آریا بانو
بعد از طلاق افسردگی شدید و دلهره دارم
سه شنبه 29 تير 1400 - 07:20:44
آریا بانو - خراسان / زنی 33 ساله هستم. با 2 فرزند که از همسرم جدا شده ام. افسردگی شدید و دلهره دارم. راهنمایی می خواهم.
پاسخ
قابل درک است که شما در شرایط ناراحت کننده ای قرار دارید. یک زندگی نافرجام منتهی به طلاق و دو فرزندی که از لذت داشتن هم زمان پدر و مادر بی بهره اند. امیدوارم که مطالعه این نوشتار بتواند به شما کمکی بکند.
احساسات دردناک بعد از جدایی
شاید بتوان گفت طلاق یکی از دردناک ترین احساساتی است که یک فرد ممکن است در زندگی اش با آن روبه رو شود. غالبا خشم، سرخوردگی، دلهره، حس گناه و افسردگی جزء لاینفکی است که فرد بعد از طلاق احساس می کند.
عوامل تشدید کننده افسردگی بعد از طلاق
جدایی برای هر فردی مشکلاتی را در پی دارد اما در جامعه ما، زنان بیشتر دچار آسیب های بعد از طلاق می شوند. برخی از مواردی که احساسات منفی بعد از طلاق را برای زنان بیشتر می کند، عبارتند از: نداشتن حمایت های اجتماعی، تنهایی و انزوا، مشکلات اقتصادی، نبود شبکه ای از دوستان و همراهان، مشکلات مربوط به حضانت فرزندان و نبود کمک های جدی خانوادگی.
راهکار رهایی از احساسات منفی
برای این که این دوران پرتنش سپری شود، لازم است که رفتارهای مناسبی صورت گیرد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنم.
1-اولین کار این است که باور کنید، طلاق مانند سوگواری کردن است همان طورکه بعد از فوت یک عزیز، افراد به خود زمان و فرصت سوگواری می دهند، هبعد از طلاقم لازم است که فرصتی به خود بدهید تا دوران ناراحت کننده بعد از طلاق برای شما سپری شود.
2- بعد از سپری شدن آن ایام، بخشایش را آغاز کنید، هم خود و هم همسر سابقتان را ببخشید. مرور خاطرات تلخ حال شما را بدتر می کند. به این فکر کنید که هر دوی شما نسبت به میزان آگاهی و تجربه خود، بهترین کار را در بحران انجام داده اید. حتی اگر همدیگر را آزرده اید از سر بدجنسی و توهین نبوده است. شاید برای دفاع و حفظ حریم خود در آن دوره بوده است. به هر حال بخشایش، کار مشکلی است اما اگر اراده و تلاش بکنید به آن می رسید و آرامش شما اولین لذتی است که به دنبال آن تجربه خواهید کرد.
3- به جای انزوا و دوری از جمع روابط دوستانه را گسترش دهید . بعد از طلاق لازم است با افرادی ارتباط داشته باشید که به حرف تان گوش دهند و با همدلی با شما همراهی کنند. بدون اینکه شما را قضاوت کنند یا پند و اندرز دهند. از افرادی که حس منفی به شما می دهند و باعث آزردگی شما می شوند، دوری کنید.
4- به خودتان بیندیشید. با خواندن یک اثر آموزشی، ادبی یا علمی فکر خود را دوست بدارید و به پرورش آن کمک کنید.
5-در برنامه روزانه خود فعالیت های بدنی را بگنجانید زیرا موجب عملکرد بهتر مغز شده و به دنبال آن احساس بهتر و رضایت بیشتر به بدن منتقل می شود و موجب می شود تا بهتر بتوانید بر شرایط موجود غلبه کرده و آن را بپذیرید. سعی کنید به یک سفر کوتاه مدت بروید.
6- تماس خود را با همسر سابق به حداقل برسانید. ا گر فرزندان پیش شما هستند، به طور مثال از والدین تان بخواهید بچه ها را پیش ایشان ببرند.
در پایان خواهر خوبم به یاد داشته باشید که طلاق آخر زندگی نیست بلکه شروعی دوباره با کوله باری از تجربه است. شما هنوز جوان هستید و با کمک به خودتان می‌توانید آینده روشنی برای خود و دو فرزندتان بسازی

http://www.banounews.ir/fa/News/627482/بعد-از-طلاق-افسردگی-شدید-و-دلهره-دارم
بستن   چاپ