آریا بانو
نابودی 100 هکتار از جنگل‌های هیرکانی
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 08:35:05
آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / در 4 سال گذشته محیط زیست کشور با چالش‌های فراوانی روبه رو بوده است، اما هم اکنون با پایان دولت دوازدهم همچنان این چالش‌ها وجود دارد.
عیسی کلانتری در سال 96 رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران شد. در دوره‌ای که همه نگران حفاظت از یوز پلنگ ایرانی بودند، او با شعار احیای آب آمد و مورد انتقادات زیاد جامعه قرار گرفت. در سال 96 کسی معضل بی آبی را باور نداشت، اما پس از گذشت 4 سال از ریاست عیسی کلانتری وی با نتیجه بی آبی صندلی خود را تحویل دولت بعدی خواهد داد.
پروژه های مخرب سازمان محیط زیست کدامند؟
یکی از جنجالی‌ترین اقدامات دوره وی انتقال آب دریای خزر به دشت‌های کویری ایران از جمله استان سمنان بود. پروژه‌ای مخرب با هزینه‌های هنگفت که به گفته‌ی کارشناسان در صورت اجرایی شدن باعث خشک شدن بخش شمالی کشور و آسیب‌های فراوان به دریای خزر می‌شود.
اما با وجود مخالفت‌های بخش عظیمی از جامعه، حافظان و دوستداران محیط زیست، مراحل لوله گذاری آن انجام شد که به گفته کارشناسان با تکمیل پروژه بیش از 100 هکتار از جنگل‌های هیرکانی را مورد تخریب قرار می‌دهد.
لاهیجان زاده کارشناس ارشد آب و خاک، هزینه تمام شده طرح شیرین سازی آب دریای خزر و انتقال آن به فلات مرکزی کشور را در هر متر مکعب 50 هزار تومان تخمین زد. حال اتمام این پروژه منجر به نابودی دریای خزر و مناطق شمالی کشور می‌شود و توقف این پروژه منجر به بی نتیجه ماندن هزینه‌های سرسام آور و اصراف بیت المال خواهد شد.
احیای دریاچه ارومیه از نکات مثبت کارنامه عیسی کلانتری
از کارنامه کلانتری می‌توان به احیای یک دریاچه و نابودی یک تالاب اشاره کرد. طبق گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه سطح تراز آب دریاچه در سال 96 از 1270,68 متر مکعب به 1271,56 متر مکعب در سال 99 تغییر یافته است فارغ از هزینه‌های سرسام آور احیای بخشی از دریاچه ارومیه را می‌توان از نکات مثبت کارنامه کلانتری عنوان کرد.
اما در کنار دریاچه ارومیه، تالاب انزلی حال خوبی ندارد و به گفته معاون وقت امور تالاب‌های محیط زیست در سال 96 که سطح آب تالاب انزلی 9 متر گزارش شده بود امروز این تالاب توریستی بزرگ با وجود زمین خواری‌ها و سد سازی‌های غیر اصولی و … در حال خشک شدن است که یکی از تاریک‌ترین بخش‌های کارنامه رئیس محیط زیست است.
عیسی کلانتری در مصاحبه‌ای در سال 96 اعلام کرد بالای 90 درصد روستا‌ها به آب لوله کشی متصل شده اند؛ اکنون که در پایان دوره ریاست او قرار داریم نگاهی می‌اندازیم به بخشی از روستا‌های چند استان که هنوز از نعمت آب برخوردار نیستند.
سیستان و بلوچستان
طبق آخرین برآورد‌ها حدود 3000 روستا در سطح استان سیستان و بلوچستان فاقد شبکه آبرسانی هستند و به شکل سقایی اداره می‌شوند. در این میان حدود 1300 روستا از این آمار به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند و سهم هر فرد چیزی بالغ بر 15 لیتر در شبانه روز است.
لرستان دلفان
نورآباد دهستان میربگ جنوبی در شهرستان دلفان با هزار و 665 خانوار، آب شرب ندارد.
کرمان
روستا‌های چاه پَت، چاه مرمری، چهار روستا اطراف معدن اسمیران، 10 روستا در پوزه‌خون استان کرمان نیز فاقد آب آشامیدنی هستند.
خراسان رضوی
سید امیر طباطبایی؛ سرپرست کانون موضوعی سلامت خدمت رضوی آستان قدس رضوی نیز در این باره گفت: طبق بررسی‌های انجام شده 240 روستای استان خراسان رضوی در مجموع در تابستان امسال با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهند بود.
سیدابراهیم علوی افزود: این روستا‌ها با تانکر سیار و از طریق منابع محلی آبرسانی خواهند شد و در 450 روستای خراسان رضوی نیز پروژه‌های کمکی آبرسانی انجام خواهد شد.
بررسی وضعیت محیط بانان کشور در 4 سال گذشته
چهار سال گذشته متوسط حقوق محیط‌بانان یک میلیون و 500 هزار تومان بود که جزء پایین‌ترین حقوق‌های دولت و در حد حقوق یک افسر وظیفه بود. در چنین شرایطی با کمک رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه حقوق محیط‌بانان افزایش داشته است.
یکی دیگر از چالش‌های دوره ریاست کلانتری افزایش دستمزد محیط بانان بود. میانگین حقوق یک محیط بان در سال 96 یک میلیون تومان بود.
به گفته سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست میانگین حقوق محیط‌بان در سال 1400 نهایتا 3 میلیون و 200 هزار تومان است که با وجود افزایش حقوق، این میزان همچنان کم است و موجب دلسردی و نداشتن انگیزه کافی پرسنل زحمتکش محیط بانی شده است.
شکار حیات وحش بلای جان کشور
سالانه 200 هزار شکار غیرمجاز در حوزه وحوش علفخوار در کشور اتفاق می‌افتد؛ یعنی تعداد شکار‌های غیرمجاز از کل جمعیت چهارپایان کشور بیشتر است، حال با در نظر گرفتن مجوز‌های قانونی برای شکار از نظر آماری دیگر موجود زنده‌ای باقی نمی‌ماند.
البته ناگفته نماند که افزایش 76/11 درصدی مساحت مناطق چهارگانه و ارتقاء آن‌ها، با تصویب 36 منطقه جدید شامل 4 پارک ملی، 10 پناهگاه حیات وحش و 17 منطقه حفاظت شده و 5 منطقه اثر طبیعی و ملی و افزایش مناطق تحت مدیریت سازمان از 273 منطقه به 309 منطقه در این دوره صورت گرفت.
تمامی موارد ذکر شده تنها بخشی از کارنامه 4 ساله عیسی کلانتری است، محیط زیست کشور از سال‌ها پیش از این نیز دارای مشکل و چالش‌های متعددی از جمله، آلودگی هوا، کیفیت سوخت، وضعیت نامطلوب باغ وحش ها، آتش سوزی جنگل‌ها و ... بوده است، اما میزان مدیریت مسئولان فعلی در بحران‌های زیست محیطی می‌تواند در نمره قبولی آن‌ها تاثیر زیادی داشته باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/606033/نابودی-100-هکتار-از-جنگل‌های-هیرکانی
بستن   چاپ