آریا بانو
هشدار نظام پزشکی: با اظهارات بی‌سند پزشکان در فضای مجازی برخورد می‌شود
شنبه 26 تير 1400 - 10:26:47
آریا بانو - میزان / مدیرکل کمیسیون پزشکی سازمان نظام پزشکی گفت: ما هر روز به دنبال این موضوع نیسیتم که فضای مجازی از جمله واتس‌آپ، تلگرام و اینستاگرام را چک کنیم تا ببینیم چه کسی چه حرفی می‌زند، اگر به ما اعلام شود، بلافاصله پزشک خاطی را دعوت می‌کنیم و از او مستندات علمی می‌خواهیم.
رحمت‌الله توکل مدیرکل کمیسیون پزشکی سازمان نظام‌پزشکی در خصوص افرادی که بدون داشتن مستندات علمی در فضای مجازی عنوان می‌کنند که داروی کرونا یا بیماری‌های دیگر را در اختیار دارند، گفت: از آنجا که مواد مخدر از جمله تریاک اثرات تسکینی و ضد درد دارند، در بسیاری ار موارد و به شکل‌های مختلف می‌توان آن‌ها را به بیماران داد و درمان علامتی کرد. در این صورت به ظاهر علائم بیماری کاهش می‌یابد و ممکن است این اتفاق در کشورهای دیگر نظیر افغانستان هم رخ دهد.
مشاور اجرایی معاونت انتظامی نظام پزشکی تهران ادامه داد: هر فردی که قصد انجام یک کار علمی را دارد، حتما باید در درجه اول همه مستندات خود را در ساخت دارو یا هر اقدام علمی دیگر به کمیته علمی ارائه دهد. کمیته باید آن را تایید کند و بعد باید فاز اول و دوم را بگذارند. هنگامی که به فاز سوم رسید، تعداد بیشتری از افراد را مورد ارزیابی قرار دهد و سپس مورد تایید قرار گیرد. در همه جای دنیا وضع به همین گونه است.
توکل ضمن اشاره به اینکه در همه دنیا این دو دسته افراد که یک گروه با تزریق واکسن مخالف هستند و گروه دیگر برای مهار بیماری به دنبال انجام کارهای غیرعلمی‌اند، وجود دارند، افزود: بازار تجارت دارو و درمان هم بالا و هم داغ است. چرا که در همه لحظات همه افراد به آن نیاز دارند و علاوه بر اشخاصی که در این کار عالم هستند، یک‌سری از افراد وجود دارند که قصد سوءاستفاده از اوضاع را دارند.
 جانشین دادستان نظام پزشکی اظهار کرد: ما هر روز به دنبال این موضوع نیسیتم که فضای مجازی از جمله واتس آپ، تلگرام و اینستاگرام را چک کنیم تا ببینیم چه کسی چه حرفی می‌زند و اگر به ما اعلام شود، بلافاصله پزشک خاطی را دعوت می‌کنیم و از او مستندات علمی می‌خواهیم که متاسفانه تا کنون حتی در یک مورد هم فرد خاطی نتوانسته مستندات علمی بیاورد.
توکل گفت: اغلب آن‌ها به عجز و لابه می‌افتند یا ادعا می‌کنند که نسبت به این موضوع آگاهی نداشتند و در مواردی هم اعلام می‌کنند که ما این موضوع را فقط برای چند نفر از دوستان و آشنایان خود عنوان کردیم. از این رو به تازگی اطلاعیه‌ای سراسری صادر شده و در اختیار همه پزشکان قرار گرفته تا مواظب حرف زدن خود باشند.

http://www.banounews.ir/fa/News/625430/هشدار-نظام-پزشکی--با-اظهارات-بی‌سند-پزشکان-در-فضای-مجازی-برخورد-می‌شود
بستن   چاپ