آریا بانو
شغل و مسکن دغدغه اصلی جوانان/ کلید حل معضل ازدواج در دست کیست؟
پنجشنبه 20 خرداد 1400 - 5:38:17 AM
آریا بانو - ازدواج جوانان جزء مسائل مهم و بنیادی‌ترین چالش‌های هر جامعه‌ای است که اگر برای حل مسائل مربوط به این موضوع برنامه‌ریزی‌های لازم صورت نگیرد قطعاً آمار افراد مجرد و همچنین سن ازدواج در ایران بالا می‌رود.
شاید بتوان گفت مشکلات اقتصادی همانند سال‌های گذشته مهمترین عامل تأخیر در ازدواج جوانان بوده است، به گونه‌ای که فرد برای شروع زندگی مشترک خود با حداقل‌ترین قیمت‌ها تا چند سال پس از شروع زندگی هنوز درگیر باز پس دهی مبالغ خود برای صرف اموری، چون مراسم عروسی، تهیه جهیزیه و مسکن است.
در شرایط فعلی اگر از یک پسر با سنی بین 25 تا 30 سال سوال شود که چرا از ازدواج فراری است؟ خرید مسکن را دیگر یک آرزوی دست نیافتنی دانسته و می گوید: «قیمت بالای تهیه مسکن چه به صورت رهن و چه اجاره بالاست» او در کل این موارد را عاملی برای دلسردی خود نسبت به ازدواج بیان می‌کند. همچنین بیکاری و عدم امنیت شغلی جوانان، باعث شده بیشتر از گذشته این پدیده‌ها عاملی برای فشار در زندگی مشترک آن‌ها شوند.
با در نظر گرفتن اینکه یک زوج برای شروع زندگی خود نیاز به فراهم کردن شرایط حداقلی دارند با یک بررسی ساده در مورد قیمت اقلام واجب زندگی می‌توان به نتیجه رسید که باز هم با قیمت‌های موجود در بازار و افزایش قیمت دو برابری نسبت به دو سال گذشته زوج‌های جوان ما برای تشکیل خانواده باید بار سنگینی از قیمت‌ها را به دوش بکشند.
قیمت های سر به فلک کشیده بلای جان زوج های جوان
زمانی که گشتی در بازار لوازم خانگی زدیم قیمت‌ها حاکی از آن بود که قیمت‌های موجود در این بازار چندان مطابق میل جوانان دم بخت و تازه ازدواج کرده نیست. اگر لوازم مورد نیاز جزئی و حاشیه‌ای یک زندگی مشترک را فاکتور بگیریم و فقط به سراغ اقلام اصلی هم برویم باز هم قیمت‌ها بسیار بالاست و حتی گرفتن وام ازدواج 70 میلیون تومانی هم نمی‌تواند دردی از زوج‌های جوان دوا کند، به طور مثال یک اجاق گاز معمولی قیمتی حدود 3 میلیون و 200 هزار تومان داشت یا یک یخچال 13 فود، 5 میلیون و 700 هزار تومان قیمتش بود. حالا اگر یک تلویزیون6 میلیونی و یک فرش ماشینی 2 میلیون و 800 هزار تومانی را با یک دست بشقاب و قاشق به این لیست اضافه کنیم تقریبا نصف بیشتر وام ازدواج صرف خرید بخش کوچکی از مایحتاج یک زندگی می‌شود.

آریا بانو


مسکن هایی با یک بام و دو هوا
تمامی این قیمت‌ها بدون درنظر گرفتن خرج و مخارج اولیه مراسم هایی، چون بله برون و خرید طلا است که آن هم هزینه‌ مازادی بر خرج و مخارج این روزهای عروس و دامادها است.
از تهیه‌ جهیزیه با افزایش قیمت صد درصدی که بگذریم، تهیه مسکن در هر شرایطی اولویت یک جوان خواهد بود که به طور مثال نرخ فروش مسکن در شرق تهران و در منطقه سبلان متری 23 میلیون تومان، در منطقه پیروزی و تهرانپارس شرقی متری 26 میلیون تومان برای هر متر مربع قیمت گذاری شده است که این مناطق جزء ارزان‌ترین محله های شرق تهران برای خرید خانه هستند.
این روزها نشان می‌دهد قیمت‌ها و خرج و مخارج یک زندگی نه تنها ثابت نمانده بلکه روز به روز نیز در حال افزایش است، به طوری که در شهریور ماه 98، یک واحد آپارتمان 40 متری به قدمت 14 سال ساخت، در منطقه نارمک تهران با قیمت 10 میلیون تومان پول پیش و اجاره ماهانه 2 میلیون تومان معامله می‌شد و در حال حاضر در همان منطقه یک واحد آپارتمان 55 متری، نیازمند 85 میلیون تومان پول است و ماهانه 3 میلیون تومان اجاره بها.

آریا بانو


راه حل موقتی مشکلات جوانان
اما راه حل بهبود شرایط زندگی زوج های جوان چیست؟ وام ازدواج یکی از مسائل مرتبط به این موضوع است که زوجین باید برای اینکه بتوانند با گرانی‌های موجود آماده‌ ورود به زندگی مشترک شوند از این شرایط استفاده کنند، البته این رقم با توجه به تورم موجود هر ساله کمی با افزایش مواجه است، اما باز هم انگار آبی از آن گرم نمی‌شود.
قیمت بالای تهیه مسکن، جهیزیه و هزینه‌ بالای مراسم عروسی باعث شد تا پای صحبت‌های یک زوج که به تازگی زندگی خود را شروع کرده اند بشینیم و مشکلات را بشنویم.
مهدیه حسینی دختری است که به تازگی ازدواج کرده. زمانی که با او صحبت کردم حرف هایی زد که هر زوجی این روزها به هر نحوی ممکن است با آن رو به رو می‌شود.
او گفت: وام ازدواج 70 میلیون تومانی که در سال 1400 در اختیار جوانان متاهل قرار می‌گیرد فقط می‌تواند باعث رفع مشکلات سطحی و شاید ابتدایی ما در مواجهه با زندگی متاهلی شود، این دسته از وام‌ها روزی تمام خواهد شد و ما قسط‌های آن را به هر سختی شده پرداخت خواهیم کرد، اما آنچه که مهم است آن خواهد بود که هنوز مشکل اصلی جوانان یعنی مسکن و اشتغال به قوت خود باقی مانده است.
مهدیه ادامه داد: اگر جامعه‌ ما و ارگان‌های مربوط به جوانان فقط به دنبال رفع موقتی مشکلات باشند تا چندین نسل بعد از ما هم همچنان این معضلات وجود خواهند داشت. همچنین در سال‌های اخیر معمولا زوجین بعد از چند سال زندگی مشترک به دلیل عدم ثبات اقتصادی به فرزندآوری فکر نمی‌کنند که یکی از دلایل کاهش جمعیت و میل پایین خانواده‌ها به فرزندآوری می‌تواند مشکلات اقتصادی باشد.
با این حال با شرایط سخت اقتصادی و گله‌های زوجین و نیز خانواده‌های آن‌ها باید برای هموار کردن مسیر شروع زندگی جوانان، فکر قابل اجرایی و جدیدی را اتخاذ کرد که پاسخگوی نیازهای مهم و حیاتی آن‌ها همچون اشتغال و مسکن باشد.
مدیران حوزه‌ جوانان با رفع نیازهای کاذب و موقتی جوانان نمی‌توانند ادعای حل کردن مشکلات جوانان را داشته باشند و جوانان ایرانی سال‌هاست که حق و حقوق خود را در حکم آرزوی دست نیافتی در روزهای نیامده طلب می‌کنند. حال باید ببینیم دولت سیزدهم چه برنامه هایی برای آینده داران این کشور دارند؟ این جوانان انتظار دارند اگرچه سال هاست آن طور که می خواستند زندگی نکردند، باقی سال های جوانی شان در روزهای بهتری سپری شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/603604/شغل-و-مسکن-دغدغه-اصلی-جوانان--کلید-حل-معضل-ازدواج-در-دست-کیست؟
بستن   چاپ