آریا بانو
روابط عمومی و اعتماد سازی در شهر ارتباطی
يکشنبه 26 ارديبهشت 1400 - 17:33:55
آریا بانو - مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 9 در یادداشتی نوشت: اعتمادسازی‌ یک اصل مهم در روابط عمومی نوین به شمار می‌رود که روابط عمومی‌ها نباید از آن غافل شوند.

به گزارش شهر، سعیده میرزایی، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 9 در یادداشتی به مناسبت روز روابط عمومی، نوشت: در تعریف جدید، شهر باید بتواند زمینه تعاملات و ارتباط بیشتر شهروندان با شهروندان، و شهروندان با مدیران را فراهم کند تا برایند چنین ارتباطاتی، توسعه و خروج از دایره بسته‌ای باشد که سال‌ها با نادیده‌گرفتن انسان‌محوری شهرها، تنها برای کالبد شهرها تدوین شده است.
در شهرهای ارتباطی، شهروندان می‌توانند در «چگونه‌زیستن» نقش اصلی را ایفا کنند و از موضع انفعال شهروندی، بیرون آمده و در هیأت یک کنشگر در شهر و جامعه نقش داشته باشند. هرچند این وضعیت ماحصل نهایی شکل‌گیری «شهرهای ارتباطی» است اما برای رسیدن به این دورنما باید گام‌های ابتدایی برای تقویت قدرت و مهارت گفت‌وگو میان شهروندان برداشته شود.
بخش مهمی از زیربنای ایجاد چنین فضایی به ‌دست مدیران شهری و همه بازیگران فعال در عرصه شهر و شهروندی ساخته می‌شود. در کلانشهر تهران و براساس مفهوم شهر ارتباطی باید تلاش شود سواد رسانه‌ای شهروندان که از اهداف مهم شهر ارتباطی است با خلق ابزارهای نوین ارتباطی و آموزش‌های لازم ارتقا پیدا کند؛ چه آنکه با ارتقای سواد رسانه‌ای شهروندان مطالبه‌گری آنها از مسئولان به‌ویژه مدیران شهری دقیق و منطقی خواهد بود.که این مهم یکی از وظایف روابط عمومی در مدیریت شهری تهران است . از سوی دیگر شکی نیست که امروزه ارتباطات یک نیاز بزرگ و یک حق عمومی ‌است و باید این حق از سوی صاحبان قدرت مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
اعتمادسازی‌ یک اصل مهم در روابط عمومی نوین به شمار می‌رود که روابط عمومی‌ها نباید از آن غافل شوند. در جنگ اول و دوم خلیج‌فارس، هزینه‌هایی که آمریکا برای اقناع و مدیریت افکار عمومی مردم کشور خود و جهان کرد، بیش از هزینه‌های نظامی بود. با روش‌های مناسب و عالمانه می‌توان اعتمادسازی‌ کرد نه توسل به نیرنگ و فریب مردم؛ چه آنکه در جامعه‌ای که شهروند خبرنگار آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود و شبکه‌های اجتماعی جزو لاینفک زندگی مردم شده است نمی‌توان با روش‌های اغواگرایانه به‌دنبال اعتمادسازی‌ افکار عمومی بود.اگر روابط عمومی‌ها با چنین روش‌هایی به‌دنبال مدیریت افکار عمومی باشند دیر یا زود شکست خواهند خورد.به همین دلیل روابط عمومی بویژه در حوزه مدیریت شهری باید در تعامل به ذی نفعان نقش مهمی را ایفا کند.
تعامل نه تنها به ویژگی های فنی رسانه و زمینه ارتباطی آن مربوط می شود، بلکه ادراک مخاطب نیز در آن بسیار مهم است و این موضوعی است که روابط عمومی ها در زمینه اطلاع رسانی به مخاطبان (و در مورد حوزه فعالیت شهرداری ها به شهروندان) باید بیشتر مورد توجه قرار دهند. به عبارت ساده تر، هم جنبه های تعاملی ارتباط را در دستور کار قرار دهند و هم در این تعامل، به ادراک شهروندان به مثابه یک امر سیال و تاثیرگذار در چرخه اطلاع رسانی بنگرند و آن را در شیوه های مختلف اطلاع رسانی و قالب های گوناگون در نظر بگیرند. تنها در این صورت است که روابط عمومی، از پیله قدیمی و سنتی خارج شده و با بکارگیری ابزارها و قالبهای اطلاع رسانی جدید می تواند در جهت تعکمیق تعامل بین مجموعه و شهروندان و در نهایت ارتقا کارکرد سازمان متبوع خود، تاثیرات بیشتر و ملموس تری داشته باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/588396/روابط-عمومی-و-اعتماد-سازی-در-شهر-ارتباطی
بستن   چاپ