آریا بانو
افسردگی را با آلزایمر اشتباه نگیریم!
جمعه 21 خرداد 1400 - 00:25:09
آریا بانو - خراسان / از علایم شایع افسردگی میان سالمندان، کاهش تمرکز و توجه و در کنار آن فراموش کردن مسائل مختلف است. از آن‌جا که این موارد از علایم آلزایمر هم محسوب می‌شود، گاهی اوقات افسردگی در سالمندان با آلزایمر اشتباه گرفته می‌شود. این اشتباه، عوارض بدی به دنبال دارد. از جمله این که باعث می‌شود قدمی برای درمان افسردگی برداشته نشود. در این مطلب می‌خواهیم به تفاوت‌هایی که فراموشکاری در نتیجه افسردگی، با فراموشکاری در آلزایمر دارد بپردازیم.
سرعت پیشرفت متفاوت
سرعت پیشرفت علایم آلزایمر بیشتر اوقات آهسته است. یعنی در طول هفته‌ها یا ماه‌ها فرد ممکن است حافظه‌اش ضعیف شود و اطرافیان متوجه این افت عملکرد شوند. اما در مقابل، در افسردگی پیشرفت بیماری، در بیشتر وقت‌ها سرعت بالاتری دارد و طی زمان کوتاهی، فردی که تا پیش از این کمتر موضوعی را فراموش می‌کرده، متوجه می شود که پی در پی مسائلی را فراموش می‌کند.
ناراحتی فرد از فراموشکاری
سالمندان افسرده از این که مسائل را فراموش می‌کنند، ناراحت اند. آن‌ها ممکن است خودشان را سرزنش یا حتی تنبیه کنند. اما در مقابل افراد مبتلا به آلزایمر کمتر دست به سرزنش خود می‌زنند.
نحوه‌ پاسخ دادن به سوالات
افراد مبتلا به افسردگی ممکن است خوردن دارو یا قرار با پزشک را فراموش کنند اما در غالب مواقع وقتی مستقیم از آن‌ها درباره موضوعی سوال می‌شود، می‌توانند به سوال پاسخ دهند و مثلا بگویند در چه ساعاتی، چه داروهایی مصرف می‌کنند یا آدرس مطب پزشک کجاست و... اما در مقابل افراد مبتلا به آلزایمر، به ویژه در موارد پیشرفته‌تر بیماری، حتی وقتی درباره موضوعات آشنا از آن‌ها سوال می‌شود، توان پاسخ دادن به سوال را ندارند.
فراموشکاری یا حواس پرتی
در افراد مبتلا به افسردگی، بیشتر اوقات فراموش کردن مسائل، ناشی از دشواری تمرکز داشتن روی موضوعات برای آن‌هاست. در واقع آن‌ها بیشتر حواس‌پرت شده‌اند تا فراموشکار. با توجه به این نکته وقتی افراد مبتلا به افسردگی روی موضوعی می‌توانند تمرکز کنند، فراموشکاری در آن موضوع هم از بین می‌رود. در حالی که در افراد مبتلا به آلزایمر، فراموشکاری به خاطر اختلال در سیستم حافظه مغز است و حکایت از موضوعی گسترده‌تر دارد.
افسردگی درمان دارد
توجه داشته باشید که این روزها برای درمان افسردگی هم داروهای موثری وجود دارد و هم روش‌های درمانی دیگری هست که می‌تواند در مدت به نسبت کوتاهی، افسردگی را بهبود ببخشد و کیفیت زندگی را افزایش دهد.
نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس ارشد مشاوره

http://www.banounews.ir/fa/News/603738/افسردگی-را-با-آلزایمر-اشتباه-نگیریم!
بستن   چاپ