آریا بانو
چرا مشارکت بالا در انتخابات برای اقتصاد کشور حائز اهمیت است؟
پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 - 1:06:06 PM
آریا بانو-

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری و پیچیده شدن معادلات آن به واسطه ترافیک کاندیداها و گمانه‌زنی‌ها برای حضور برخی دیگر، سناریوهای احتمالی درباره کیفیت کابینه دولت سیزدهم همچنان محل بحث و بررسی محافل سیاسی است.

در این دوره اما بیش از دوره‌های گذشته، دغدغه‌‌های اقتصادی و معیشتی مردم پررنگ شده و پیش‌بینی می‌شود، یکی از محورهای مورد توجه مردم، برنامه‌ها و دیدگاه تحلیلی نامزدها در راستای بهبود وضعیت معیشتی آحاد جامعه باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، عموم مردم با وجود تحمل فشار سنگین معیشتی در سال‌های اخیر، از بی‌عدالتی اجتماعی و اقتصادی گلایه دارند؛ دغدغه‌ای که می‌تواند مطالبات عدالت‌محور و برنامه‌های عملیاتی در جهت افزایش عدالت در جامعه را برجسته سازد و محک قابل ملاحظه‌ای برای مدعیان حضور در پاستور باشد.

رابطه انتخابات و تحول اقتصادی

 بررسی نتایج انتخابات در دوره‌های گذشته نشان‌ می‌دهد، هر چه میزان مشارکت در انتخابات، آرای رئیس‌جمهور منتخب و مقبولیت کابینه ریاست جمهوری در دوره مسئولیت، بالاتر بوده، دستگاه اجرایی نیز به پشتوانه همین سرمایه اجتماعی، مسیر هموارتری برای عملیاتی کردن برنامه‌های اقتصادی خود داشته است.

از طرفی، اهمیت مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آن هم در مقطع حساس کنونی که کشور فشارهای فزآینده و بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشته، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. چرا که، به موازات تعیین رئیس آتی قوه مجریه، کیفیت مشارکت در انتخابات می‌تواند ملاک استمرار فشارهای اقتصادی و سیاسی دولت‌های متخاصم و یا معیاری برای پایان بخشیدن به این رویکرد شکست خورده باشد.

اهمیت مشارکت‌ بالا در انتخابات

در همین خصوص، مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به لزوم افزایش مشارکت مردم در انتخابات برای انجام تغییر و تحول سازنده در کشور گفت: افزایش مشارکت مردم می‌تواند به بسیاری از حوزه‌ها خصوصاً اقتصاد کمک شایانی کند. به طور کلی در هر جامعه‌ای، افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند به استحکام حاکمیت و نیز سیاست‌گذاری مطلوب‌تر کمک کند.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پایان گفت: این موضوع برای دولت آینده نیز صادق است و می‌تواند اثرگذار باشد. اما این اثرگذاری به طور مستقیم انجام نمی‌گیرد. به طور کلی هرچه میزان مشارکت در انتخابات بیشتر باشد، دولت نیز می‌تواند به اتکای مشارکت‌کنندگان در انتخابات، سیاست‌های بهتری در پیش بگیرد.

پشتوانه اجتماعی رئیس‌جمهور برای تصمیمات بزرگ

همچنین، حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان این‌که اگر رئیس جمهور آینده با رأی قاطع انتخاب شود، قدرت مانور بیشتری برای اصلاحات اساسی در نظام اقتصادی کشور خواهد داشت، گفت: معتقدم بسیاری از مسائل اقتصادی کشور قابل حل است، اما نیاز به تصمیمات بزرگ دارد. اگر این تصمیم‌های بزرگ پشتوانه اجتماعی داشته باشد، با سرعت و اطمینان بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در حال حاضر اقتصاد کشور به اصلاحات اساسی در حوزه‌های بانکداری، دیپلماسی اقتصادی، قوانین مربوط به فضای کسب‌وکار و بسیاری از حوزه‌های دیگر نیازمند است. طبیعتاً اگر رئیس جمهور آینده با رأی بیشتری انتخاب شود، پشتوانه مهمی برای ایجاد این تغییر و تحولات خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر سیاست‌های دولت آینده برداشتن قدم‌های بزرگی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار را در دستور کار قرار دهد، تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی بیشتر و پیامدهای آن در اقتصاد ملی پدیدار خواهد شد.

عبدالملکی با توصیه به مشارکت پرشور در انتخابات پیش‌رو گفت: برگه رأی دارای ارزش فراوانی است که می‌تواند به مدیریت منابع و مصارف کشور جهت دهد. مردم باید در نوشتن نام یک نامزد کارآمد در این برگه دقت لازم را داشته باشند و به رئیس جمهوری رأی دهند تا برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی آنان برنامه داشته باشد.


http://www.banounews.ir/fa/News/586461/چرا-مشارکت-بالا-در-انتخابات-برای-اقتصاد-کشور-حائز-اهمیت-است؟
بستن   چاپ