آریا بانو
بروز رفتارهای هنجارشکنانه در غیاب نبود اوقات فراغت سالم برای نوجوانان
دوشنبه 28 تير 1400 - 08:21:39
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران - افزایش زمان اوقات فراغت در سایه غیرحضوری شدن مدارس به دلیل همه گیری ویروس کرونا، مشکلات روحی و روانی بسیاری برای دانش آموزان به ارمغان آورده، موضوعی که در صورت بی توجهی، به ظهور پدیده‌های هنجارشکن در اجتماع می انجامد.

زمانی نه چندان دور، دانش آموزان پس از 9 ماه تحصیل و مدرسه رفتن، برای آمدن تابستان و شروع تعطیلات لحظه شماری می کردند و والدین به دنبال راهکاری برای پرکردن اوقات فراغت سه ماهه تابستان آنان، از این کلاس زبان به آن کلاس ورزشی یا هنری جهت ثبت نام دلبندان خود در رفت و آمد بودند.
دختران و پسران دانش آموز از برنامه های خود برای هم می گفتند و برخی تابستان را در مزرعه پدربزرگ یا کارگاه و تعمیرگاه جهت حرفه آموزی می گذراندند یا برای کمک به خانواده، اوقات فراغت را به کسب درآمد مشغول بودند.
اما با شیوع کرونا در اسفند 98، ورق برگشت و اوقات فراغت و دوری از مدرسه به جای سه ماه تعطیلی به همیشگی تبدیل شده است؛ کلاس ها غیرحضوری شده و معلمان و همکلاسی ها در قاب فضای مجازی جای گرفته اند و خانه به مدرسه ای تبدیل شده که بودن یا نبودن دانش آموز در آن با بی حالی و بی برنامگی طی می شود و از همه مهمتر اوقات فراغت چند برابر شده است.
مضاف بر اینکه فضای مجازی و اینترنت جای دوستان را پر کرده و هرآنچه در آن دیده می شود بدون نظارت ناظم یا معلم، الگویی رفتاری در دانش آموز نهادینه کرده که امروز شاهد حضور نوجوانانی خشمگین و پراسترس و گاه منزوی هستیم.
موضوعی که مجید ابهری آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، آن را بسترساز چالش های آینده برای دانش آموزان و ظهور پدیده های هنجارشکن در اجتماع عنوان کرد.
ابهری با تاکید بر اینکه پرکردن مناسب اوقات فراغت یکی از فرایندهایی است که همواره باید مورد توجه خانواده ها و مربیان آموزشی قرار گیرد، اظهار داشت: متاسفانه به علت بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، نوجوانان و جوانان اوقات بسیار زیادی را در خانه و خیابان ها می گذرانند که این موضوع علاوه بر آسیب های رفتاری، آسیب های اجتماعی را نیز به دنبال دارد.
آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی با یادآوری اینکه بعد از گسترش فضای مجازی و تلفن های هوشمند در بین جوانان، ارسال و انتشار عکس و فیلم از رفتارهای هنجارشکنانه نوجوانان و جوانان، الگوی نامناسب و غلط تربیتی برای دانش آموزان ایجاد کرده که تاثیر مستقیمی بر آنها دارد، یادآور شد: به عنوان نمونه نزاع نوجوانان با یکدیگر اعم از دختر و پسر باعث شده که بین این افراد و اقشار مسابقه بدرفتاری شکل گیرد و هر یک به شکلی رفتارهای ناهنجار را به نمایش بگذارند.
وی با اشاره به اینکه ورود فرزندان به شبکه‌های اجتماعی و ارتباط مَجازی با افراد و گروه‌ها، مخاطرات جدی تربیتی و رفتاری را برای آنان به همراه دارد، افزود: فراموش نکنیم پس از فضای مجازی، دوستان و همسالان نقش موثری در روش تربیت نوجوان و جوان دارند چرا که همه از یک خانواده مناسب و تربیت اصولی برخوردار نیستند بلکه برخی از آنان، به دلایل مختلف دارای تربیت نادرست هستند که این فرایند به جوانان منتقل شده و موجب گسترش آسیب های اجتماعی می شود.
ابهری، گران بودن وسایل رفاهی و تفریحی و در نتیجه خالی بودن زمان فراغت نوجوانان و جوانان را یکی دیگر از عوامل ایجاد آسیب های روحی و روانی در نوجوانان و جوانان دانست و خاطرنشان کرد: در درجه اول دولت و سازمان های متولی باید فکری به حال پرکردن مناسب اوقات فراغت نوجوانان کنند سپس خانواده ها با تدبیر و مدیریت این اوقات، اجازه ندهند که رفتارهای ناهنجار دوستان، همسالان و هم بازی ها به جوانان انتقال یابد.
وی با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس یکی از دلایل اصلی خالی شدن اوقات فراغت بیش از اندازه برای نوجوانان و جوانان است زیرا پیش از این اوقات دانش آموزان بیشتر به درس و امتحان می گذشت، گفت: هر چند در مدارس، غیر از دروس موضوعی و آکادمیک به فرزندان چیز دیگری آموخته نمی شد اما نظارت مدیران، معاونان و ناظمان مراکز آموزشی و رفتاری نوجوانان عامل موثری در کنترل تربیتی آن ها بود.
ابهری یادآور شد: متاسفانه با ادامه این روند و عدم چاره اندیشی، در آینده ای نه چندان دور شاهد ظهور اقشار جدیدی از اوباش و هنجارشکنان خواهیم بود. همین نوجوانان و جوانان تا چند سال دیگر برای جامعه، خانواه و دولت مزاحمت های قانونی حقوقی و اجتماعی فراهم خواهند کرد اگر امروز راهکاری اندیشیده نشود.
از: فاطمه دهقان نیری
برچسب‌ها
ویروس کرونا افسردگی کودکان نوجوانان آموزش غیرحضوری

http://www.banounews.ir/fa/News/627214/بروز-رفتارهای-هنجارشکنانه-در-غیاب-نبود-اوقات-فراغت-سالم-برای-نوجوانان
بستن   چاپ