آریا بانو
تیراندازی به دنبال خلق شگفتی در توکیو
پنجشنبه 31 تير 1400 - 09:56:23
آریا بانو - تسنیم / تیم تیراندازی ایران در حالی به 6 ورزشکار راهی توکیو شده که می‌تواند با کسب مدال به عنوان یکی از شگفتی‌سازان کاروان کشورمان در این مسابقات مطرح شود.
المپیک توکیو از اول مردادماه و با رقابت بیش از 11 هزار ورزشکار از 206 کشور جهان آغاز می‌شود. کاروان ایران با کسب 68 سهمیه و با اعزام 66 ورزشکار در 16رشته در این دوره از بازی‌ها حضور دارد.
مروری بر حضور تیراندازان ایرانی در بازی‌های المپیک:
المپیک 1996 آتلانتا: یک ورزشکار
لیدا فریمان نماینده تیراندازی ایران در آتلانتا بود.وی نخستین زن تاریخ ورزش ایران بود که پرچمداری کاروان ایران در المپیک را عهده‌دار شده بود. فریمان در بین 49 نفر در رده چهل و ششم قرار گرفت.
المپیک 2000 سیدنی: یک ورزشکار
منیژه کاظمی در تپانچه بادی در بین 45 شرکت کننده در رده چهل و سوم ایستاد.
المپیک 2004 آتن: یک ورزشکار
نسیم حسن پور تنها نماینده زن ایران در این بازی در تپانچه بادی 10 متر در بین 41 شرکت کننده، در رده بیست و هشتم قرار گرفت.
المپیک 2012 لندن: 5 ورزشکار
الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ در تفنگ بادی 10 متر به ترتیب ششم و چهل و سوم شدند. در تفنگ سه وضعیت نیز جام بزرگ چهاردهم و‌احمدی چهل سوم شد.
ابراهیم برخورداری در تپانچه بادی 10 متر و 50 متر مردان به ترتیب سی و سوم و‌بیست و‌هفتم شد.
المپیک 2016 ریودوژانیرو: 5 ورزشکار
تیراندازی در بازی‌های ریو 5 سهمیه توسط نجمه خدمتی، مه‌لقا جام بزرگ، پوریا نوروزیان، گلنوش سبقت‌اللهی و الهه احمدی به دست آورد. در این دوره ایران برای نخستین بار دو فینالیست داشت که در نهایت الهه احمدی و‌ نجمه خدمتی ششم و هشتم شدند. نجمه خدمتی در تفنگ 50 متر سه وضعیت نیز در رده یازدهم ایستاد و به فینال نرسید.
تیراندازی ایران چگونه شش سهمیه کسب کرد؟
با شروع توزیع سهمیه المپیک توکیو نجمه خدمتی اردیبهشت سال 98 با کسب جایگاه پنجم در جام جهانی تیراندازی در چین، اولین ورزشکار ایرانی و تیرانداز بود که توانست سهمیه المپیک توکیو را بگیرد.خدمتی مدال طلا و نقره بازی‌های آسیایی، دانشجویان جهان، بازی‌های کشورهای اسلامی، قهرمانی جوانان و نوجوانان آسیا، نقره قهرمانی جوانان جهان و برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد.
آرمینا صادقیان متولد 2 بهمن 1380 در ایلام است. وی در مسابقات تیراندازی جام جهانی و کسب سهمیه المپیک با حضور 543 ورزشکار از 72 کشور جهان که در ریو دوژانیرو برگزار شد، توانست دومین سهمیه المپیک تیراندازی را در رشته تفنگ بادی 10 متر به دست آورد. جوانترین ورزشکار کاروان ایران در توکیو علاوه بر طلای میکس و نقره تیمی دانشجویان جهان، برنز تیمی قهرمانی زنان آسیا و برنز میکس قهرمانی جوانان آسیا موفق شد مدال طلای تیمی تفنگ بادی جام جهانی کرواسی 2021 را نیز بر گردن بیاویزد.
در ادامه فاطمه کرمزاده، مهیار صداقت در تفنگ و جواد فروغی و هانیه رستمیان در رشته تپانچه در مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک 2020 در آبان سال 98 موفق شدند چهار سهمیه دیگر برای ایران کسب کنند تا در مجموع تعداد سهمیه‌های ایران در رشته تیراندازی به عدد شش برسد.
هانیه رستمیان مدال برنز تپانچه 25 متر مسابقات قهرمانی جهان هند 2019 را کسب کرد و اولین مدال تاریخ زنان در این ماده را بر گردن آویخت. جواد فروغی نیر مدال طلای تپانچه بادی، برنز تیمی و میکس جام جهانی 2021 کرواسی را بدست آورد و در حالی پای در میدان المپیک‌می‌گذارد که در رده نخست رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارد.
مهم ترین مدال کرم‌زاده نیز نقره تفنگ سه وضعیت تیمی و برنز تفنگ بادی تیمی قهرمانی آسیا است. صداقت مدال برنز تیمی تفنگ بادی قهرمانی آسیا 2019 را در کارنامه دارد.
تیراندازان در چه حالی دست پر به ایران باز می‌گردند؟
پیش‌بینی در خصوص کسب مدال و یا حتی رنگ مدال در هیچ رشته و برای هیچ کشوری ممکن نیست اما شاید بد نباشد که ببینیم تیراندازی ایران در چه صورتی می توانند موفقیتی بالاتر از ادوار گذشته خود کسب کند.
با توجه به اینکه بهترین نتیجه تیراندازی ایران در ادوار گذشته المپیک حضور دو فینالیست در تفنگ بادی و در المپیک ریو بوده است، انتظار می‌رود که نمایندگان کشورمان در این دوره علاوه بر افزایش تعداد فینالیست‌ها به دنبال کسب سکو نیز باشند چرا که کسب عنوان ششمی الهه احمدی در لندن و ریو نشان می‌دهد که رسیدن به سکو‌ دیگر برای تیراندازی ایران امری محال نیست.
همچنین قرار گرفتن جواد فروغی در جایگاه نخست رنکینگ جهانی باعث شده تا نگاه ‌ها به سمت این ورزشکار باشد و او به عنوان یکی از شانس‌های اصلی تیراندازی ایران در توکیو محسوب شود.
برنامه مسابقات تیراندازان ایران در المپیک توکیو
شنبه 24 جولای (2مرداد)
آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده: مرحله مقدماتی و فینال تفنگ 10 متر بادی زنان
جواد فروغی: تپانچه 10 متر بادی مردان از ساعت 4 صبح تا 12 ظهر
* یکشنبه 25 جولای (3 مرداد)
مهیار صداقت: تفنگ 10 متر بادی مردان
هانیه رستمیان: مرحله مقدماتی و فینال تپانچه 10 متر بادی زنان از ساعت 4:30 صبح تا 12 ظهر
سه شنبه 27 جولای (5 مرداد)
(نجمه خدمتی و مهیار صداقت) و (جواد فروغی و هانیه رستمیان): تفنگ و تپانچه 10 متر میکس تیم از ساعت 4:30 صبح
پنج شنبه 29 جولای(7 مرداد)
هانیه رستمیان: تپانچه 25 متر زنان از ساعت 4:30 صبح
جمعه 30 جولای (8مرداد)
هانیه رستمیان: تپانچه 25 متر زنان از ساعت 4:30 صبح
شنبه 31 جولای(9مرداد)
فاطمه کرم زاده و نجمه خدمتی: تفنگ 50 متر سه وضعیت زنان
دوشنبه 2آگوست (11 مرداد)
مهیار صداقت: تفنگ 50 متر سه وضعیت مردان
مرحله مقدماتی و فینال از ساعت 4 صبح

http://www.banounews.ir/fa/News/629628/تیراندازی-به-دنبال-خلق-شگفتی-در-توکیو
بستن   چاپ