آریا بانو
سرعت؛ شرط اثربخش بودن درمان سکته قلبی حاد
دوشنبه 28 تير 1400 - 21:11:50
آریا بانو - ایسنا /پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زابل با انجام مطالعه‌ای عنوان کردند که مهم‌ترین نکته در سیر درمان و نتیجه درمان بیماران سکته قلبی حاد، مراجعه به موقع به مراکز و درمان مناسب و سریع بیماران است.
سکته قلبی حاد یکی از شایع‌ترین تشخیص‌ها در بیماران بستری در سطح جهان بوده و مرگ‌ومیر قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. شایع‌ترین استراتژی برای درمان بیماران سکته قلبی حاد، به خصوص در مراکز کوچک‌تر، درمان ترومبولیتیکی است.
ارتقای فرهنگ بهداشتی جامعه و تجهیز اورژانس 115 تاثیر مهمی در کاهش زمان تاخیر بیمارستانی دارد، ولی در سرتاسر دنیا میزان موفقیت در کاهش زمان تاخیر بیمارستانی، کمتر بوده است. به همین دلیل بیشترین تاکید باید روی کاهش تاخیر داخل بیمارستانی صورت پذیرد.
بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زابل با انجام یک مطالعه، 72 نفر از بیماران سکته حاد قلبی را از زمان ورود به بیمارستان تا شروع درمان مورد بررسی قرار دادند.
نتایج پژوهش نشان دهنده این است که مهم‌ترین نکته در سیر درمان و نتیجه درمان این بیماران، مراجعه به موقع به مراکز و درمان مناسب و سریع بیماران است.
از آن‌جایی که در اکثر کشورها موفقیت تاخیر بیمارستانی، بیشتر از کاهش تاخیر خارج بیمارستانی بوده است؛ بنابراین پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می‌کنند پس از مجزا کردن اورژانس بیماران قلبی از سایر بیماران و انجام آموزش‌های لازم به پزشکان اورژانس، مجدداً مطالعه‌ای در این خصوص از بیماران سکته حاد قلبی صورت گیرد.
همچنین مجهز کردن بیمارستان امام خمینی زابل به بخش مراقبت‌های ویژه نیز می‌تواند به پایین آوردن زمان ورود بیمار به بیمارستان تا شروع درمان کمک کند، زیرا این بیماران پس از تشخیص به بیمارستان امیرالمومنین اعزام می‌شوند.
نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی فاصله زمانی بین شروع علائم بالینی تا دریافت استرپتوکیناز در مبتلایان به سکته قلبی حاد بیمارستان امیرالمومنین زابل در سال 1392» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و جواد افشاری، زهره محمودی و عباسعلی رمضانی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زابل در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

http://www.banounews.ir/fa/News/627385/سرعت؛-شرط-اثربخش-بودن-درمان-سکته-قلبی-حاد
بستن   چاپ