آریا بانو
نگاهی به فرهنگ مالزی ؛ کشوری مدرن با آداب و رسوم کهن
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 - 8:50:35 AM
آریا بانو-

مالزی یکی از کشورهای توریستی است که هر ساله تعداد زیادی مسافر از سرتاسر جهان را به خود جذب می‌کند. اگر قصد سفر یا مهاجرت به مالزی را دارید و یا به فرهنگ و سنن کشورهای مختلف علاقه‌مند هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

فرهنگ مالزی

کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا واقع شده و پایتخت آن کوالالامپور است. این کشور 32 میلیون نفر جمعیت دارد و متشکل از یک جامعه چند قومیتی است. قومیت‌های اصلی آن شامل مالایی‌ها، گروه‌های چینی و هندی می‌شوند. وقتی به این کشور سفر می‌کنید، فوراً متوجه می‌شوید که قومیت‌های مختلف، به دین و آداب و رسوم خود پایبند هستند.

فرهنگ مالزی

همه کودکان قومیت‌های مختلف در مدارس یکسان تحصیل می‌کنند و در محیط کاری هم قومیت‌های مختلف کنار هم مشغول به کار هستند ولی علیرغم وجود اشتراکات قومیتی، بسیاری از افراد از ازدواج با فردی خارج از قوم خود امتناع می‌کنند.

مفهوم خانواده در فرهنگ مالزی

فرهنگ مالزی

در مالزی، خانواده رکن اصلی ساختار اجتماعی است و به همین خاطر، اتحاد، وفاداری و احترام به بزرگ‌ترها بسیار مهم است. بنیان خانواده مسئولیت حمایت مالی و عاطفی را به عهده دارد و هنگامی که یکی از اعضای خانواده دچار بحران مالی می‌شود، بقیه اعضای خانواده در حد توان به او کمک می‌کنند. البته مفهوم خانواده فراتر از پدر و مادر و خواهر و برادر است.

مفهوم ظاهر در فرهنگ مالزی

فرهنگ مالزی

ظاهر مفهومی خاص در همه فرهنگ‌های مالزی دارد و همین نیز سبب شده است که مردم مالزی تلاش کنند برخوردی هماهنگ در روابط خود داشته باشند. اعمالی همچون انتقاد در جمع، توهین کردن و رد کردن درخواست، به وعده عمل نکردن، به چالش کشیدن فرد و جواب منفی مستقیم باعث از دست رفتن ظاهر می‌شود.

آداب و رسوم احوالپرسی در  فرهنگ مالزی

سلام و احوالپرسی در مالزی به قومیت افراد بستگی دارد. به‌طور کلی، بیشتر مردم مالزی با آداب غربی آشنا هستند و دست دادن را امری طبیعی می‌دانند. اما نکته‌هایی وجود دارد که هنگام سفر به مالزی بهتر است آن‌ها را به خاطر بسپارید:

زنان مالایی ممکن است با مردان دست ندهند. البته زنان با یکدیگر می‌توانند دست دهند. بعضی از مردان مالایی نیز ممکن است با زنان دست ندهند و به‌جای آن شاید در حالی که دست خود را روی قلبشان گذاشته‌اند، تعظیم کنند.

فرهنگ مالزی

دست دادن چینی‌ها خیلی محکم نیست و به‌جای آن طولانی است. زنان و مردان با یکدیگر دست می‌دهند و اول زنان باید دست خود را دراز کنند. بسیاری از سالمندان چینی هنگام احوالپرسی به نشانه احترام، پایین را نگاه می‌کنند.

هندی‌ها فقط با هم جنسان خود دست می‌دهند و هنگام ملاقات با جنس مخالف، تکان دادن سر و لبخند کفایت می‌کند.

فرهنگ مالزی

در فرهنگ مالزی برای معرفی ابتدا مهم‌ترین فرد به افراد پایین رده، مسن‌ترها به جوان‌ترها و زنان به مردان معرفی می‌شوند.

آداب و رسوم هدیه دادن در فرهنگ مالزی

هدیه دادن به مالایی‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها در مالزی آداب خاص خود را دارد. برای هدیه دادن بایدها و نبایدهایی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را در نظر بگیرید. ابتدا از مالایی‌ها شروع می‌کنیم:

اگر به خانه یک مالایی برای شام دعوت شدید، برای میزبان شیرینی یا شکلات مرغوب هدیه ببرید.

فرهنگ مالزی

هرگز الکل هدیه ندهید. به کودکان، عروسک سگ یا خوک ندهید و از هدیه دادن هر چیزی که با پوست خوک ساخته شده باشد، خودداری کنید. اگر غذا هدیه می‌دهید، باید گوشت و مواد تشکیل دهنده آن حلال باشد.

از کاغذ کادو سفید استفاده نکنید زیرا نماد مرگ و عزاداری است. از کاغذ کادو زرد هم نباید استفاده کنید چرا که نماد خاندان سلطنتی به حساب می‌آید. هدیه را با دست راست خود بدهید و اگر بزرگ است با هر دو دست تقدیم کنید و یادتان باشد که مالایی‌ها وقتی هدیه را دریافت می‌کنند، آن را باز نمی‌کنند.

فرهنگ مالزی

اگر به خانه یک چینی در مالزی دعوت شدید، یک هدیه کوچک مثل میوه، شیرینی یا کیک با خود ببرید و بگویید این برای بچه‌ها است. البته آن‌ها قبل از اینکه هدیه را بپذیرند به‌صورت تعارف آن را رد می‌کنند تا نشان دهند که حریص نیستند.

قیچی، چاقو و سایر ابزار برشی هدیه ندهید. چرا که نشان می‌دهد شما می‌خواهید قطع ارتباط کنید.گل هم هدیه ندهید، زیرا گل را فقط به بیماران هدیه می‌دهند و در مراسم تشییع جنازه استفاده می‌کنند.

از کاغذ کادوهای سفید، آبی و مشکی استفاده نکنید؛ این رنگ‌ها نماد عزاداری هستند. به‌جای آن، از کاغذکادوهایی با رنگ‌های شاد مثل قرمز، صورتی و زرد استفاده کنید.

 

فرهنگ مالزی

دقت داشته باشید که اگر برای نوزاد هدیه می‌برید از کاغذ کادو یا تزئین لک‌لک استفاده نکنید؛ زیرا این پرنده برای آن‌ها قاصد مرگ است. نکته آخر در مورد چینی‌ها اینکه آن‌ها هم مثل مالایی‌ها معمولاً کادو را همان زمان که دریافت می‌کنند، باز نمی‌کنند.

هندی‌های مالزی نیز برای هدیه دادن آداب خاص خودشان را دارند. اگر به یک هندی در مالزی پول هدیه می‌دهید باید به تعداد فرد باشد. در هنگام تقدیم هدیه نیز بهتر است آن را با دست راست خود بدهید یا اگر خیلی بزرگ است با هر دو دست تقدیم کنید.

فرهنگ مالزی

از کاغذ کادوهای سفید و سیاه استفاده نکنید و سعی کنید از کاغذکادوهای قرمز، زرد و سبز استفاده کنید چرا که نماد خوش شانسی هستند. توجه کنید که به یک هندی نباید محصولات چرمی بدهید و آن‌ها نیز وقتی هدیه را دریافت می‌کنند، آن را باز نمی‌کنند.

نام و نام خانوادگی در فرهنگ مالزی

فرهنگ مالزی

برخلاف چینی‌های مالزی، بسیاری از مالایی‌ها نام خانوادگی ندارند. مردها نام پدرشان را با میانوند بن به اسم خود اضافه می‌کنند. برای مثال، رسول بن سلیمان و زنان نیز از میانوند بنت استفاده می‌کنند. مثل؛ عایشه بنت سلیمان. هندی‌ها نیز ابتدا نام خود سپس عبارت پسرِ/دخترِ و سپس نام پدرشان را می‌آورند.

 


http://www.banounews.ir/fa/News/588853/نگاهی-به-فرهنگ-مالزی-؛-کشوری-مدرن-با-آداب-و-رسوم-کهن
بستن   چاپ