آریا بانو
شخصیت های منفی سینما علیه قهرمان داستان
يکشنبه 30 خرداد 1400 - 04:46:59
آریا بانو - جام جم / داستان سرایی درباره شخصیت های منفی سینما رشد قابل توجهی داشته و ظاهرا سوژه های جدیدی برای فیلمنامه نویسان پیدا شده است
این گونه که به نظر می رسد، قرار است شخصیت های منفی و خبیث محصولات کارتونی شرکت والت دیزنی برای خودشان روی پرده بزرگ سینما بزن و بکوبی به راه بیندازند! خبرهایی که از داخل این شرکت به بیرون درز پیدا کرده، حکایت از برنامه وسیع مدیران آن برای تولید فیلم های تازه ای می کند که شخصیت های منفی کارتون های کلاسیک این شرکت را به عنوان شخصیت اصلی و محوری فیلم های خود معرفی می کند. این محصولات که نسخه های زنده آن آثار کارتونی خواهند بود، به عنوان اسپین آفی بر این محصولات کلاسیک معرفی می شوند و شخصیت های آنها را برای تعریف و پیشبرد داستان هایشان قرض می گیرند. اکران عمومی «کروئلا» که درباره شخصیت خبیث کارتون «101 سگ خالدار» بود، استقبال عمومی تماشاگران سینما را به همراه داشت و این استقبال، مدیران والت دیزنی را به صرافت کار روی دیگر شخصیت های منفی آثار کارتونی اش انداخت.
تعداد شخصیت های منفی کارتون های والت دیزنی کم نیست و این هم واقعیتی است که این شخصیت های منفی، واقعا هم منفی و منفور نیستند و بیشتر به صورت کاریکاتوری از موجودات منفی و خبیث به نمایش درمی آیند. به همین دلیل است که آنها می توانند به صورت شخصیت هایی مستقل در فیلم هایی مستقل خود را به نمایش بگذارند و باعث برانگیخته شدن حس تنفر و انزجار بیننده نشوند. مدیران والت دیزنی این کار را اولین بار چند سال قبل و با تولید نسخه زنده «مالیفیشنت» (2014) با بازی آنجلینا جولی آغاز کردند. جولی در این فیلم لباس سیاه شخصیت منفی کارتون «زیبای خفته» (1959) را به تن کرد و داستان فیلم، ماجراها را از نگاه او تعریف کرد. این اکشن فانتزی ماجراجویانه در سال 2019 صاحب قسمت دوم شد و حالا حالاها قرار است قسمت های بعدی اش تولید شود.

آریا بانو


با کروئلا دویل شخصیت منفی کارتون 101 سگ خالدار هم همین رویه در پیش گرفته شد. مدیران والت دیزنی او را از داستان این فیلم بیرون آوردند تا در کار مستقل زنده، داستان زندگی او را تعریف کنند و بگویند چرا در بزرگسالی تبدیل به زنی بیرحم و انتقامجو شد. اما استون در نسخه زنده «کروئلا»، در قالب شخصیت مرکزی داستان ایفای نقش کرد. خیلی جالب است که او اولین بار به مدیران والت دیزنی طرح تولید فیلمی مستقل در رابطه با شخصیت اورسلای کارتون «پری دریایی کوچولو» را پیشنهاد کرد. استون عقیده دارد اورسلا یکی از بهترین شخصیت های خبیث مجموعه کارتون های شرکت والت دیزنی است که کاملا به درد قرار گرفتن در قالب شخصیت محوری یک فیلم زنده اسپین آفی می خورد! به گفته او: «کاملا هیجان زده ام که ملیسا مکارتی را در نسخه زنده این فیلم در قالب اورسلای جادوگر دریاها ببینم. او هشت پایی است که با دزدیدن صدای پری دریایی، تمام دردسرهای موجود در داستان فیلم را خلق می کند و یک جورهایی اصلا شخصیت محوری ماجراست. حالا تصورش را بکنید این موجود خودش شخصیت اصلی یک فیلم مستقل اسپین آفی بشود.»
موافقیت منتقدان
برخی منتقدان سینمایی هم موافق تولید نسخه زنده ای با نام «اورسلا» هستند و می گویند برای عموم تماشاگران هم حتما بسیار جذاب خواهد بود که ببینند این موجود چرا تا این حد سیاه دل و بداخلاق است و در گذشته این هشت پا چه اتفاقاتی رخ داده که او را به این سمت و سو کشانده است.اسکار یکی دیگر از آن شخصیت های منفی و معروف کارتون های والت دیزنی است که موتور محرکه داستان «شیرشاه» را روشن کرد. چیوتل اجیوفور که در نسخه زنده سال 2019 این فیلم به کارگردانی جان فاورو صدایش را به اسکار قرض داد، او را شرورترین موجود در بین شخصیت های خبیث تمامی کارتون های والت دیزنی می داند و اصرار دارد که حتما باید داستان مستقل او در یک فیلم مستقل سینمایی زنده تعریف شود. البته مدیران والت دیزنی این روزها در تدارک تولید دومین قسمت نسخه زنده شیرشاه هستند و بری جنکینز خودش را آماده کارگردانی آن می کند. حال این پرسش مطرح است دیزنی با کمک یا بدون کمک این دو فیلمساز، نسخه زنده «اسکار» را تولید می کند یا نه. منتقدان هم به طرح این پرسش می پردازند که چرا مدیران والت دیزنی به دنبال آن نیستند که مکاشفه ای در گذشته اسکار و موفاسا در گذشته هایی نه چندان دور کرده و یک نسخه پیش درآمد بر شیرشاه زنده خود تولید کنند.
هنوز هم ادامه دارد!
برخی تحلیلگران سینمایی نام جعفر از «علاالدین» را هم مطرح می کنند. این کارتون در سال 2019 صاحب یک نسخه زنده شد و جوئل فرای که در آن نقش جاسپر را بازی کرد، براین باور است که جعفر آن قدر ماجراجویی و داستان با خودش دارد، که می تواند یک مجموعه فیلم چندقسمتی اسپین آفی موفق برای شرکت والت دیزنی باشد. چنین به نظر می رسد که دایره حضور شخصیت های منفی محصولات کارتونی در نقش اول اسپین آف های این فیلم ها، در آینده ای نه چندان دور وسیع تر و بزرگ تر خواهد شد.
 کیکاووس زیاری

http://www.banounews.ir/fa/News/609392/شخصیت-های-منفی-سینما-علیه-قهرمان-داستان
بستن   چاپ