آریا بانو
روش تمیز کردن مبلمان با جوش شیرین، شامپو فرش و بخارشوی
سه شنبه 25 خرداد 1400 - 06:15:32
آریا بانو - تمیز کردن مبلمان منزل یکی از مهم ترین کارهایی است که باید به طور مرتب انجام شود. مبل ها تأثیر زیادی در آراستگی منزل دارند. ذرات گردوغبار، خرده های نان و خوراکی هایی که لابه لای شیارهای مبل جمع شده‌اند، لکه های نوشیدنی و سایر آلودگی ها سبب می شوند مبل‌ نامرتب و کثیف به نظر برسد. بسته به اینکه مبلمانتان چقدر کثیف شده باشد شما باید هر چند ماه یکبار اینکار را انجام دهید. اگر مایل هستید که با نکاتی مهم در مورد بهترین روش تمیزکردن مبلمان در منزل آشنا شوید با ما همراه باشید.
در این مطلب می‌خوانید:
تمیز کردن مبلمان با جوش شیرین
تمیز کردن مبلمان با شامپو فرش
تمیز کردن مبل با بخارشو
برچسب های روی مبل چه می گویند؟
تمیز کردن مبلمان با جوش شیرین
تاثیر فراوان این ماده در لکه بری مبل، فرش و حتی لباس بر اعتبار و مزیت این ماده افزوده است. تمیز کردن مبل با جوش شیرین، شستن مبل با جوش شیرین، بهترین استفاده ای است، که از این ماده غذایی در لکه بری مبلمان می‌توانید بهره بری کنید. از بین بردن لکه مبل با جوش شیرین از متداول ترین موارد استفاده از جوش شیرین در لکه بری مبل است.

آریا بانو


تمیز کردن مبل با جوش شیرین اصولا با یک ماده تمیز کننده دیگر صورت می‌گیرد؛ از ترکیب جوش شیرین با ماده هایی مثل سرکه و یا مایع ظرف شویی می توان برای تمیزی مبل با جوش شیرین استفاده کرد.
اگر به دنبال یک راه راحت برای تمیز کردن مبلمان خود هستید و یا لکه موجود بر روی مبل خیلی سطحی و شبیه به گرد وغبار است؛ مقداری جوش شیرین را روی آن ریخته و بعد از گذشت یک ساعت با جاروبرقی سطح مبل را جارو کنید. خواهید دید آثاری از لکه ها روی مبل شما دیده نمی‌شود. از بین بردن لکه مبل با جوش شیرین از روش های کاربردی در تمیزی مبل با جوش شیرین است.
تمیز کردن مبلمان با شامپو فرش
حتما می دانید که این شیوه برای تمیز کردن مبل پارچه ای جواب می دهد و مناسب شستن مبل های چوبی یا استیل نیست. برای شستشوی مبل ها به یک لگن بزرگ لباسشویی نیاز دارید. ظرف را تا نیمه از آب پر کنید. دمای آب نه خیلی سرد و نه خیلی داغ باشد. آب ولرم برای این کار مناسب است. به برچسب روی شامپو فرش دقت کنید و طبق میزان گفته شده، شامپو را با اندازه مناسب آب مخلوط کنید. از خود درب شامپو هم می توانید برای پیمانه زدن استفاده کنید. حالا با دست آب و شامپو را هم بزنید تا حسابی کف کند. برای شستن مبل پارچه ای همین کف روی آب کفایت می کند. وقتی کف به اندازه کافی تولید شد نوبت تمیزکاری مبل های کثیف است.

آریا بانو


هرگز شامپو فرش و دیگر مواد شوینده را به طور مستقیم روی مبل ها استفاده نکنید. همیشه لازم است تا از یک پارچه تمیز برای شستشو استفاده کنید و پارچه را به مواد شوینده آغشته کنید. با استفاده از یک پارچه کتانی یا نخی بزرگ کف روی آب را بگیرید. با کمک همین کف می توانید همه قسمت های مبلمان را تمیز کنید. قسمت های زیر پشتی هایی که جدا می شوند را فراموش نکنید. به آرامی و بدون اینکه پارچه را روی مبل ها بسایید، کار تمیز کردم مبلمان را ادامه دهید. حتما می دانید که قبل از استفاده از شامپو فرش، باید کمی از کف را در قسمت پشت مبلمان امتحان کنید. برخی از پارچه ها قابلیت شستشو با آب را ندارند و باید خشکشویی شوند.
منظور از آبکشی مبلمان استفاده از شلنگ آب نیست. وقتی همه قسمت های مبل را تمیز کردید نوبت به جمع کردن کف روی مبل است. با استفاده از یک پارچه بزرگ و تمیز همه کف های اضافی را تمیز کنید. حالا موقع خالی کردن آب و شامپو فرش است. تشت لباسشویی را با آب تمیز پر کنید و از همین آب برای شستشوی مبل استفاده کنید. پارچه را در آب تشت زده و خوب بچلانید. با همین پارچه نمدار می توانید مبلمان را آبکشی کنید. لازم است تا بارها پارچه را شسته و دوباره پارچه تمیز را روی مبل ها بکشید. تا زمانی که همه آلودگی ها و شامپو فرش از روی مبل و کاناپه پاک شود، کار را ادامه دهید.
تمیز کردن مبل با بخارشو
ابتدا کوسن‌ها، پشتی و تشک‌هایی که امکان جدا شدن دارند را از مبل جدا کنید و کنار بگذارید. جاروبرقی را روشن کرده و تمام گوشه‌ها و زوایای مبل را تمیز کنید. سعی کنید هیچ خرده آشغال، مو و گرد و غباری روی سطح روکش مبل باقی نماند. زیرا در صورت خیس شدن، تمیز کردن مبل سخت‌تر می‌شود.
این نکته را خاطرنشان کنیم که برای تمیز کردن روکش مبل، از سری جاروبرقی مناسب استفاده کنید تا آسیبی به سطح روکش مبل وارد نشود. شستشوی مبلمان مهم ترین بخش نظافت منزل در برای خانه تکانی شب عید به حساب می آید.

آریا بانو


گاهی شدت کثیفی برخی از لکه‌ها روی مبل بیشتر بوده و نیاز است که برای تمیز کردنشان، از مواد شوینده مناسب برای شستن مبل استفاده کنید. پس قبل از هر کاری، ابتدا کمی مایع مبل شوی روی پارچه مبل اسپری کنید و زمان دهید تا لکه در مایع حل شود. گاهی هم برای تمیز کردن لکه‌ها می‌توانید از سرکه، الکل، جوش شیرین و یا نشاسته ذرت استفاده کنید. این قبیل مواد، پاک‌کننده‌های بی‌ضرر و پرقدرتی هستند.
برخی از انواع روکش‌های مبل، دارای پرزهای بلندی هستند که درصورت استفاده طولانی و یا ریختن مواد چسبناک، بهم می‌چسبند و ظاهر ناخوشایندی به خود می‌گیرند. برای برطرف کردن این مشکل، بهتر است از یک برس نرم استفاده کنید تا تمام پرزهای روکش مبل را از هم باز کنید. فقط مراقب بافت پارچه باشید تا آسیب نبیند.
به دفترچه راهنمای بخارشو توجه کنید. قبل از هر کاری باید آن را مطالعه کنید که آیا می‌توان با آن مبل هم بشویید؟
بخارشو را برای شستن مبل‌ها آماده کنید. داخل مخزن بخارشو را به میزان استاندارد از آب و مواد شوینده مخصوص پر کنید. توجه کنید که باید با توجه به راهنمای دفترچه، مخزن را پر کرد. از ریختن مواد شوینده بیش از حد استاندارد داخل بخارشوی خودداری کنید. سری مناسب برای شستن مبل را به بخارشوی وصل کرد و کار را شروع کنید.
برای شستن مبل بهتر است از کوسن‌ها و تشک‌های جدا شروع کنید. ابتدا کوسن‌ها را با دقت تمام بشویید و کنار بگذارید. سپس به سراغ تشک‌هایی که از قبل جدا کرده‌اید رفته و تمام قسمت‌ها و گوشه و کنارها را تمیز کنید. دکمه بخار را بزنید و سپس آب و بخار را روی سطح پارچه بپاشید.
به سراغ مبل رفته و بخارشو را روشن کنید. قسمت‌های پشتی مبل بسیار ضخیم هستند. اگر این قسمت‌ها خیلی کثیف نشده و نیازی به شستن ندارند، بهتر است آنها را نشویید. زیرا این ضخامت موجب دیرتر خشک شدن فوم شده و با گذشت زمان فرسوده می‌شوند. یادتان باشد، بعد از شستن، آب اضافی را بگیرید.
تمام قسمت‌های مبل را با دقت و با بخار بشویید و لکه‌ها را تمیز کنید. اگر روی قسمتی از مبل لکه بیشتری وجود دارد، مدت زمان زیادی روی آن تمرکز نکنید و مقدار زیادی آب و مایع شوینده به خورد مبل ندهید، که خشک شدن آن زمان‌بر شود. آن قسمت را بشویید و به سراغ قسمت‌های دیگر بروید. بعد دوباره به سراغ لکه رفته و یک بار دیگر آن را بشویید.

آریا بانو


بعد از شستن مبل‌ها، کوسن و تشک‌های مبل، باید زمان دهید تا کامل خشک شوند. باد کولر، پنکه و پنجر‌های باز، گزینه‌های خوبی برای تسریع در فرایند خشک شدن مبل‌ها هستند. شاید خشک شدن مبلمان زمان زیادی نیاز داشته باشد، که بهتر است صبور باشید و از نشستن روی مبل‌ها خودداری کنید.
شستن مبلمان با جنس مخمل سخت تر از بقیه مبلمان های دیگر هستند. اما هرکاری یک راه چاره دارد برای شستن مبل مخمل با بخارشوی بهتراست در ابتدا مطمئن شوید که مبل شما رنگ پس نمی دهد، اگر از این کار مطمئن نشوید بعد از شستشو مبل مخمل شما به مبل سرایت خواهد کرد.
گاهی بعد از خشک شدن مبل متوجه لکه‌هایی می‌شوید که همچنان سرسختانه باقی مانده‌اند. برای رهایی از این لکه‌ها، یک تکه اسفنج برداشته و مقداری ترکیب آب و صابون آماده کنید. اسفنج را داخل محلول فرو کرده تا کامل مواد را به خود بگیرد. آن را خارج کنید و خوب بفشارید تا آب اضافی خارج شود. سپس به‌آرامی روی لکه بکشید. حرکت دورانی دست، به تمیز شدن لکه کمک می‌کند. در نهایت با یک پارچه مرطوب، کف را از روی مبل تمیز کنید.
محلول سرکه و آب و یا الکل هم گزینه‌های مناسبی هستند. اما اگر این مواد کارساز نبودند، به سراغ شوینده‌های فرش و مبل بروید.
برچسب های روی مبل چه می گویند؟
برچسب های روی مبل را بخوانید؛ روی تمامی مبل ها برچسبی وجود دارد که دستور العمل مراقبت و شستشوی مبل با شوینده های مجاز و نحوه ی شستشوروی آن نوشته شده است . به دقت آن را مطالعه کرده و طبق آن عمل کنید. این دستورالعمل ها به صورت حروف اختصاری نوشته شده ، تعدادی از این علایم را بررسی می کنیم تا هنگام شستشو و نظافت دچار خطا نشوید :
W : حرف اختصاری آب به زبان انگلیسی است که معنی آن استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت می باشد. WS : نشان دهنده این است که نظافت مبل باید با محلول پایه آب و مواد شیمیایی انجام گیرد. S : وجود این علامت به معنی تمیز کردن مبل به صورت خشک کردن باید صورت بگیرد. O : یعنی مواد به کار رفته در محصول از مواد ارگانیک تشکیل شده و فقط با آب سرد باید شستشو شود. X : این حرف نشان می دهد مبل باید با برس یا جارو برقی نظافت شود و بعد از آن با شامپوی مخصوص تمیز گردد.
سخن آخر
مبل ها تأثیر زیادی در آراستگی منزل دارند اما در صورتی که مبل ها کثیف و پر از لکه باشند ، زیبایی منزلتان را از بین می برند . بسیاری از افراد روش تمیزکردن مبل در منزل را نمی دانند و نظافت مبل را یکی از مشکل ترین بخش های نظافت منزل می دانند. شستشوی مبل اصولی دارد که اگر این اصول را رعایت نکنید و تمیز کردن مبل را به طور صحیح انجام دهید، به پارچه مبل آسیب می رسد .بنابراین روش تمیزکردن مبل در منزل را بیاموزید و با این روش اصولی که در این مطلب آورده ایم ، به نظافت مبل های خود بپردازید.
شما همچنین می‌توانید آموزش تمیز کردن مبل مخمل و تمیز کردن مبل سفید را نیز در انگیزه بخوانید.
ترفندهای شما چیست؟ تجربیات و نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

http://www.banounews.ir/fa/News/606597/روش-تمیز-کردن-مبلمان-با-جوش-شیرین،-شامپو-فرش-و-بخارشوی
بستن   چاپ