، با عذخواهی بزرگواری خود را نشان دهید.
45. وقتی وارد جایی می‌شوید به همه سلام کنید
لحظه‌ای که وارد اتاق یا هر جایی می‌شوید، سعی کنید به همه سلام کنید. دقت داشته باشید کسی از قلم نیافتد؛‌ چرا که هیچ کس دوست ندارد نادیده گرفته شود.

آریا بانو

اهمیت دادن به تماس های بی پاسخ
46. به تماس‌های بی‌پاسخ‌ اهمیت دهید
زمانی که به دلایلی نمی‌توانید تماس‌ها را پاسخ دهید، پس از اتمام کارتان با آن فرد تماس بگیرید.
47. با دست خالی به مهمانی نروید
به خصوص زمانی که برای تبریک منزل جدید کسی به خانه آن‌ها می‌روید، هدیه‌ای برای خوشحال کردن‌شان با خود ببرید.
48. در معرفی خود نام کامل‌تان را بگویید
گفتن نام و نام خانوادگی کامل، یکی از ضروریات رعایت ادب است.

آریا بانو

هل دادن و کشیدن صندلی برای خانم ها
49. صندلی را برای کسی جابجا نکنید
به خصوص اگر در یک جلسه تجاری و در محیط کار هستید، به هیچ وجه این کار را نکنید. باز کردن در برای مهمان اشکالی ندارد، اما این سنت اشتباه را فراموش کنید. یک مرد موظف به کشیدن یا هُل دادن صندلی برای یک خانم نیست، مگر در قرار ملاقات‌های عاشقانه.
50. مهمان مؤدبی باشید
زمانی که برای مدت طولانی در منزل کسی مهمان هستید، سعی کنید هر روز صبح تخت خواب خود را مرتب کنید، حمام را بیش از حد اشغال نکنید، میزبان خود را برای شام بیرون ببرید، به او هدیه بدهید و کارهایی از این قبیل که می‌تواند فرهنگ، نزاکت و ادب بالای شما را نشان دهد.
سخن پایانی
همانطور که گفتیم رعایت اصول صحیح معاشرت، قبل از هر چیزی موجب حفظ احترام خودمان می‌شود. به خصوص اگر به دنبال روابطی ماندگار و طولانی مدت هستید، حتماً برخی اصول را به طور جدی رعایت کنید. شما چگونه آداب معاشرت خود را نشان می‌دهید؟ از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ فراموش نکنید منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما در انگیزه هستیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/631766/50-کلید-آداب-معاشرت-برای-درخشش-در-روابط-اجتماعی
بستن   چاپ