آریا بانو
طرز تهیه شامی کوو لرستان
جمعه 18 تير 1400 - 05:15:30
آریا بانو - شامی کوو لرستان یک غذای بسیار خوشمزه مربوط به استان لرستان است که از گوشت چرخ کرده تهیه می شود. در این غذا از گردو و رب انار استفاده شده است که طعم مشابه فسنجان به غذا می دهد. این غذا را می توان آب دار تهیه کرد و نان درون آن تلیت نمود یا خشک تر برداشت و در کنار برنج سرو کرد. این غذا نسبتا ترش و ملس است اما می توان بنابر ذائقه خانواده از رب انار شیرین یا شکر استفاده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی کوو لرستان در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید. مواد لازم برای 3 نفر پیاز متوسط 2 عدد تخم مرغ 1 عدد آرد نخودچی 1 قاشق غذا خوری گردوی سابیده شده 1 لیوان مخلوط سبزیجات معطر خرد شده (جعفری و گشنیز و ترخون و نعنا و ریحان) 1 لیوان نمک و زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم گوشت چرخ کرده 300 گرم رب انار 5 قاشق غذا خوری طرز تهیه شامی کوو لرستان مرحله اول برای تهیه شامی کباب خوشمزه به روش لرستانی در ابتدای کار، یک کاسه بر می داریم. در ادامه گوشت چرخ کرده را درون آن می ریزیم. حالا یک پیاز را شسته و پوست می کنیم و رنده می کنیم و به گوشت اضافه می کنیم. مرحله دوم آرد نخودچی و نصف مقدار گردوی سابیده شده و سبزی های معطر خرد شده را به آن اضافه می کنیم. نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کرده و ورز می دهیم تا یک دست شود. روی ظرف را می پوشانیم و به مدت 1 ساعت درون یخچال استراحت می دهیم. مرحله سوم سپس از این مقدار، به اندازه نارنگی برداشته و کف دست به صورت شامی در می آوریم. یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس شامی ها را درون آن سرخ می کنیم. وقتی هر دو طرف شامی ها سرخ شد آن را از تابه در آورده و کنار می گذاریم. مرحله چهارم در این مرحله پیاز باقی مانده را شسته و پوست می کنیم، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. یک تابه دیگر برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. مرحله پنجم باقی مانده سبزیجات معطر و گردوی ساییده شده را به آن اضافه کرده و به همراه زردچوبه و نمک و فلفل سیاه تفت می دهیم تا سرخ شود و گردوها به روغن بیفتد. سپس رب انار را به آن اضافه کرده و با مواد تفت می دهیم. مرحله ششم بعد از این که رب انار تفت خورد، 1 لیوان آب به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم تا بجوشد. سپس شعله گاز را کم کرده و شامی های سرخ شده را داخل سس می چینیم و نیم ساعت تا 45 دقیقه زمان می دهیم تا با شعله ملایم جا بیفتد. مرحله هفتم سپس شامی ها را به سلیقه خود به همراه برنج یا نان سرو می کنیم. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که این غذا نسبتا ملس یا ترش مزه است ولی می توان نسبت به ذائقه، از رب انار شیرین یا کمی شکر در سس شامی ها استفاده کرد.

شامی کوو لرستان یک غذای بسیار خوشمزه مربوط به استان لرستان است که از گوشت چرخ کرده تهیه می شود. در این غذا از گردو و رب انار استفاده شده است که طعم مشابه فسنجان به غذا می دهد. این غذا را می توان آب دار تهیه کرد و نان درون آن تلیت نمود یا خشک تر برداشت و در کنار برنج سرو کرد. این غذا نسبتا ترش و ملس است اما می توان بنابر ذائقه خانواده از رب انار شیرین یا شکر استفاده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی کوو لرستان در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.
مواد لازم برای 3 نفر
پیاز متوسط2 عدد
تخم مرغ1 عدد
آرد نخودچی1 قاشق غذا خوری
گردوی سابیده شده1 لیوان
مخلوط سبزیجات معطر خرد شده (جعفری و گشنیز و ترخون و نعنا و ریحان)1 لیوان
نمک و زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم
گوشت چرخ کرده300 گرم
رب انار5 قاشق غذا خوری
طرز تهیه شامی کوو لرستان
مرحله اول
برای تهیه شامی کباب خوشمزه به روش لرستانی در ابتدای کار، یک کاسه بر می داریم. در ادامه گوشت چرخ کرده را درون آن می ریزیم. حالا یک پیاز را شسته و پوست می کنیم و رنده می کنیم و به گوشت اضافه می کنیم.
مرحله دوم
آرد نخودچی و نصف مقدار گردوی سابیده شده و سبزی های معطر خرد شده را به آن اضافه می کنیم. نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کرده و ورز می دهیم تا یک دست شود. روی ظرف را می پوشانیم و به مدت 1 ساعت درون یخچال استراحت می دهیم.
مرحله سوم
سپس از این مقدار، به اندازه نارنگی برداشته و کف دست به صورت شامی در می آوریم. یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس شامی ها را درون آن سرخ می کنیم. وقتی هر دو طرف شامی ها سرخ شد آن را از تابه در آورده و کنار می گذاریم.
مرحله چهارم
در این مرحله پیاز باقی مانده را شسته و پوست می کنیم، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. یک تابه دیگر برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.
مرحله پنجم
باقی مانده سبزیجات معطر و گردوی ساییده شده را به آن اضافه کرده و به همراه زردچوبه و نمک و فلفل سیاه تفت می دهیم تا سرخ شود و گردوها به روغن بیفتد. سپس رب انار را به آن اضافه کرده و با مواد تفت می دهیم.
مرحله ششم
بعد از این که رب انار تفت خورد، 1 لیوان آب به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم تا بجوشد. سپس شعله گاز را کم کرده و شامی های سرخ شده را داخل سس می چینیم و نیم ساعت تا 45 دقیقه زمان می دهیم تا با شعله ملایم جا بیفتد.
مرحله هفتم
سپس شامی ها را به سلیقه خود به همراه برنج یا نان سرو می کنیم. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که این غذا نسبتا ملس یا ترش مزه است ولی می توان نسبت به ذائقه، از رب انار شیرین یا کمی شکر در سس شامی ها استفاده کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/621093/طرز-تهیه-شامی-کوو-لرستان
بستن   چاپ