آریا بانو
غذاهایی که خانم ها باید بخورند تا سالم بمانند
یکشنبه 30 خرداد 1400 - 4:11:46 AM
آریا بانو - تغذیه بانوان به دلیل تغییرات مداوم در بدن آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در این مطلب به مهم ترین غذاهایی که خانم ها باید بخورند، اشاره می شود
غذاهایی که بدن همه خانم ها نیاز دارد
تغذیه سالم برای هر کسی مهم است اما تغذیه خانم ها ویژه تر است و برخی غذاها مخصوص مشکلات بانوان است و باید توسط خانم ها مصرف شود (مشکلاتی مانند پوکی استخوان، بارداری و یا سرطان پستان). این غذاهای فوق العاده حاوی مواد مغذی هستند که به حفظ سلامت بدن و انجام عملکرد درست آن کمک می کنند.
بیشتر بدانید : رژیم غذایی زنانه!
ادامامه Edamame

آریا بانو


ادامامه یا لوبیای سویا، سرشار از فیبر، چربی های مفید و ترکیبات استروژنی به نام ایزوفلاون isoflavones است. ایزوفلاون در دوران یائسگی برای خانم ها بسیار مفید است، به عنوان مثال می تواند به بهبود گر گرفتگی های یائسگی کمک کند. اما خانم هایی که به سرطان پستان مبتلا هستند، بهتر است از خوردن این خوراکی ها اجتناب کنند. 
کلم کیل Kale

آریا بانو


این کلم سرشار از ویتامین K است که همراه با کلسیم و ویتامین D به تقویت استخوان ها کمک می کند. یک وعده از کلم کیل بیش از 20 درصد از ویتامین A و ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. 
مارچوبه 

آریا بانو


روش دیگری که می توانید ویتامین K مورد نیاز استخوان ها را دریافت کنید چیست؟ مارچوبه می تواند بقیه ویتامین K مورد نیاز شما را تامین کند. مارچوبه همچنین سرشار از فولات folate است که از تولد نوزاد با نقص مادر زادی مانند اسپنا بیفدا spina bifida پیشگیری می کند. 
بیشتر بدانید : خواص شگفت انگیز مارچوبه
انواع لوبیا 

آریا بانو


لوبیاها سرشار از پروتئین بدون چربی هستند که معمولا در گوشت قرمز یافت می شود؛ لوبیا علاوه بر پروتئین فیبر زیادی هم دارد. فیبر و پروتئین بدون چربی می توانند فشار خون و قند خون را کاهش داده و ضربان قلب را تنظیم کنند، که هر سه عوامل مهمی در میزان مرگ و میر در خانم ها محسوب می شوند. 
بیشتر بدانید : فواید باورنکردنی لوبیا سفید
گریپفروت 

آریا بانو


خواص گریپفروت ها مربوط به ترکیباتی با نام فلاونوئیدها flavonoids است که به کاهش احتمال بروز سکته مغزی در خانم ها کمک می کند و همچنین سلامت قلب را بهبود می بخشد. پرتقال هم در این زمینه موثر است اما گریپفروت قند کمتری دارد. نکته ای که در مورد گریپفروت وجود دارد این است که این میوه ممکن است با برخی داروها تداخل پیدا کند، بنابراین قبل از خوردن آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.
بیشتر بدانید : خاصیت گریپ فروت برای سلامت بدن
انواع توت ها

آریا بانو


توت های مختلف با رنگ های متنوعی وجود دارند که این رنگ ها علاوه بر زیبایی خبر از مواد مغذی فوق العاده ای با نام فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها می دهد که می توانند از سلول های سالم محافظت کنند. توت ها با افزایش سن به حفظ سلامت مغز کمک می کنند و ویتامین C مورد نیاز بدن برای ساخت کلاژن (پروتئینی که به حفظ سلامت و قوام پوست کمک می کند) را تامین می کنند.
پاپایا Papaya

آریا بانو


این میوه قرمز نارنجی است که حاوی بتا کاروتن beta carotene (که در هویج هم به مقدار زیاد وجود دارد) و لیکوپن lycopene (که در گوجه فرنگی و هندوانه هم یافت می شود) است. لیکوپن می تواند احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان پستان را کاهش دهد. لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان است که کلسترول و فشار خون را در یک سطح سالم حفظ می کند و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند.
ماست ساده کم چرب

آریا بانو


خانم ها وقتی به سنین بالای 50 سال می رسند، به کلسیم بیشتری نیاز دارند. ماست سرشار از کلسیم است. بهتر است ماستی مصرف کنید که غنی شده با ویتامین D است تا به بدن کمک کند مواد معدن را بهتر دریافت کنید.
بیشتر بدانید : دانستنی هایی راجع به ماست
ماهی ساردین

آریا بانو


این نوع ماهی سرشار از اسیدهای چرب سالم، ویتامین D و کلسیم است. چربی های امگا 3 در این نوع ماهی می تواند کیفیت شیر مادر را بهبود بخشد و همچنین مادرانی که در دوران بارداری ماهی ساردین می خورند، به حفظ سلامت نوزاد خود کمک زیادی کرده اند. ماهی ساردین نسبت به سایر ماهی ها جیوه کمتری دارد.
بذر کتان Flaxseed

آریا بانو


بذر کتان حاوی ترکیباتی مانند فیبر و لیگنان lignans است، ترکیبات گیاهی که مانند استروژن عمل می کنند. این ترکیبات می توانند احتمال بروز برخی بیماری ها مانند سرطان پستان را کاهش دهند. روغن بذر کتان نیز سرشار از امگا 3 است. به هرحال قبل از مصرف بذر کتان با پزشک خود مشورت کنید، این گیاه می تواند بر روی عملکرد برخی داروها تاثیر بگذارد. 
گردو

آریا بانو


گردو نیز سرشار از اسیدهای چرب سالم است که می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل از بروز برخی سرطان ها پیشگیری کند. می توانید گردو را در مخلوط با ماست (یا بذر کتان) مصرف کنید. 
بیشتر بدانید : گردو بر هر درد بی‌درمان دواست!!
آووکادو 

آریا بانو


آووکادو سرشار از چربی است اما چربی مفید، بررسی ها نشان داده اند که رژیم غذایی که در ان آووکادو وجود دارد، می تواند به کم شدن چربی شکم و به حفظ سلامت چشم و پوست کمک کند. چربی آووکادو همچنین می تواند به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب نیز کمک کند.
بیشتر بدانید : آووکادو و هر آنچه باید در مورد این میوه معجزه آسا بدانید
سیب زمینی شیرین

آریا بانو


این نوع سیب زمینی حاوی فیبر، ویتامین B6 ، پیتاسیم، آهن و مس است، از همه مهم تر اینکه سیب زمینی شیرین منبع بتاکاروتنbeta carotene و ویتامین A محسوب می شود. مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به حفظ سلامت ریه های نوزاد کمک می کند. 
اسفناج 

آریا بانو


اسفناج یکی از بهترین دوستان بدن محسوب می شود، این سبزی احتمال ابتلا به زوال عقل، بیماری های قلبی و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان موجود در اسفناج به حفظ سلامت عدسی و شبکیه چشم کمک می کند و همچنین باعث کاهش چین و چروک پوست می شود.
بیشتر بدانید : خواص اسفناج که شاید تا به امروز نشنیده باشید
جگر گاو 

آریا بانو


جگر گاو شاید در بالای لیست مواد غذایی مورد نیاز برای خانم ها نباشد، اما منبع بسیار خوبی از فولات و اسید فولیک است و از منابع گیاهی مانند فولات و اسید فولیک نیز پیشی می گیرد. 
گوشت بدون چربی گاو 

آریا بانو


گوشت گاو منبع آهن محسوب می شود که خانم ها بعد از 18 سالگی بیش از قبل به آن نیاز دارند. علاوه بر آهن، گوشت گاو حاوی زینک و ویتامین B است. اما در مصرف گوشت قرمز نباید زیاده روی کرد، زیاده روی در مصرف گوشت قرمز احتمال بروز فیبروم رحم را افزایش می دهد. 
بیشتر بدانید : 7 ویتامین و مکمل مورد نیاز بدن بعد از 40 سالگی
بیشتر بدانید : مواد غذایی که باعث بوی بد واژن و خوشبو شدن واژن می شوند و چرا؟
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع: webmd

http://www.banounews.ir/fa/News/609181/غذاهایی-که-خانم-ها-باید-بخورند-تا-سالم-بمانند
بستن   چاپ