آریا بانو
زالو درمانی چیست؟
پنجشنبه 23 ارديبهشت 1400 - 12:11:23
آریا بانو - مجله پزشکی دکتر سلام /از زمان مصر باستان از زالو در حوزه پزشکی برای درمان ناهنجاری های سیستم عصبی، مشکلات مربوط به دندان ها، بیماری های پوستی و عفونت ها استفاده می شده است. امروزه از زالو بیشتر در جراحی پلاستیک و سایر جراحی ها استفاده می شود زیرا زالو با ترشح پپتیدها و پروتئین هایی برای جلوگیری از لخته شدن خون موثر هستند. این ترشحات به عنوان ضدانعقاد نیز شناخته می شوند و باعث می شود خون به زخم ها سرازیر شود تا به بهبود آنها کمک کند.
به گزارش هلث لاین، در حال حاضر زالو درمانی به دلیل استفاده ساده و ارزان برای جلوگیری از عوارض مجددا احیا شده است.
زالو درمانی چگونه کار می کند؟
زالوی طبی دارای سه فک با ردیف های ریز دندان است که پوست فرد را با دندان های خود سوراخ و ضدانعقاد خون را از طریق بزاق وارد می کنند. سپس به زالوها اجازه داده می شود هر بار به مدت 20 تا 45 دقیقه از فردی که تحت درمان است خون خارج کنند این برابر است با مقدار نسبتا کمی خون تا 15 میلی لیتر در هر زالو.
زالوهای دارویی اغلب از مجارستان یا سوئد به کشورهای دیگر صادر می شوند. در چندین موقعیت از زالودرمانی استفاده می شود. این روش درمانی بیشتر برای افرادی مفید است که به دلیل عوارض جانبی دیابت خطر قطع عضو را دارند، کسانی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی قرار دارند که در آنها از دست دادن برخی از بافت های نرم به خطر می افتد، همچنین این روش درمانی برای درمان لخته های خون و واریس نیز توصیه شده است.
افراد مبتلا به کم خونی، دارای شرایط لخته شدن خون یا عروق آسیب دیده کاندید زالو درمانی نیستند. علاوه براین، این روش درمانی برای کودکان زیر 18 سال و زنان باردار نیز توصیه نمی شود.
کاربردهای پزشکی برای زالو درمانی
طی یک جلسه درمانی زالوهای زنده خود را به ناحیه مورد نظر متصل می کنند و خون را می مکند. زالوها با آزادسازی پروتئین ها و پپتیدهای رقیق کننده خون از لخته شدن آن جلوگیری می کنند. این امر علاوه بر بهبود گردش خون از مرگ بافت جلوگیری می کند. زالوها زخم های کوچکی به شکل Y از خود به جای می گذارند که به طور معمول بدون برجای گذاشتن جای زخم بهبود می یابند.
زالو در افزایش گردش خون و از بین بردن لخته های خون موثر است، بنابراین جای تعجب نیست که می توان از آنها برای درمان اختلالات گردش خون و بیماری های قلبی عروقی استفاده کرد. مواد شیمیایی حاصل از بزاق زالو به داروهایی تبدیل می شود که موارد زیر را درمان می کند:
فشارخون
رگ های واریسی
بواسیر
مشکلات پوستی
آرتروز
آزمایش های بالینی منابع معتبری را نشان می دهند که زالو درمانی روش مناسبی برای درمان آرتروز مشترک بیماری مفصلی است. خواص ضدالتهابی و بیهوشی در بزاق زالو باعث کاهش درد و حساسیت در ناحیه مفصل آسیب دیده می شود.
بیماری قلبی
افراد مبتلا به بیماری قلبی از زالو درمانی به دلیل داشتن پتانسیل قابل اعتماد برای بهبود التهاب و جریان خون استفاده می کنند. در چند سال گذشته زالو درمانی به یک روش درمانی جایگزین قابل قبول برای افراد مبتلا به بیماری عروقی و اختلالات تبدیل شده است.

آریا بانو


سرطان
درمان های سرطان با استفاده از زالو درمانی به دلیل مهارکننده های پلاکت و آنزیم های خاص موجود در بزاق زالو مورد بررسی قرار گرفته است. در حالی که به افراد دارای سرطان خون خاص روش زالودرمانی توصیه نمی شود، اما تحقیقات نشان می دهد این اثر باعث کاهش اثرات سرطان ریه می شود، همچنین آزمایش در فاز حیوانی نشان می دهد تزریق مستقیم بزاق زالو به موش ها از استعمار سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
آیا زالو به درمان دیابت کمک می کند؟
پیشرفت بیماری دیابت مشکلات بی شماری ایجاد می کند که با ایجاد بیماری های مربوط به رگ از رسیدن خون به انگشتان، دست ها و پاها جلوگیری می کند. هنگام محدود شدن شدید جریان خون بافت آسیب دیده می تواند بمیرد. این مهمترین علت قطع عضو در افراد مبتلا به دیابت محسوب می شود.
از دست دادن انگشت یا اندام به دلیل عوارض ناشی از دیابت نگرانی عمده میلیون ها نفر در سراسر جهان است. موثرترین راه برای متوقف کردن این روند افزایش گردش خون در بافت های آسیب دیده بدون خطر لخته شدن خون است. برخی منابع مورد اعتماد اذعان می دارند زالو درمانی در این امر نقش دارد.
ماده هیرودین موجود در بزاق زالو خون را رقیق کرده و از لخته شدن آن جلوگیری می کند. هیرودین با رقیق شدن خون در کاهش فشار قلب و سیستم قلبی عروقی کمک می کند. محققان نتایج مثبتی را در مواردی که هیرودین برای درمان دیابت استفاده شده است گزارش داده اند.
یک مطالعه موردی اخیر نشان داد چگونه طب یونانی که شامل زالو درمانی است توانست به نجات پای یک زن 60 ساله مبتلا به دیابت کمک کند. در حال حاضر اشکال مصنوعی بزاق زالو وجود دارد، اما محققان کشف کرده اند استفاده از حداقل 4 زالو در یک جلسه می تواند به کاهش خطر قطع عضو کمک کند.
زالو درمانی برای استفاده های آرایشی
زالو برای حفظ بافت نرم و ارتقای بهبودی پس از جراحی های ترمیمی صورت محبوبیت بسیاری کسب کرده است. در هر دو مورد منبع قدیمی و مطالعات موردی جدید نتایج زالو درمانی نشان می دهد احتمال نتایج مثبت در بازسازی را تحت تاثیر قرار می دهد:
بینی
پیشانی
پستان
گونه
انگشتان (انگشتان دست و پا)
تاثیر زالو درمانی روی لخته شدن خون حین و بعد از این جراحی ها به بهبود طبیعی و کامل بدن کمک می کند، همچنین مزایای زالو درمانی برای گردش خون باعث شده است برخی افراد از زالو درمانی برای درمان طاسی و ریزش موی سر نیز استفاده کنند.
آیا زالودرمانی عوارض جانبی دارد؟
زالو درمانی به عنوان یک روش راحت خطر عوارض جانبی کمتری در مقایسه با سایر روش های درمانی دارد. با این حال، برخی از خطرات هنوز وجود دارد. یکی از این خطرات آلودگی باکتریایی است که برخی اوقات شامل باکتری های مقاوم در برابر دارو می شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید از زالودرمانی خارج از یک محیط تنظیم شده و ناایمن اجتناب کنید.
به همین دلیل افرادی که در اثر بیماری خودایمنی و عوامل محیطی دچار نقص ایمنی می شوند کاندیداهای خوبی برای زالو درمانی نیستند. اگر پس از یک دوره روند زالو درمانی مشکلی پیش آمد خون از ناحیه ای که تحت درمان قرار گرفته است خارج می شود. برخی اوقات زالوها سعی می کنند به ناحیه دیگری از بدن منتقل شوند که نیازی به درمان ندارند و باعث از دست دادن خون غیرضروری می شوند.
علاوه براین، احتمال می رود فرد حین یا بعد از زالو درمانی می فهمد نسبت به بزاق زالو حساسیت دارد. در صورت بروز عارضه هایی از این قبیل متوجه خواهید شد که این روش درمانی برای شما موثر نیست.
در پایان
تصور اینکه زالو به عنوان یک روش درمانی مدرن استفاده می شود بعضی ها را به خنده می اندازد، اما تحقیقات زیادی نشان می دهد دلایل زیادی برای استفاده از زالو طی قرن ها به عنوان یک بخش اساسی از مراقبت های پزشکی وجود داشته و دارد. با ادامه یافتن اطلاعات بیشتر در مورد خواص ویژه بزاق زالو می توان گفت این روش درمانی حتی کاربرد عملی بیشتری از آنچه که تصور می کردیم دارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/586446/زالو-درمانی-چیست؟
بستن   چاپ