آریا بانو
تصویر مهاجرت در سینمای ایران
پنجشنبه 27 خرداد 1400 - 20:02:36
آریا بانو - سینما تیکت / موضوع مهاجرت به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جوانان همواره مورد توجه فیلمسازان بوده است. به گونه‌ای که بعضی کارگردان‌ها مهاجرت را دستمایه اصلی داستان خود قرار داده‌اند و در بعضی فیلم‌ها نیز مهاجرت گرچه موضوع اصلی نیست اما نقش پررنگی در شکل‌گیری داستان دارد.
در چند پست نگاهی خواهیم انداخت به این فیلم‌ها.
چه فیلم‌های دیگری به یاد دارید که موضوع مهاجرت در آن‌ها نقش پررنگی داشته است؟
جدایی_نادر_از_سیمین (اصغر فرهادی)

آریا بانو

داستان فیلم با چمدان بستن سیمین آغاز می‌شود. سیمین تنها دلیلش برای درخواست طلاق این است که می‌خواهد از ایران برود و نادر مخالف مهاجرت است. همین تفاوت نظر در انتخاب مکان زندگی تمام اتفاقات و تنش‌های بعدی خانواده را رقم می‌زند.
شب_یلدا (کیومرث پوراحمد)

آریا بانو

در این فیلم از زاویه‌ای دیگر به مهاجرت نگاه شده است. مهاجرت همسر و فرزندِ مرد داستان را از او می‌گیرد و او را تنها رها کرده و تا مرز فروپاشی می‌برد.
بغض (رضا درمیشیان)

آریا بانو

اولین فیلم درمیشیان نگاه تلخی به مهاجرت دارد و سختی‌ها و پیچیدگی و بی‌رحمی مهاجرت دختر و پسر عاشقی را نشان می‌دهد که در ترکیه برای راه افتادن کارشان و رفتن به اروپا مجبور می‌شوند تن به بازی‌های پیچیده‌ای بدهند و سرنوشت در جواب، بدجوری ناجوانمردانه با آن‌ها تا می‌کند.
ارتفاع_پست (ابراهیم حاتمی‌کیا)

آریا بانو

حاتمی‌کیا در ارتفاع پست داستان یکی از همین جوانان جنوبی را تعریف می‌کند که در مناطق جنگ‌زده خوزستان، زندگی، خوشی و آرزوهایش برباد رفته است و حالا همسر، فرزند و بستگانش را سوار هواپیمایی کرده تا با دزدین آن و اعلام گروگانگیری، خلبان را مجبور کند به مقصد مورد نظر او در خارج از خاک ایران روانه شود.
در_دنیای_تو_ساعت_چند_است (صفی یزدانیان)

آریا بانو

فیلمی که از یک شیفتگی تمام‌عیار نسبت به شهر پاریس و رشت حکایت می‌کند. شخصیت زن این فیلم که سال‌ها پیش مهاجرت کرده از پاریس به رشت می‌آید تا با شهر قدیمی‌اش روبه‌رو شود و در آنجا با مردی همراه می‌شود که از سال‌ها پیش دوستش داشته و نتوانسته آن را بیان کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/608260/تصویر-مهاجرت-در-سینمای-ایران
بستن   چاپ