آریا بانو
طرز تهیه سس هلندی
پنجشنبه 27 خرداد 1400 - 6:57:00 AM
آریا بانو - سس هلندی یکی از بهترین نوع سس ها است که به صورت گرم روی غذا سرو می شود. این سس علیرغم نام خود به فرانسه تعلق دارد. طعم بی نظیر کره در این سس بسیار محسوس است. این سس را در ایران به نام هالندی نیز می شناسند. سس هلندی غنی از مزه کره و تخم مرغ است که بسیار خوشمزه و برای انواع غذاهای دریایی یا بخارپز شده یا تهیه شده از گوشت گاو مناسب است. این سس برای سرو مرغ و میگو عالی است. سس هلندی اگر درست تهیه شود بسیار سبک بوده و برخلاف عقیده دیگران اصلا سنگین نیست. سس هلندی بافت ابریشمی دارد. اولین غذایی که با سس هلندی تهیه شد به سال 1651 همراه با مارچوبه می باشد. سس هلندی به عنوان 5 سس اصلی (مادر) توسط آشپز های فرانسوی به لیست بهترین سس ها اضافه شده است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سس هلندی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید. مواد لازم سس هلندی زرده تخم مرغ 3 عدد سرکه سفید 2 قاشق غذا خوری کره آب شده نصف پیمانه نمک و فلفل به میزان لازم آبلیموی تازه نصف یک عدد طرز تهیه سس هلندی مرحله اول برای تهیه سس خومشزه و مخصوص هلندی در ابتدای کار کره را درون یک کاسه می ریزیم و روی بخار کتری ذوب می کنیم. سپس کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتد. زرده تخم مرغ و نمک و سرکه و آبلیمو را درون مخلوط کن می ریزیم. مرحله دوم در این مرحله فلفل هم اضافه کرده و مخلوط کن را روشن می کنیم تا مواد با هم مخلوط و یکدست شود. کره را کم کم به مخلوط کن روشن اضافه می کنیم. کره باید گرم باشد ولی نباید داغ باشد. کره باید به صورت قطره ای اضافه شود. مرحله سوم حالا مخلوط کن را خاموش کرده و سس را بررسی می کنیم. اگر نبریده بود می توان کره را سریع تر اضافه کرد. هرچه کره بیشتر باشد، سس رقیق تری بدست می آید. توجه داشته باشید که روش دیگری برای تهیه سس نیز وجود دارد. مرحله چهارم می توان تمام مواد به جز کره را با هم مخلوط کرد. سپس روی حرارت ملایم بخار کتری قرار داد و مدام هم زد. سپس کره را به زرده اضافه کرد و به روش بن ماری باز هم آن را مخلوط کرد. نمک و آبلیمو را آخر و به صورت قطره ای باید اضافه کرد تا سس نبرد.

سس هلندی یکی از بهترین نوع سس ها است که به صورت گرم روی غذا سرو می شود. این سس علیرغم نام خود به فرانسه تعلق دارد. طعم بی نظیر کره در این سس بسیار محسوس است. این سس را در ایران به نام هالندی نیز می شناسند. سس هلندی غنی از مزه کره و تخم مرغ است که بسیار خوشمزه و برای انواع غذاهای دریایی یا بخارپز شده یا تهیه شده از گوشت گاو مناسب است. این سس برای سرو مرغ و میگو عالی است. سس هلندی اگر درست تهیه شود بسیار سبک بوده و برخلاف عقیده دیگران اصلا سنگین نیست. سس هلندی بافت ابریشمی دارد. اولین غذایی که با سس هلندی تهیه شد به سال 1651 همراه با مارچوبه می باشد. سس هلندی به عنوان 5 سس اصلی (مادر) توسط آشپز های فرانسوی به لیست بهترین سس ها اضافه شده است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سس هلندی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.
مواد لازم سس هلندی
زرده تخم مرغ3 عدد
سرکه سفید2 قاشق غذا خوری
کره آب شدهنصف پیمانه
نمک و فلفلبه میزان لازم
آبلیموی تازهنصف یک عدد
طرز تهیه سس هلندی
مرحله اول
برای تهیه سس خومشزه و مخصوص هلندی در ابتدای کار کره را درون یک کاسه می ریزیم و روی بخار کتری ذوب می کنیم. سپس کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتد. زرده تخم مرغ و نمک و سرکه و آبلیمو را درون مخلوط کن می ریزیم.
مرحله دوم
در این مرحله فلفل هم اضافه کرده و مخلوط کن را روشن می کنیم تا مواد با هم مخلوط و یکدست شود. کره را کم کم به مخلوط کن روشن اضافه می کنیم. کره باید گرم باشد ولی نباید داغ باشد. کره باید به صورت قطره ای اضافه شود.
مرحله سوم
حالا مخلوط کن را خاموش کرده و سس را بررسی می کنیم. اگر نبریده بود می توان کره را سریع تر اضافه کرد. هرچه کره بیشتر باشد، سس رقیق تری بدست می آید. توجه داشته باشید که روش دیگری برای تهیه سس نیز وجود دارد.
مرحله چهارم
می توان تمام مواد به جز کره را با هم مخلوط کرد. سپس روی حرارت ملایم بخار کتری قرار داد و مدام هم زد. سپس کره را به زرده اضافه کرد و به روش بن ماری باز هم آن را مخلوط کرد. نمک و آبلیمو را آخر و به صورت قطره ای باید اضافه کرد تا سس نبرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/607834/طرز-تهیه-سس-هلندی
بستن   چاپ