آریا بانو
تولید انرژی از لباس
چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 11:41:03
آریا بانو - ایسنا / محققان "دانشگاه کاوناس" لیتوانی در مطالعه اخیرشان از توسعه فناوری جدیدی خبر داده‌اند که توسط آن می‌توانند میکروفیبرهای پرزدار موجود در رخت خشک کن‌ها را به انرژی تبدیل کنند.
به نقل از تک اکسپلوریست ، با تبدیل میکروفیبرهای پرز دار تولید شده توسط یک میلیون نفر، می‌توان تقریباً 14 تن روغن، 21.5 تن گاز و نزدیک به 10 تن کربن تولید کرد.
میکروفیبرهای پرزدار در دسته میکروپلاستیک‌ها دسته‌بندی می‌شوند. این میکروفیبرها در حین خشک شدن لباس تولید می‌شوند و عمدتا از پنبه، پلی استر و لیگنین تشکیل می‌شوند. در حالی که قطعات پلاستیکی بزرگ را می‌توان بسیار راحت مرتب و بازیافت کرد اما انجام این کار در میکروپلاستیک‌ها با قطری کمتر از پنج میلی‌متر چندان راحت نیست.
حجم بسیار زیادی از این میکروپلاستیک‌ها وارد جریان فاضلاب شده و به دریاها راه می‌یابند و به همین دلیل خطری جدی برای محیط زیست محسوب می‌شوند.
اخیرا محققان دانشگاه فناوری کاوناس و موسسه انرژی لیتوانی فناوری نوین و سازگار با محیط زیست برای تولید انرژی از ضایعات نساجی توسعه داده‌اند. در این فرایند انرژی از ضایعات نساجی استخراج می‌شود.
برای آزمایش، آنها میکروفیبرهای پرزدار فیلترهای رخت خشک کن خوابگاه دانشگاه فناوری کاوناس را جمع آوری کردند.
از آنجا که ساکنان خوابگاه‌ها از فرهنگ‌های مختلف مانند اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکا می‌آیند، نمونه‌های جمع آوری شده بسیار متنوع بودند.
دانشمندان در این مطالعه با استفاده از یک دستگاه آذرکافت آزمایشی، سه محصول انرژی حاصل از ضایعات نساجی همانند نفت و گاز و ذغال را استخراج کردند. سپس آنها میکروفیبرهای پرز دار را به صورت حرارتی به محصولات انرژی تجزیه کردند. نکته شگفت‌انگیز قابل این است که آنها حدود 70 درصد نرخ تبدیل دارند.
علاوه بر انجام این آزمایش محققان همچنین برای ارزیابی عملکرد محیطی و اقتصادی این استراتژییک مدل ریاضی نیز توسعه دادند. این مدل نشان داد که انرژی حاصل از میکروفیبرهای پرز دار تولید شده توسط یک میلیون نفر سودآوری در حدود 100 هزار یورو داشته و باعث کاهش اثر کربن در حدود چهار میلیون و 39 هزار کیلوگرم بر جدول معاول کربن دی اکسید بر میکروفیبر پرزدار شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/607543/تولید-انرژی-از-لباس
بستن   چاپ