آریا بانو
نقش‌های غیر معمول که کارنامه بازیگران را زیر و رو کرد!
دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 - 12:33:22 PM
آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / گاهی بازیگران در نقش‌ها و فیلم‌هایی بازی می‌کنند که با نقش‌هایی که پیش از این از آن‌ها دیده ایم، تفاوت‌های زیادی دارند.
به نقل از اِم اِس اِن، بازیگران زیادی وجود دارند که به طور معمول و پیوسته در فیلم‌های کمدی، رمانتیک، یا اکشن بازی می‌کنند و در نقش‌های یک قهرمان یا یک کاراکتر دیده می‌شود. هنگامی که آن‌ها به بازی در نقشی خاص ادامه می‌دهند، بازی در هر پروژه جدید دشوارتر می‌شود.
از این رو برخی از بازیگران تصمیم می‌گیرند که کلیشه‌ها و تفکر‌های قالب مخاطبان بر خود را از بین ببرند و نقش‌های جدید و متفاوتی را تجربه کنند. کارگردانان نیز فرصتی برای بازی در نقش‌های مختلف برای بازیگران ایجاد می‌کنند. این همان چیزی است که معمولا به عنوان نقش آفرینی و بازی against the type (بر خلاف نوع و معمول) معرفی می‌شود.
این اتفاق بار‌ها در ژانر‌های مختلف رخ داده است، با این حال ما سعی کردیم از ژانر کمدی اجتناب کنیم. زیرا فیلم‌های خنده دار اغلب سعی می‌کنند بازیگران مشهور نقش‌های جدی را فقط برای خندیدن در نقش‌های کمدی قرار دهند. در اینجا با چند بازیگری که در نقش‌های بر خلاف انتظار مخاطبان بازی کردند و موفق شدند آشنا خواهید شد.
جیمی استوارت - «سرگیجه»

آریا بانو


جیمی استوارت همیشه برای نقش‌های واقع گرایانه مثل نقش سناتور آمریکایی در فیلم «آقای اسمیت به واشینگتن می‌رود» و یا به عنوان یک گزارشگر در فیلم «داستان فیلادلفیا» شناخته می‌شود. با این حال آلفرد هیچکاک تصمیم می‌گیرد ظرفیت و توانایی بازیگری استوارت را آزمایش کند و او را برای بازی در فیلم دلهره آور «سرگیجه» در سال 1958 به خدمت می‌گیرد. او در این فیلم نقش فردی را بازی می‌کند که از نظر روانی ثبات ندارد و با مشکلاتی مثل سرگیجه روبرو است. اگرچه این انتخاب در ابتدا عجیب به نظر می‌رسید، اما منجر به موفقیت بیشتر این فیلم شد.
هنری فوندا - «روز و روزگاری در غرب»
برای بیش از 30 سال هنری فوندا نقش افراد اخلاق مدار و یک قهرمان را بازی کرد. به همین دلیل وقتی مخاطبان او را در فیلم سینمایی «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی سرجو لئونه در نقش یک کاراکتر شرور دیدند، متعجب شدند. به خصوص اینکه این شخصیت به قدری خشن بود که هشت نفر از جمله کودکان را طی داستان فیلم به قتل می‌رساند.
تونی کرتیس - «خفه کننده بوستون»

آریا بانو


تونی کرتیس معمولا در فیلم‌های نقش یک قهرمان یا یک شخصیت اصلی درستکار را بازی می‌کرد. او در فیلم سینمایی «خفه کننده بوستون» محصول سال 1968 هنوز هم شخصیت اصلی بود، اما این بار او در نقش یک متجاوز و قاتل در دنیای واقعی به نام آلبرت دی سالوو ظاهر می‌شود. او برای این نقش نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب می‌شود.
مایکل کیتون - «بتمن»

آریا بانو


وقتی صحبت از انتخاب بازیگر برای فیلم‌های کمیک بوکی، مخصوصا «بتمن» می‌شود، حساسیت‌های زیادی به وجود می‌آید. برای فیلم «بتمن» در سال 1989 به کارگردانی تیم بورتون، در ابتدا ستارگان فیلم‌های اکشن مثل پیرس بروزنان، ری لیوتا، مل پیبسون، کوین کاستنر، هریسون فورد و ویلیام دفو در نظر گرفته شده بودند، اما در نهایت این نقش به مایکل کیتون رسید. عده‌ای معترض شدند که بازیگری کمدی، که در فیلم‌های «آقای مادر» و «جانی خطرناک» بازی کرده نمی‌تواند گزینه مناسبی برای این نقش باشد. در هر حال کیتون نشان داد که توانایی آن را دارد در نقش یک ابرقهرمان هم ظاهر شود.
لسلی نیلسن - «هواپیما»

آریا بانو


وقتی نیلسن در سال 1980 در فیلم سینمایی «هواپیما» بازی کرد 54 ساله بود. بعد از موفقیت «هواپیما» و به دنبال آن، نیلسن به یک ستاره کمدی تبدیل شد و در چندین اثر مشهور دیگر از این ژانر به بازی پرداخت؛ در حالی که قبل از آن فیلم‌هایی در ژانر اکشن، جنایی و درام بازی کرده بود.
جورج کلونی - «از گرگ و میش تا سحر»

آریا بانو


پیش از سال 1996، جورج کلونی فقط برای بازی در سریال‌های تلویزیونی که بیشتر هم نقش دکتر و کاراگاه بوده اند شناخته می‌شد. چرا که این نقش‌ها از نظر کارگردان‌ها بیشتر به چهره او می‌آمد. با این وجود رابرت رودریگز تصمیم می‌گیرد که ریسک بزرگی انجام دهد و برای فیلم «از گرگ و میش تا سحر» در سال 1996، کلونی را در نقش یک دزد قاتل به خدمت بگیرد. این فیلم نه تنها باعث شد که کلونی پیشرفت قابل توجهی داشته باشد بلکه یک جایزه نیز از جوایز ساترن برای وی به همراه داشت.
کامرون دیاز - «جان مالکوویچ بودن»

آریا بانو


شخصیت لوت در فیلم سینمایی «جان مالکوویچ بودن» در سال 1999 به عنوان شخصیتی توصیف شده بود که جذابیت ظاهری ندارد. پس انتخاب کامرون دیاز برای این نقش کمی عجیب به نظر می‌رسد و چهره پرداز دیاز، این کار را یک چالش توصیف کرد. اگرچه دیاز با کلاه گیس و لنز‌های قهوه‌ای در این نقش اصلا قابل شناسایی نبود، اما به خوبی در این فیلم درخشید و چندین جایزه دریافت کرد.
استیو کارل - «فاکس کچر»

آریا بانو


استیو کارل بیشتر برای نقش آفرینی در فیلم‌های کمدی مثل «گوینده» و همینطور سریال کمدی «اداره» شناخته می‌شود. انتخاب او برای یک نقش جدی در فیلم زندگی نامه‌ «فاکس کچر» عجیب به نظر می‌رسد، اما او از پس این نقش بر می‌آید و تحسین منتقدان را بر می‌انگیزد. او برای این نقش نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب می‌شود.
لیام نیسون - «تیکن»

آریا بانو


لیام نیسون عموما در نقش یک قهرمان در فیلم‌ها بازی کرده است. مثل «فهرست شیندلر»، «مایکل کالینز» و «بی نوایان». اما انتخاب او در فیلم سینمایی «ربوده شده» به عنوان قاتل سابق سازمان سیا یک تغییر کلی در بین نقش‌های او محسوب می‌شد. او در دو دنباله دیگر از این فیلم هم بازی کرد و اکنون به عنوان یک ستاره اکشن شناخته می‌شود.
تام کروز - «وثیقه»

آریا بانو


تام کروز را معمولا برای بازی در لباس شخصیت‌های شجاع و با ویژگی‌های مثبت دیگر می‌شناسیم. با این حال او در سال 2004 در فیلم «وثیقه» نقش یک قاتل بی رحم را بازی می‌کند. این فیلم هم البته تاثیر مثبتی در کارنامه کاری کروز می‌گذارد و او نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز ساترن می‌شود.
جیم کری - «درخشش ابدی یک ذهن پاک»

آریا بانو


جیم کری حرفه بازیگری خود را با نقش‌های کمدی آغاز کرد و تا به امروز نیز او را به عنوان کمدین می‌شناسیم. او بازی در فیلم‌های درام و نقش‌های جدی را با فیلم‌های «نمایش ترومن»، «مرد روی ماه» و «مجستیک» تجربه کرد. اما حتی این فیلم‌ها هم کمی لحظات خنده دار داشتند. در سال 2004 بود که او با فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» یک نقش واقعا متفاوت را بازی کرد و نتیجه آن هم خیره کننده بود.
منبع: MSN

http://www.banounews.ir/fa/News/588845/نقش‌های-غیر-معمول-که-کارنامه-بازیگران-را-زیر-و-رو-کرد!
بستن   چاپ