آریا بانو
روانشناسی/ آیا این عکس استرس شما را می سنجد؟
شنبه 15 خرداد 1400 - 01:45:43
آریا بانو - خراسان / بررسی روان‌شناسانه این ادعا در شبکه‌های اجتماعی که اگر این تصویر به نظرتان حرکت می‌کند یعنی شما دچار استرس هستید
 به تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود با این توضیح که «این خطای دید، ابتکار یک روان‌شناس ژاپنی است. اگر تصویر به نظرتان حرکت می‌کند، یعنی این‌که شما دچار استرس هستید و باید استراحت کنید. هرچه سریع‌تر حرکت کند، یعنی تنش شما بیشتر است» در این مطلب می‌خواهیم این ادعا را بررسی کنیم و ببینیم آیا واقعا دیدن حرکت در این تصویر نشان‌دهنده‌ استرس ماست و این موضوع، پشتوانه علمی دارد یا نه؟
روان‌شناسی که در حوزه خطای دید فعال است
«آکیوشی کیتائوکا» نام روان‌شناسی است که این تصویر را طراحی کرده است. جناب کیتائوکا در دانشگاه «ریتسومیکان» در اُساکای ژاپن کار می‌کند و حوزه کاری‌اش خطای دید است. یکی از کارهایی که این روان‌شناس ژاپنی انجام می‌دهد، طراحی تصاویری است که با توجه به برخی ویژگی‌ها می‌تواند باعث خطای دید شود. این تصویر هم یکی از چندین تصویر طراحی شده توسط اوست که در سال 2003 منتشر شده است. این تصویر «مارهای چرخان» نام دارد.
این ادعا جهانی است!
ادعای مرتبط بودن استرس با دیدن حرکت در این تصویر، محدود به کشور ما نیست. تابستان دو سال قبل این ادعا میان کاربران انگلیسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. کار در آن زمان به قدری بالا گرفت که در نهایت باعث شد تا جناب کیتائوکا به آن واکنش نشان بدهد و بگوید: «شما نمی‌توانید با کمک تصاویری که خطای دید دارند، استرس یا به صورت کلی وضعیت روانی افراد را ارزیابی کنید.» اما ظاهرا حتی این اعلام نظر واضح از سوی طراح این تصویر هم نتوانسته همه را قانع کند. شاید بخشی از دلیل استقبال از این شایعه به این موضوع برگردد که چرایی ادراک این حرکت در این تصویر برای افراد ناشناخته است و برای همین هم سراغ چنین توجیهاتی می‌روند. اما آیا شما می‌دانید چرا ما زمان تماشای این تصویر دچار چنین خطایی می‌شویم؟
چرا مارها می‌چرخند؟
نکته اول این که اگر شما به هر کدام از این دایره‌ها به صورت مستقیم نگاه کنید، حرکتی که تا پیش از این احساس می‌کردید، متوقف می‌شود. در واقع تنها زمانی شما برداشت حرکت دارید که تصویر نه در مرکز میدان بینایی شما که در حاشیه‌ آن قرار گرفته باشد. نکته‌ دوم اما مربوط به ترکیب رنگ‌هایی است که در این تصویر استفاده شده است. پردازش رنگ‌های سفید و سیاه توسط گروهی از گیرنده‌های عصبی و پردازش رنگ‌های آبی و زرد توسط گروهی دیگر انجام می‌شود. متخصصان تصور می‌کنند پردازش رنگ‌های آبی و زرد با تاخیری بسیار جزئی در مقایسه با سفید و سیاه انجام می‌شود و همین تاخیر بسیار جزئی باعث می‌شود تا حس کنیم که انگار حرکتی وجود دارد. زمانی که به تصویر به صورت مستقیم و متمرکز نگاه می‌کنیم، با توجه به ترتیب گیرنده‌های عصبی در مرکز چشم، این تاخیر از بین می‌رود و در نتیجه حرکتی هم حس نمی‌شود.
با توجه به نکات گفته شده، واضح به نظر می‌رسد که ارتباطی بین احساس حرکت کردن این تصویر و میزان استرس افراد، وجود ندارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/600431/روانشناسی--آیا-این-عکس-استرس-شما-را-می-سنجد؟
بستن   چاپ