آریا بانو
چگونه تفکر مثبت داشته باشیم؟ (راهنمای گام به گام)
پنجشنبه 31 تير 1400 - 05:18:26
آریا بانو - امروزه روش‌ها و تکنیک‌های موثر و کاربردی برای داشتن ذهنیت مثبت وجود دارد که شما برای داشتن یک زندگی شاد و آرام لازم است آن‌ها را یاد بگیرید. برای ایجاد تفکر مثبت نیازی نیست پول زیادی خرج کنید و به یک متخصص مراجعه کنید، بلکه با روش‌های ساده نیز می‌توانید در این زمینه به خود کمک کرده و افکار منفی را از خود دور کنید. ما در این مطلب به شما ثابت می‌کنیم اطراف شما مواردی وجود دارند که با رعایت آن‌ها قادر خواهید بود دید مثبت به زندگی داشته باشید.
روش های داشتن تفکر مثبت
1. درک کردن احساسات منفی
اگر در تلاش هستید نسبت به همه چیز مثبت فکر کنید این کار را متوقف کنید! زیرا نه تنها کاری خسته کننده است بلکه توقعی غیرواقعی است! ما به عنوان یک انسان طیفی از احساس مثبت و منفی را در وجود خود داریم. زمانی که شما اجازه می‌دهید احساسات منفی خود را نشان دهند و آن‌ها را سرکوب نکنید، شدت آن‌ها کاهش می‌یابد و مدت زمان ماندگاری آن‌ها نیز کوتاه می‌شود؛ پس از آن شما در مسیری قرار می‌گیرید که باعث می‌شود به روی آنچه که می‌خواهید تمرکز کنید.

آریا بانو


2. سوال کردن
از افرادی که عاقلانه و مثبت رفتار می‌کنند، سوال بپرسید؛ از آنان درباره بالا رفتن انرژی مثبت و اینکه چه چیزهایی باعث تفکر مثبت در شما خواهد شد، سوال کنید.
همچنین از دیگران بخواهید مشاهدات و تجربیات‌شان را از برخورد با شما، با شما در میان بگذارند. این کار به شما کمک می‌کند که بینشی به دست آورید که چگونه خود را تغییر دهید.
نکته: اگر احساس می‌کنید بازخورد دیگران، بازخوردهای اشتباه و مغرضانه‌ای است و به اعتماد به نفس شما آسیب می‌زند، لازم نیست از آنان انتقام بگیرید، بلکه بابت همکاری کردن از آنان تشکر کنید و سپس آن بازخورد را نادیده بگیرید.
3. توجه به کلمات و گفتار
سعی کنید، افکار منفی که قبلا با آن روبه‌رو شده‌اید را بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید تغییراتی جزئی در کلام خود ایجاد کنید. “من نمی‌توانم این کار را انجام دهم” ممکن است به آرامی تبدیل شود به “احساس می‌کنم که من می‌توانم این کار را انجام دهم”. “این هرگز برای من اتفاق نخواهد افتاد” ممکن است تبدیل شود به “برای من هنوز اتفاق نیفتاده است”.

آریا بانو


توجه کنید که جملات مختلف، چه احساساتی را در شما ایجاد می‌کند؟ برای این کار می‌توانید از یک مربی درمانگر یا یک متخصص در این زمینه، کمک بگیرید و متوجه شوید، که کلام و گفتار شما چه احساساتی را در شما ایجاد خواهد کرد.
4. انتخاب شرایط مناسب
در زندگی خود موقعیت‌هایی را انتخاب کنید که در مواجهه با آن‌ها احساس می‌کنید می‌توانید رفتار و تفکر مثبت را تمرین کنید.

آریا بانو


یک موقعیت ساده را در نظر بگیرید که زیاد در زندگی روزمره شما تکرار می‌شود؛ برای مثال:
هنگام رسیدن به سر کار با مردم احوال‌پرسی کنید. قهوه خود را هر روز صبح در همان کافه همیشگی میل کنید. شما و شریک زندگی‌تان، دو روش جداگانه برای کسب معاش خود داشته باشید. 5. بررسی ذهنیت افراد مورد علاقه خود
برای پیدا کردن سرنخ‌ها و پیشنهادهای تفکر مثبت، به بیرون نگاه کنید. خواندن کتاب چه افرادی به روح شما انرژی تزریق می‌کند و برای شما تاثیرگذار است؟ کدام مصاحبه و پادکست‌ها برای شما مفید و تاثیرگذار خواهد بود؟ به‌طور کلی چه کسی برای شما الهام بخش است؟
چگونگی برخورد با مسائل را با چگونگی برخورد آن افراد در موقعیت‌های مختلف مقایسه کنید. این مقایسه به شما کمک خواهد کرد که تغییراتی را در رفتار، ارتباط و فکر خود وجود آورید. به خاطر داشته باشید که شما به دنبال کپی کردن ایده‌های این افراد نیستید، بلکه فقط از آن‌ها ایده می‌گیرید.
6. کمک کردن
سعی کنید نگاهی به اطراف خود داشته باشید و به کسانی که در اطراف خود احساس می‌کنید به کمک نیاز دارند، کمک کنید. شما فقط به دیگران کمک نمی‌کنید، بلکه این کار به نفع خودتان است!
بخشنده بودن یک حرکت به سمت داشتن احساس خوب است و باعث می‌شود روز خود را با یک احساس خوب و ذهنیت مثبت شروع کنید.
7. عدم وابستگی
باید توجه داشت که وابسته بودن در روابط، کار خوبی نیست و به روان آدمی آسیب می‌زند. جای تعجب است که برخی از افراد، به دنبال حفظ روابطی هستند که اعتماد به نفس آن‌ها را کاهش می‌دهد! به‌طور کلی نباید در رابطه‌های خود وابستگی داشته باشید؛ تحقیقات نشان داده‌اند که تحمل طولانی مدت روابط منفی می‌تواند منجر به ناخوشی‌های فیزیکی به صورت جدی شوند.

آریا بانو


اگر بتوانید خودتان را بشناسید و زمانی را برای صرف شناخت خود کنید، اعتماد به نفس شما بالا خواهد رفت. البته برای اینکه از تمام وابستگی‌های اطراف خود رها شوید، به زمان نیاز دارید. اما شما با عدم وابستگی، به‌طور کامل احساس آزادی خواهید کرد و به طور خودکار، افکار منفی که در ذهن دارید، پاک خواهند شد.
سخن پایانی
تفکر مثبت مثل یک چراغ نیست که شما بتوانید آن را روشن کنید و ناگهان نورانی شود؛ داشتن ذهنیت مثبت نیازمند تمرین و تکرار و به کاربردن روش‌ها و تکنیک‌های اصولی و خاص است. با روش‌های کاربردی که در این مقاله آورده شد، شما قادر خواهید بود طرز تفکر مثبت را در خود پرورش دهید و با هر چالش یا مانعی، صرف نظر از اینکه چقدر نیاز به جنگیدن دارد، مقابله کنید.
در پایان خواندن مقاله « مثبت اندیشی » در انگیزه را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم. لطفا نظرات و تجربیات خود در این زمینه را، با ما در میان بگذارید.

http://www.banounews.ir/fa/News/629570/چگونه-تفکر-مثبت-داشته-باشیم؟-(راهنمای-گام-به-گام)
بستن   چاپ