آریا بانو
آموزش کاشت لوبیا در گلدان و نگهداری از آن
چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 11:21:49
آریا بانو - انگیزه – آیا تا به حال فکر کرده‌اید، در منزل خود لوبیا بکارید؟ بسیاری از افراد به کاشت لوبیا در گلدان علاقه‌مند هستند و ترجیح می‌دهند از محصولات ارگانیک خود استفاده کنند. در این مقاله از مجله اینترنتی انگیزه به شما روش کاشت لوبیا در گلدان، شرایط محیطی موردنیاز برای رشد لوبیا، زمان و نحوه برداشت لوبیا و… آموزش داده شده است.
نحوه کاشت لوبیا در گلدان
لوبیا انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به لوبیا چیتی، لوبیا سبز، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی و…اشاره کرد اما نوع لوبیا در نحوه کاشت و شرایط نگهداری آن تاثیر چندانی ندارد. بنابراین برای کاشت انواع لوبیا در گلدان می‌توان از روش زیر استفاده کرد.
1. انتخاب بذر مناسب
برای کاشت لوبیا، تهیه بذر اهمیت بالایی دارد. با انتخاب درست بذر، به تولید رضایت بخش خواهید رسید. بهتر است بذر را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. در صورتی که قصد دارید از لوبیای موجود در منزل خود استفاده کنید، باید آن را خالص کنید. به طور کلی لوبیای مناسب برای کاشت باید چند ویژگی داشته باشد:
بذر انتخابی برای کاشت لوبیا در گلدان باید رسیده، سالم و تازه باشد و قوه نامیه آن از 95 درصد کمتر نباشد. بذر انتخاب شده باید خالص و یکنواخت باشد. بذر لوبیا باید از ناخالصی‌های بذری و غیر بذری و علف‌های هرز پاک شده باشد. در صورتی که قصد دارید دانه‌های گیاه لوبیا را برای کاشت نگهداری کنید، باید در گام نخست فرصت دهید غلاف لوبیا خشک شود و سپس آن را باز کنید و دانه لوبیا را از داخل آن خارج کنید. سپس تا زمان کاشت لوبیاها را در یک مکان خشک و خنک قرار دهید. اگر گیاهی در دسترس ندارید که دانه‌های آن را نگهداری کنید، می‌توانید دانه‌های لوبیا را از بازار خریداری کنید.
2. انتخاب گلدان مناسب
برای کاشت لوبیا در گلدان، اندازه گلدان حداقل می‌بایست 20 سانتی متر باشد. برای اینکه نتیجه کار مطلوبتر شود، می‌توانید از یک گلدان 30 سانتی متری یا بزرگ‌تر استفاده کنید. باید مطمئن شوید که گلدان به میزان مناسبی سوراخ زهکشی داشته باشد. برای کمک به زهکشی گلدان پیش از افزودن خاک به آن، یک لایه نازک شن در کف ظرف بریزید.
3. تهیه خاک مناسب
گیاه لوبیا برای رشد مناسب و باردهی مطلوب نیاز به خاک غنی از مواد معدنی دارد. برای این کار می‌توانید از گل‌فروشی‌ها خاک گلدانی ترکیبی و حاصل خیز را خریداری کنید. دقت داشته باشید که خاک شما باید دارای زهکشی مناسب باشد به همین دلیل باید مقداری ماسه نیز به خاک خود اضافه کنید. پس از تهیه خاک مناسب، گلدان خود را از این خاک پر کنید.
4. خیساندن لوبیا قبل از کاشت
قبل از اینکه لوبیاها را در گلدان بکارید، لازم است آن‌ها را یک شب در آب گرم خیس کنید. این کار باعث می‌شود عمل جوانه زدن لوبیاها بهتر انجام شود. البته این مرحله اجباری نیست ولی به رشد گیاه کمک زیادی می‌کند.
5. کاشت بذر لوبیا
برای کاشت لوبیا در گلدان باید در خاک گلدان حفره‌هایی به عمق 3 تا 4 سانتیمتر ایجاد کنید. سوراخ‌ها باید حداقل 2 سانتی‌متر با یکدیگر فاصله داشته باشند. بعد از تهیه حفره درون خاک گلدان، بذر لوبیا را در حفره‌ها قرار دهید و سپس روی آن را به آرامی با خاک پرکنید.

آریا بانو


6. آبیاری اولیه
بلافاصله بعد از اینکه مرحله کاشت لوبیا در گلدان به پایان رسید باید گلدان را آبیاری کنید. این کار را باید به نحوی انجام دهید که تمام عمق خاک خیس شود و آب اضافی از ته گلدان خارج شود. دقت کنید که باید این کار را به صورتی انجام دهید که به محل کاشت لوبیا آسیبی نرسد.
7. جوانه زدن لوبیا
پس از اینکه کاشت و آبیاری لوبیا به پایان رسید، گلدان را پشت پنجره‌ای آفتاب‌گیر قرار دهید تا لوبیا شروع به جوانه زدن کند. پس از گذشت حدوداً 3 هفته می‌توانید جوانه‌های گیاه لوبیا خود را نگاه کنید. در این مرحله از رشد گیاه، در صورتی که گلدان شما کوچک است لازم است آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید.
8. حذف گیاهان ناسالم
پس از اینکه گیاهان شما به رشد نسبی و مناسبی رسیدند، لازم است تا گیاهانی را که به اندازه کافی رشد نکرده‌اند یا اینکه ناسالم هستند را ریشه کن کنید. این کار به رشد سایر بوته‌ها کمک می‌کند. دقت داشته باشید که ریشه کن کردن بوته‌های کوچک باید به صورتی انجام شود که به دیگر بوته‌ها آسیبی نرسد.
9. تهیه قیم برای بوته‌های لوبیا
پس از اینکه بوته‌های لوبیا به اندازه کافی رشد می‌کنند، میل چندانی به صاف ماندن ندارند و احتمال شکستن آن‌ها وجود دارد. برای پشتیبانی از نهال‌های لوبیا باید برای آن‌ها داربست یا قیم تهیه کرد. برای این کار می‌توانید از یک میله استفاده کنید. با این کار از گره خوردن بوته‌های لوبیا نیز جلوگیری می‌شود. از طرفی دیگر تهیه قیم برای بوته لوبیا برداشت لوبیا را نیز آسان‌تر خواهد کرد.

آریا بانو


بهترین زمان برای کاشت لوبیا در گلدان
زمان کاشت لوبیا، اوایل فصل بهار است. در صورتی که قصد دارید گلدان لوبیا را در داخل منزل خود نگه دارید، در هر زمان از سال می‌توانید نسبت به کاشت لوبیا در گلدان اقدام کنید؛ اما در صورتی که گلدان لوبیا را در بیرون از منزل نگه دارید می‌بایست زمانی به کاشت لوبیا اقدام کنید که خطر سرمازدگی وجود نداشته باشد. دمای مناسب برای رشد لوبیا 18 تا 21 درجه سانتی گراد است. در حالتی که می‌خواهید گلدان لوبیا بیرون از منزل باشد می‌توانید دانه‌های لوبیا را 4 تا 6 هفته پیش از آخرین سرما در خانه نشا کرده و پس از آن که اندازه نهال‌ها به 10 سانتی متر رسید آن‌ها به گلدان‌های بزرگ‌تر موجود در بیرون از منزل منتقل کنید.
شرایط محیطی مورد نیاز برای نگهداری از لوبیا
1- خاک
باید دقت داشته باشید که تمامی انواع لوبیا به نوع خاک حساس نیستند و لوبیا در هر نوع خاک و با بافت‌های متفاوت قابل رشد است؛ با این حال، خاک‌هایی با بافت سبک و غنی از مواد آلی برای رشد گیاه و محصول دهی بیشتر آن، مناسب‌تر هستند. خاک‌های شنی رسی با مواد غذایی زیاد که از زهکشی مناسبی برخوردار باشند، برای کاشت لوبیا توصیه می‌شوند.
2- آبیاری
لوبیا از جمله گیاهانی است که به آبیاری زود به زود، مداوم و منظم نیاز دارد. معمولاً در بازه‌های زمانی سه تا چهار روزه باید گیاه لوبیا یک مرتبه آبیاری شود و در دوران گلدهی نیاز آبی گیاه نسبت به دوره‌های دیگر افزایش پیدا می‌کند. در زمان آب دادن به گیاه دقت داشته باشید، خاک غرقاب نشود و فقط خاک را مرطوب کنید. بهتر است آبیاری را صبح‌ها انجام دهید و در زمان آبیاری دقت کنید که برگ‌های لوبیا خیس نشود.
3- کوددهی
لوبیا به کوددهی نیاز ندارد و در همین حد که برای کاشت آن از خاک حاصلخیز استفاده کنید برای رشد آن کافی است.
4- دمای مناسب
بهترین دما برای رشد مطلوب گیاه لوبیا دمای 20 تا 28 درجه سانتی گراد است. لازم به ذکر است که گیاه لوبیا در دمای بالا بهتر رشد می‌کند و حداقل دما برای جوانه زدن این گیاه چیزی در حدود 10 تا 12 درجه سانتی‌گراد است. دقت داشته باشید، دمای بیشتر از 30 درجه سانتی‌گراد، برای رشد این گیاه مطلوب نیست و منجر به عدم تشکیل دانه می‌شود.
5- نور
باید گلدانی که لوبیا در آن کاشته می‌شود را در یک مکان روشن قرار دهید، اما این به آن معنا نیست که گلدان در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داده شود. پنجره‌های جنوبی آپارتمان، بهترین مکان برای قرار دادن گلدان لوبیا در منزل است.

آریا بانو


برداشت لوبیا
زمان مناسب برای برداشت لوبیا
تمامی انواع لوبیا (اعم از لوبیا سبز، چیتی، قرمز و …) پس از گذشت 45 تا 75 روز آماده برداشت هستند. بعد از گذشت این زمان از روز کاشت، به دقت غلاف‌های لوبیای کاشته شده را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که غلاف لوبیا کاملاً برآمده شد و لوبیاهای درون غلاف از روی پوست غلاف قابل تشخیص بودند، لوبیاها کاملاً رسیده‌اند و زمان برداشت آن‌ها فرا رسیده است.
بهترین روش برداشت
برای برداشت لوبیا می‌توانید از یک چاقوی تیز استفاده کنید (این کار را می‌توانید با استفاده از دست نیز انجام دهید). با استفاده از چاقو انتهای غلاف لوبیا را ببرید و آن را از بوته جدا کنید. دقت داشته باشید، هرگز بیش از اندازه غلاف را برای جدا کردن از بوته نکشید، زیرا این کار به آسیب دیدن بوته منجر خواهد شد.
آیا شما نیز به کاشت لوبیا در گلدان علاقه‌مند هستید؟ آیا روش دیگری را برای کاشت لوبیا در گلدان می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک بگذارید.

http://www.banounews.ir/fa/News/607482/آموزش-کاشت-لوبیا-در-گلدان-و-نگهداری-از-آن
بستن   چاپ