آریا بانو
وضعیت هلال شوال 1442
چهارشنبه 22 ارديبهشت 1400 - 20:35:42
آریا بانو - مجله نجوم/ یکی از رسم‌ها و آیین‌های سرزمین ایران که برگرفته از یک رویداد نجومی هم هست، استهلال هلال اول ماه قمری است. آیینی که البته جنبه دینی و شرعی آن بیشتر نمایان است.
گذشته‌های دور وقتی آخر ماه و شب 29 ماه قمری میشد، مردم شهر و روستا، فردی یا گروهی بر بلندی شهر یا پشت بام منزل می‌رفتند تا بلکه کمان ابروی یار را در آسمان مشاهده کنند.
در روزگار کنونی وجود ابزارهای اپتیکی همچون دوچشمی و تلسکوپ‌ها از یک طرف و تغییر فتوی بعضی مراجع مبنی بر پذیرش رویت با ابزار اپتیکی (رصد با چشم مسلح)، باعث شده رصد و رویت هلال ماه مقداری تخصصی‌تر و به طور عمده توسط رصدگران با تجربه انجام می‌شود.
هلال جذاب و نازک شوال امسال در شامگاه امروز چهارشنبه 22 اردیبهشت در تمام پهنه ایران فقط با ابزار اپتیکی متعارف قابل رویت هست. و البته آخرین تصاویر ماهواره‌ای هم نشان می‌دهد که در اکثر مناطق مرکز و نیمه شمالی کشور آسمان ابری است و شانس داشتن آسمان صاف و رصد موفق، برای رصدگران جنوب و جنوب شرق کشور فراهم هست.

آریا بانو


آریا بانو


آریا بانو


آریا بانو


آریا بانو


آریا بانو


پیشنهاد می‌کنیم شامگاه فردا پنجشنبه را هم در نظر داشته باشید. در صورتی آسمان منطقه شما صاف و بدون ابر باشد، می‌توانید هلال را در ارتفاع زیاد و ضخامت بیشتر به آسانی ببینید و از دیدنش لذت ببرید.
برای مطالعه بیشتر در مورد رکوردهای جهانی مربوط به رصد هلال ماه می‌توانید مجله نجوم شماره 243 را مطالعه بفرمایید
نویسندگان: علی ابراهیمی سراجی. محمد حسین الماسی
تصویرسازی: محمدصادق فغان پور

http://www.banounews.ir/fa/News/586325/وضعیت-هلال-شوال-1442
بستن   چاپ