آریا بانو
مرکز ماده 16 ترک اعتیاد استان البرز افتتاح شد
دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 - 05:41:27
وزارت رفاه
آریا بانو - مدیرکل بهزیستی استان البرز از افتتاح مرکز ماده 16 ترک اعتیاد به منظور جمع آوری معتادین متجاهر در استان پس از سال ها انتظار و مطالبه مردم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان البرز، در این مراسم اسدالله حیدری در خصوص مرکز ماده 16 تازه تأسیس گفت: در راستای راه اندازی مرکز ماده 16 که با ظرفیت 600 نفر (500 نفر آقایان و 100 نفر بانوان ) افتتاح شد بهزیستی استان تا کنون حدود 400 میلیون تومان تجهیزات خریداری کرده و در اختیار این مرکز قرارداده است، علاوه بر این ساختمان مرکز غربالگری و کلیه تجهیزاتی که از قبل موجود بوده به همین منظور تحویل شورای هماهنگی شده است .
مدیرکل بهزیستی البرز افزود : در ادامه روند شروع به کار این مرکز، بهزیستی در بدو ورود بیماران، اعضاء تیم غربالگری خود مرکب از پزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی، نیروهای بهداشتی و روانپزشک را به منظور غربال افراد در این مرکز مستقر خواهد کرد .
حیدری ادامه داد: علاوه بر خدماتی که تاکنون ارائه شده ، بهزیستی استان در راستای استحکام بخشی به کانون خانواده و تداوم درمان و همچنین توانمندسازی و جامعه پذیری این قشر تسهیلاتی به منظور ایجاد اشتغال بهبود یافتگان در قالب پرداخت وام 50 میلیون تومانی بدون بهره صراحتاً اعلام آمادگی می کند .
وی بیان کرد: با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع که پیشگیری مقدم بر درمان است خصوصاً در حوزه اعتیاد و آسیب های اجتماعی این امر مصداق پیدا می کند، امروز جامعه ما نیازمند آموزش های لازم در این زمینه است .
وی خاطر نشان کرد : هر فرد با هر سطحی از تحصیلات و هر طبقه ای از جامعه ملزم به کسب دانش روز و مهارت های مواجهه با آسیب های اجتماعی است .
وی تصریح کرد: در همین راستا بهزیستی استان البرز در سال گذشته توسط 38 تیم در 84 محله آسیب دیده در استان جمعیت قابل توجهی به تعداد 139 هزار و 400 نفر را آموزش داده است، علاوه بر این 12 مورد کارزار رسانه ای در ارتباط با پیشگیری از مصرف موادمخدر علی الخصوص موادی مانند گل و شیشه ایجاد گردیده که در این امر نقش موثر برجسته اصحاب رسانه کاملا برجسته است .
مدیرکل بهزیستی استان افزود: در حال حاضر بهزیستی البرز 9 مرکز درمان سرپایی تحت پوشش خود دارد که 8 مرکز غیردولتی و 1مرکز دولتی را شامل میشود و به کمک داروهای آگونیست به درمان این افراد کمک میکند .
حیدری ابراز کرد: خوشبختانه در سال گذشته با اقدامات خود توانستیم جمعیتی بالغ بر 2504 نفر از افراد تحت حمایت بهزیستی، در حوزه اعتیاد را درمان نماییم .
وی افزود: تعدادی از کمپ های ماده 15 که با دستور دادستان پایش شدند و در صورت برخورداری از کیفیت پایین اصلاح گردیده و برخی دیگر طی برخوردی قاطع پلمپ شدند .
مدیرکل بهزیستی اضافه کرد : در حال حاضر با توجه به مکفی بودن تعداد کمپ های استان، برنامه ما این است که جهت ایجاد کمپ های جدید از همان ابتدای امر تعدادی کمپ درجه 1 راه اندازی کنیم که از تمامی شاخص ها و امکانات بهره مند بوده و قادر به خدمت رسانی موثر باشند .
وی ابراز کرد : در حال حاضر 66 کمپ در جای جای استان واقع شده اند که 1285 نفر به صورت کوتاه مدت در آنها اقامت دارند و بر اساس برآوردی که از ورودی ها و خروجی های مرکز غربال در سال گذشته به دست آمده است، تعداد 2000 تا 2500 معتاد متجاهر در استان داریم .
افتتاح نخستین مرکز جامع درمان اعتیاد زنان ومردان بصورت اقامتی در البرز
حیدری در ادامه افزود : نظر به افتتاح مرکز جامع درمان اعتیاد در کل کشور، استان البرز نخستین استانی بود که مرکز جامع زنان و مردان را با ظرفیت جمعا 400نفر به صورت اقامتی افتتاح نمود و بیش از 1300 نفر پذیرش به منظور درمان سرپایی دارد، مرکز مردان در متراژ 10هزار متر مربع با ظرفیت بالا و تجهیزات مناسب، در استان فعال است و علاوه بر این البرز رتبه نخست را در افتتاح این دو مرکز به خود اختصاص داده است .
وی گفت: آموزش مهارت ها و پرداخت بیش از 16 میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته به افراد بهبود یافته جهت ایجاد اشتغال ایشان از دستاوردهای مهم بهزیستی بود .
مدیرکل بهزیستی افزود: در حوزه کاهش آسیب تمامی امکاناتی که بهزیستی یک استان باید داشته باشد اعم از موبایل سنتر، کانکس ها، شلتر و دی آی سی را در سطح البرز فراهم کردیم .
وی در خصوص مراکز باشگاه مثبت استان تصریح کرد: در حال حاضر مراکز باشگاه مثبت در استان به بیش از 400 نفر خدمات ارائه میدهد و همچنین 22هزار و 329نفر در مراکز کاهش آسیب طی سال گذشته خدمات دریافت کرده اند که تعداد قابل توجهی است .
وی گفت: 18 هزار و 193 نفر تحت درمان تی سی، درمان سرپایی، کمپ و جامعه غربالگری از بهزیستی استان و همچنین 3096 نفر از مراکز شلتر و سایر مراکز، خدمات دریافت نموده اند .
مدیرکل بهزیستی استان در این مراسم همچنین از تلاش های عزیزاله شهبازی استاندار البرز و نیز دادستان عمومی و انقلاب ،رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر وفرماندهی سپاه استان در راستای افتتاح این مرکز و پیگیری های لازم در این خصوص تقدیر وتشکر کرد .

http://www.banounews.ir/fa/News/588438/مرکز-ماده-16-ترک-اعتیاد-استان-البرز-افتتاح-شد
بستن   چاپ