آریا بانو
حضور جوانان در جلسات سیاست‌گذاری حجاب ضروری است
دوشنبه 21 تير 1400 - 15:44:08
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به این که گاهی در بیان تفسیر دین و حجاب، توضیحات غلط و سخیفی به جوانان داده شده، گفت: حضور جوانان در جلسات سیاست‌گذاری حوزه حجاب و عفاف ضروری است.

محمد مهدی تندگویان در نشست هم اندیشی پیرامون طراحی نوین فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب امروز (دوشنبه، 21 تیر) همزمان با روز ملی عفاف و حجاب در ساختمان سازمان حوزه هنری، با اشاره به شرایط و واقعیت موضوع عفاف و حجاب گفت: هر چقدر این جلسات برگزار می شود، واقعیت جامعه خودش را نشان می دهد.
روزگاری آسیب های اجتماعی در گوشه‌ و کنار اجتماع وجود داشت ولی اکنون بسیاری آسیب‌های اجتماعی در خانواده و میان جوانان خودمان است. آسیب هایی همچون طلاق عفاف و حجاب به همه خانواده ها رسیده است و بسیاری از خانواده ها دچار این آسیب‌های اجتماعی شده است.
تندگویان گفت: در حالی در خصوص آسیب های اجتماعی همچون عفاف و حجاب جلسه و سیاستگذاری می‌شود که از حضور جوانان در این جلسات خبری نیست. نمی‌توان در خصوص موضوعی همچون پایبندی به حجاب در میان جوانان در جامعه حرف زد و هدف گذاری کرد که آنها حضور نداشته باشند.
آموزش و پرورش تنها برای کسب نمره به دین دانش‌آموزان توجه کرده است
معاونت جوانان وزیر ورزش با بیان اینکه نمی‌توان از آسیب‌های حوزه عفاف و حجاب صحبت کرد و نگاهی به حوزه آموزش و پرورش نداشته باشیم، گفت: متاسفانه آموزش و پرورش تنها برای کسب نمره به دین دانش آموزان توجه داشته است.
در تفسیر چرایی و دلیل دین و حجاب، توضیحات غلط و سخیفی به جوانان داده شده است که آنها از آن مفاهیم احساس اجباری بودن دارند، که نادرست است. راه چاره در این است که مباحث دینی و قرآنی از دروس علمی در مراکز آموزشی جدا شود و این گونه مباحث کارکرد مباحثه پیدا کنند و تبدیل به مهارت و اقناعی شوند. اکنون بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت برای زندگی در جامعه هستند که این نشان از ایراد مراکز آموزشی ما دارد.
وی یکی دیگر از دلایل آسیب های حوزه عفاف و حجاب را رفتار دوگانه در حوزه دین عنوان کرد و گفت: در حالی دختران ورزشی در رقابت‌های بین‌المللی موظف به رعایت کامل پوشش های اسلامی هستند که زنان هنرمند ما در مراسم های بین‌المللی با حداقل پوششی حضور پیدا می کنند و مشکلی برای آنها به وجود نمی آید. این دوگانه جوانان ما را ناراحت می کند.
معاون وزیر ورزش افزود: بسیاری زنان را به حجاب پوشش ترغیب می‌کنند اما مزیتی برای آنان در نظر نگرفته شدند. حجاب سال‌هاست به صورت سلبی فرهنگ‌سازی می‌شود. همه جا نوشته می‌شود ورود بانوان بدحجاب ممنوع، اما چرا یک جا سالن تشریفات ویژه بانوان محجبه وجود ندارد. در گذشته وقتی مردی با یک خانم محجبه ازدواج می‌کرد به این امر افتخار می‌کرد و این تصور بود که زنان بدحجاب همسر مناسبی نخواهند داشت. اکنون مسئله برعکس مطرح می‌شود.
اجتماع ما چه مزیتی برای بانوان محجبه ارائه می‌کند؟ می‌گوییم حجاب امنیت می‌آورد، سال‌هاست می‌گوییم بانوان نباید وارد ورزشگاه‌ها شوند، اگر جایگاه ویژه‌ای برای بانوان محجبه در ورزشگاه‌ها قائل شویم می‌توانیم اثبات کنیم که حجاب امنیت می‌آورد.
مردان تجربه زیست حجاب ندارند، این موضوع را به زنان واگذار کنید
ماندانا جلالی مدیر کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه در حوزه عفاف و حجاب آقایان رها شده‌اند و فقط خانم‌ها مطرح هستند، گفت: حوزه زنان را به بانوان واگذار کنید که تجربه زیسته دارند تا آقایان باور کنند که در این حوزه تجربه زیسته ندارند.
بانوان سالمند نیز بد حجاب شدند
صدیقه السادات زمان‌پور معاون دفتر امور زنان و خانواده ممعاونت اجتماعی ئ پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز با اشاره به اینکه حجاب نماد بیرونی و عفاف نماد درونی است که فقط شامل زنان، مجردها و جوانان نمی‌شود، گفت: امروز دیگر فقط دختران جوان ما بدحجاب نیستند و حتی خانم‌های مسن ما هم به دلایل مختلف به این سمت رفته‌اند.
وی دلایل عوامل فرهنگی مرتبط با سبک زندگی، رسانه‌ها، عامل آگاهی، مسائل روانی و اجتماعی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و قوانین و مقررات دانست و خطاب به حجت‌الاسلام بیاتی که مطرح کردند مردان خانواده باید مراقب حجاب زنان باشند، گفت: زن باید اقناع شود، قرار نیست شوهر از بیرون حجاب را به زن تحمیل کند. از سوی دیگر بعضاً بدحجابی اعتراض به وضعیت موجود است.
شورای فرهنگ عمومی کشور، 21 تیر با به مناسبت حادثه اعتراض مردم در مسجد گوهرشاد مشهد به دستور کشف حجاب پهلوی اول در 21 تیر 1314 روز عفاف و حجاب نام‌گذاری کرده‌ است.
برچسب‌ها
محمدمهدی تندگویان وزارت ورزش و جوانان قوه قضاییه

http://www.banounews.ir/fa/News/623219/حضور-جوانان-در-جلسات-سیاست‌گذاری-حجاب-ضروری-است
بستن   چاپ