آریا بانو
چگونه به کودک زبان دوم یاد دهیم؟
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 3:10:00 AM
آریا بانو - فارس / روانشناس تربیتی گفت: از هر زمانی که والدین اراده کنند می‌توانند به فرزندانشان زبان دوم یاد دهند، اما این آموزش باید بدون فشار و اجبار باشد؛ مثلا از طریق بازی و گفت‌وگو باشد، نه برنامه‌های رسمی آموزشی.
 بهمن حوری‌زاد، روانشناس تربیتی و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی کودکان باید به کلاس‌های فوق برنامه مثل کلاس زبان بروند؟» بیان کرد: اگر بخواهم پاسخ دقیق بدهیم که کی و کجا زبان یاد بگیرند؟ باید گفت از زمانی که متولد می‌شوند و به چشم مادر نگاه می‌کنند، ارتباط چشمی برقرار می‌شود و آرام آرام از مادر یاد می‌گیرند بگوید مادر یا پدر.
وی ادامه داد: بنابراین یادگیری زبان زمان خاصی ندارد، اگر همراه با تولد باشد ایده‌آل است؛ اما وقتی بخواهیم به صورت فوق برنامه عمل کنیم فرزندان در 5 و 6 سالگی کلاس‌های مختلف زبان می‌گذراند.
رفتارهایی که باعث ایجاد احساس گناه در کودکان می‌شوند
اگر فرزند خردسال دارید این ترفندهای روانشناسی حتما به کارتان می‌آید
آدم‌های موفق‌ چه ویژگی‌هایی دارند؟
این روانشناس تربیتی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر من آموزش و یادگیری زبان زمان خاصی ندارد و از هر زمانی که والدین اراده کنند می‌توانند شروع کنند.
حوری‌زاد تأکید کرد: اما این آموزش باید بدون فشار و اجبار باشد؛ مثلا از طریق بازی و گفت‌وگو انجام شود نه برنامه‌های رسمی مدرسه و مهد کودک‌های‌ دو زبانه.
وی گفت: من اینها را قبول ندارم؛ یعنی معتقدم که به صورت طبیعی آموزش دهیم؛ مثلا به جای آب، معادل انگلیسی آن کلمه را بگوییم؛ والدین کلمات انگلیسی حرف بزنند و فرزند نیز یاد می‌گیرد نه اینکه به کودک از ابتدا گرامر یاد دهیم.
این روانشناس تربیتی متذکر شد: کلاس‌های مختلف زبان نیز نتیجه ندارد؛ مگر اینکه برنامه قوی برای گوش دادن، نوشتن و صحبت کردن داشته باشیم و در این شرایط انسان توانایی دارد تحت تاثیر برنامه‌ها، مهارت‌ها و استعداد خود را رشد دهد.

http://www.banounews.ir/fa/News/605538/چگونه-به-کودک-زبان-دوم-یاد-دهیم؟
بستن   چاپ