آریا بانو
انتخاب هفت برگزیده و یک شایسته تقدیر در نوزدهمین جایزه قلم زرین
دوشنبه 14 تير 1400 - 04:56:32
آریا بانو - ایرنا / 14 تیرماه در تقویم فرهنگی کشورمان به عنوان روز قلم و پاسداشت اهالی قلم و پژوهشگران و اهل کتاب و کتابت نامگذاری شده است. سال‌هاست که در این روز مراسم‌های مختلفی به پاس فعالیت‌های اهل قلم برگزار می‌شود.
یکی از این انجمن‌های فعال در برنامه‌های روز قلم؛ انجمن قلم است که اختتامیه جشنواره قلم زرین را در طی 18 سال گذشته در همین روز برگزار کرده است و امسال نیز بنا دارد تا نوزدهمین دوره اهدای جوایز قلم زرین را فردا (14 تیرماه) به شکلی محدودتر با توجه به آغاز موج پنجم کرونا در پایتخت و قرمز شدن شرایط تهران برگزار کند.
در همین ارتباط درباره شیوه برگزاری و ویژگی‌های نوزدهمین اختتامیه جایزه ادبی قلم زرین با دکتر محسن پرویز رییس انجمن قلم ایران به گفت‌وگو نشستیم.

آریا بانو


برگزاری مراسم اختتامیه قلم زرین تنها با حضور برگزیدگان و داوران
پرویز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره برگزاری اختتامیه نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین در شرایطی که تهران به سبب افزایش شیب ابتلا به کرونا رنگ قرمز به خود گرفته است گفت: با توجه به محدودیت‌های کرونایی مجبوریم که مراسم را یا برگزار نکنیم و یا به شکل محدود و با حضور افراد اندک آن را برگزار کنیم.
وی افزود: سال گذشته (1399) نیز در مسیر برگزاری مراسم با مشکلاتی مواجه بودیم و در نهایت با محدودیت در تعداد افراد مدعو اختتامیه هجدهمین جایزه ادبی قلم زرین را برگزار کردیم و امسال نیز همین سیاست را در پیش گرفته و تعداد انگشت‌شماری شامل برگزیدگان و داوران در مراسم حضور پیدا خواهند کرد و چند نفر از بزرگان اهل فرهنگ سخنرانی خواهند کرد.

آریا بانو


برگزاری اختتامیه جایزه قلم زرین در کتابخانه پارک‌ شهر و پخش از شبکه رادیو فرهنگ
رییس انجمن قلم ایران با بیان آنکه مانند سال گذشته و با وسعت بیشتری استفاده از فضای مجازی را برای انعکاس مطلوب و جامع موضوع در نظر گرفتیم خاطرنشان کرد: تاکید و باور داریم که بستر فضای مجازی می‌تواند تا حدودی این مسئله را جبران کند و به ما امکان آن را بدهد تا ما اهدای جوایز برگزیدگان جشنواره قلم زرین را برگزار کنیم.
وی با اشاره به کمک نهاد کتابخانه‌های عمومی به انجمن قلم در زمینه اختصاص مکان برگزاری نوزدهمین دوره اختتامیه جایزه قلم زرین گفت: این نهاد، کتابخانه پارک‌شهر را به عنوان محل برگزاری مراسم در اختیارمان گذاشته است. با توجه به امکانات مناسب این کتابخانه برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مناسب‌ترین محیطی بود که وجود داشت و در ضمن تمامی مراسم از طریق شبکه‌ رادیویی فرهنگ پخش خواهد شد تا مخاطبان نیز در ریز جزییات این رویداد قرار گیرند.

آریا بانو


معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر اختتامیه نوزدهمین جایزه قلم زرین
پرویز درباره پیشینه و مسیر توسعه جشنواره قلم زرین خاطرنشان کرد: این رویداد در آغازین دوره‌های خود با سه رشته شعر بزرگسال، داستان بزرگسال و نقد و پژوهش ادبی آغاز به کار کرد و دو رشته داستان کودک و نوجوان و شعر کودک و نوجوان در ادامه به بخش‌های آن افزوده شد و در حال حاضر در پنج رشته آثار منتشرشده در سال قبل را مورد ارزیابی و داوری قرار می‌دهد.
وی با یادآوری آنکه جوایزی که در اختتامیه نوزدهمین دوره قلم زرین اهدا خواهد شد مربوط به آثار برگزیده منتشرشده در سال 1399 خواهد بود گفت: تاکید انجمن همیشه آن بوده تا آنجا که ممکن است اثری را به‌عنوان شایسته‌ترین اثر انتخاب کنیم مگر آنکه داوران امتیاز خاصی برای آثار در نظر نگرفته باشند که در آن صورت آثار شایسته تقدیر را انتخاب خواهیم کرد.
مدیر انجمن قلم زرین درباره آثار برگزیده و شایسته تقدیر نوزدهمین دوره این جایزه خاطرنشان کرد: امسال در چهار رشته برگزیده داریم. در سه رشته داستان بزرگسال، داستان کودک و نوجوان و شعر بزرگسال دو اثر به شکل مشترک به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند و جایزه بین دو اثر برگزیده تقسیم می‌شود. در رشته شعر کودک و نوجوان یک اثر برگزیده و در حوزه نقد و پژوهش یک اثر شایسته تقدیر شناخته‌شده است.
وی افزود: با این حساب ما در اختتامیه نوزدهمین جایزه قلم زرین هفت کتاب را به‌عنوان آثار برگزیده و یک اثر را به عنوان اثر شایسته تقدیر به جامعه‌ ادبی و همه علاقمندان حوزه کتاب معرفی خواهیم کرد.

آریا بانو


رُکود و سکون بخش فرهنگ از یک دهه پیش آغاز شده است
محسن پرویز در پاسخ به به این پرسش که با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی دولت دوازدهم و نزدیک می‌شویم و سابقه وی به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های قبلی، عملکرد دولت فعلی را در حوزه کتاب چگونه ارزیابی می‌کند تصریح کرد: در حوزه کتاب و برای اهالی قلم بخشی از اُفت فعالیت‌ها مختص دوران کرونا و مربوط به این دو سال اخیر است و در همه حوزه‌ها قابل‌مشاهده است.
اما در نگاهی کلان‌ در خصوص حوزه‌های فرهنگی علی‌الخصوص بخش مرتبط با نشر و هنر مکتوب (شعر و داستان) و سایر بخش‌های مرتبط به این حوزه، تقریبا 10 سالی است که با اُفت و رکود مواجهیم و متأسفانه باید بگویم آن دیده‌بانی که باید این حوزه را رصد می‌کرد و به‌گمانم رسانه‌ها در خط مقدم آن هستند کار خود را به خوبی انجام نداده‌اند. چرا که رسانه‌ها موظفند به هنگام تذکر دهند و در مورد این مسائل کمتر اقدام کردند و همین سبب شد تا این رُکود به مسئله عادی بدل شود.
رییس انجمن قلم در تشریح این گفته خود یادآور شد: ببینید وقتی با کرونا مواجه شدیم همه شاهد بودیم که سایر حوزه‌ها بسیار فعال بودند و اخبار مختلفی از آن‌ها منتشر می‌شد؛ اما در حوزه نشر به دلیل جریان همان رُکود و سکون، چندان شاهد فعالیت گسترده نبودیم و به همین دلیل خبری هم از آن بازتاب پیدا نمی‌کرد. به‌همین دلیل معتقدم که حدود یک دهه است دچار رُکود شدیم.
پرویز در پایان با اظهار تاسف از آنکه طی برگزاری مناظرات انتخاباتی هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به دغدغه اهالی فرهنگ، قلم و نشر اشاره نکردند ابراز امیدواری کرد با استقرار دولت جدید وضع اهالی قلم و نشر از این رُکود خارج شود و بخشی از دغدغه دولت به مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و اهل قلم متمرکز شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/618744/انتخاب-هفت-برگزیده-و-یک-شایسته-تقدیر-در-نوزدهمین-جایزه-قلم-زرین
بستن   چاپ