آریا بانو
تولد بچه سالم از اسپرم موش فضایی!
سه شنبه 25 خرداد 1400 - 06:32:20
آریا بانو - نبض فناوری/ محققان ژاپنی دریافتند نطفه موشی که به فضا برده شده بود و برای مدت نزدیک به شش سال در معرض سطح بالایی از تابش کیهانی قرار داشت یک بچه سالم تولید کرده است.
اسپرم در ایستگاه فضایی بین المللی به صورت یخ زده ذخیره شده بود که پس از بازگشت به زمین و هیدراته شدن، منجر به تولد 168 بچه موش، بدون نقص ژنتیکی شد.
تروهیکو واکایاما زیست شناس رشد و نویسنده ارشد، روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که تفاوت کمی بین موشهای لقاح یافته توسط اسپرم فضایی و اسپرم هایی که در سیاره ما محدود مانده اند وجود دارد.
وی گفت: همه نوزادان موش ظاهر طبیعی داشتند و هنگامی که محققان ژنهای آنها را بررسی کردند هیچ ناهنجاری پیدا نشد.
در سال 2013 واکایاما و همکارانش در دانشگاه یاماناشی ژاپن سه جعبه را که هر کدام حاوی 48 آمپول اسپرم یخ زده بود، برای مطالعه طولانی مدت در ایستگاه فضایی آماده کردند.
آنها می خواستند تعیین کنند که آیا قرار گرفتن در معرض تابش طولانی مدت در فضا به DNA سلولهای تولید مثل آسیب می رساند یا جهش ها را به فرزندان منتقل می کند.
دسته ها پس از نه ماه اول، سپس پس از دو سال و سرانجام پس از شش سال برای لقاح به زمین برگردانده شدند که منجر به صدها تولد شد.
اسپرم یخ زده برای آزمایش انتخاب شد زیرا می تواند در دمای اتاق حفظ شود. آمپول های حاوی آن نیز کوچک و بسیار سبک بودند، تقریباً به اندازه یک مداد کوچک و باعث کاهش بیشتر هزینه های راه اندازی می شدند.

آریا بانو


وقتی موش های فضایی به بزرگسالی رسیدند، آنها به طور تصادفی جفت شدند و نسل بعدی نیز طبیعی به نظر می رسید.
وکایاما و همکاران در مقاله خود نوشتند: در آینده وقت آنکه زمان مهاجرت به سیارات دیگر فرا برسد؛ ما باید تنوع منابع ژنتیکی را حفظ کنیم نه تنها برای انسانها، بلکه برای حیوانات خانگی و حیوانات اهلی نیز اینچنین است.
رسیدن به سایر سیارات به معنای خروج از ایمنی جو محافظ زمین و میدان مغناطیسی است که تا ایستگاه فضایی بین المللی نیز 400 کیلومتر (250 مایل) بالاتر از سطح گسترش می یابد.
فضای عمیق مملو از تابش شدید ذرات خورشیدی و پرتوهای کیهانی کهکشانی خارج از سیستم ما است. شراره های خورشیدی از سطح خورشید ذراتی تولید می کنند که می توانند به ویژه تأثیرات مخربی بر سلامت انسان داشته و به سفینه های فضایی نسل فعلی نفوذ کنند.
طبق گفته وکایاما روند یخ زدن اسپرم باعث تحمل آن در مقایسه با اسپرم تازه می شود، زیرا نوع اول حاوی آب درون هسته سلول و سیتوپلاسم نیست. طبق محاسبات این تیم اسپرم های یخ زده می توانند تا 200 سال در محل نگهداری شوند.
این مقاله افزود، بشریت همچنین ممکن است بخواهد منابع ژنتیکی خود را در صورت بروز یک فاجعه روی کره زمین گسترش دهد.
این مطالعه خاطر نشان کرد که هنوز لازم است قبل از اینکه انسان گام بعدی را در عصر فضا بردارد، اثرات تابش فضایی بر ماده یخ زده و جنین های لقاح یافته بررسی شود. مطالعه آنها روز جمعه در Science Advances منتشر شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/606695/تولد-بچه-سالم-از-اسپرم-موش-فضایی!
بستن   چاپ