آریا بانو
سهم وزارت بهداشت از جریمه‌های کرونا چقدر است؟
يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 - 00:02:52
آریا بانو - فارس / سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین اخبار درباره زمان آغاز واکسیناسیون عمومی، توضیحاتی را راجع‎‌به جهش‌‌های ویروس و جریمه‌های کرونایی ارائه داد.
*خانم دکتر لاری، وزارت بهداشت قرار بود جریمه‌های کرونا را دریافت کند، تا کنون از محل جریمه‌های افراد متخلف چقدر دریافتی داشته‌اید؟
متاسفانه مبلغ ناچیزی به وزارت بهداشت پرداخت شد، و وزارت بهداشت از این موضوع انصراف داد و قرار نیست که جریمه‌ها به وزارت بهداشت برگردد. متاسفانه این مبالغ به وزارت بهداشت اختصاص داده نشد، به دلیل اینکه زمان بین جریمه شدن و وصول جریمه فاصله زیادی وجود دارد و این فرایند دیگر وجود ندارد.
*خانم دکتر درباره اعلام آمار مبتلایان و میزان فوتی‌ها شائبه‌های زیادی پیش آمده است در این خصوص توضیح دهید که آمار چطور جمع می‌شود و فرآیند بررسی آن چگونه است؟
سامانه‌های مختلفی در وزارت بهداشت داشتیم اکنون این سامانه که آمار جمع می‌شود همه اطلاعات دانشگاه‌ها در آن تجمیع می‌شود یعنی تعداد افراد شناسایی شده تست‌هایی که انجام می‌شود، فوتی‌های 24 ساعت گذشته و بستری‌ها که همه بر اساس تست مثبت است PCR مثبت و تست rapid مثبت که هر کدام یک درصدی خطا دارد یعنی در آمار ما آنها که تست قطعی مثبت نیستند لحاظ نمی‌شود. به عبارتی یکسری محتمل هستند، برخی مشکوک یعنی برخی علائم CT دارند اما برخی نه علامت CT دارند و نه تست‌شان مثبت است،‌اما همه علائم به کرونا به آنها مربوط می‌شود، اما لحاظ نمی‌شود بلکه در آمار ما آنهایی که تست مثبت آنها قطعی است هستند.
بعضی‌ وقت‌ها نیز تشخیص دادن تست مثبت‌ها با تأخیر اتفاق می‌افتد مثلاً فردی دارای تست مثبت شده و بستری شده است به عنوان یک فرد مشکوک اما بعد از یکی دو روز آزمایش مشخص شده در نتیجه بنده نیز اعلام می‌کنم تعداد قطعی مبتلا به کرونا یا بر اساس معیارهای تشخیص قطعی گفته می‌شود با توجه به اینکه اکنون تست‌ها بیشتر و دقت نیز بیشتر شده است این اختلاف کمتر است یعنی ممکن است ما یک عدد کل داشته باشیم و یک بستری کل و یک بستری قطعی که آن قطعاً بالاتر از این است که اعلام می‌شود اما این نیز به دقت است و از همه دانشگاه‌ها این آمارها جمع‌آوری می‌شود و حدود ساعت 13 طبق یک جدولی که به دست ما می‌رسد همه این آمارها را جمع می‌زنیم و اکنون شیوه تغییر داده شده و جمع‌بندی می‌کنیم و در روابط عمومی وزارتخانه اعلام می‌شود اما واقعاً آمار‌، آماری است که از دانشگاه‌ها جمع می‌کنیم.
حتی آنها را نیز که با تأخیر به دست‌مان می‌رسد لحاظ می‌کنیم اما قطعاً‌ بین این آمار و آمار فوت که محتمل‌ها و مشکوک‌ها هستند و تست آنها مثبت نشده یک اختلاف آماری وجود دارد و این‌ها کمتر است.
*خانم دکتر درباره آغاز واکسیناسیون عمومی توضیح دهید؟ می‌توان زمان خاصی را برای آن اعلام کرد؟
خبرهای خوشی در راه است یکی اینکه فاز یک و مربوط به کادر بهداشت و درمان ما تمام شده و به اصطلاح در حال لکه‌گیری است این کار امیدی به کادر بهداشت و درمان داده است حتی دانشجویانی هم که در بخش‌های درمانی بودند واکسینه شدند اکنون وارد فاز دوم یعنی افراد سالمند بالای 80 سال شده‌ایم و این امیدی برای مردم شده چرا که افراد سالمند برای همه ما عزیز هستند. ضمن اینکه مرگ‌ها بیشتر در سنین سالمندان بوده و به نظر می‌رسد با محموله‌هایی که می‌رسد بتوانیم تا آخر بهار یا حتی زودتر آن 7، 8 میلیون نفری که مدنظر بوده‌اند یعنی بالای 65 سال را تکمیل کنیم.
بعد از این مرحله افراد 75 سال به بالا و به همین ترتیب واکسیناسیون انجام می‌شود تا بتوانیم بعد از تیر ماه روی واکسیناسیون افراد 18 تا 65 و مشاغل پرخطر برویم که این‌ها نیز در فاز سوم انجام می‌شود.
*تا چه زمانی این مراحل تکمیل می‌شود؟
اگر زمان را اعلام نکنیم بهتر است چون به عوامل زیادی بستگی دارد وقتی واکسیناسیون به مقدار زیاد باشد به فضاهای مناسب نیاز دارد و باید برای واکسیناسیون حتماً یک پزشک باشد ضمن اینکه سالن‌های بزرگ را به این مخصوص اختصاص دهیم چون باید آمبولانس وجود داشته و مشاوره صورت گیرد. البته ایران واکسیناسیون‌های عمومی و جمعی را انجام داده و یکی از نگرانی‌های ما این است که طرح شهید سلیمانی را فعال نگه داریم تا هم نیروها در واکسیناسیون به ما کمک کنند و هم این طرح مغفول نماند و بحث نظارتی و رهگیری نیز ادامه داشته باشد و همچنین کارهای بهداشتی دیگر انجام شود. همه این‌ها به این بستگی دارد که سرعت کار چطور باشد.
در واکسن‌های ما یکی واکسن مشترک انستیتوپاستور و کوبا و دیگری واکسن برکت است که تا خرداد ماه به ثمر می‌رسد و تولید آنها انبوه خواهد بود اکنون واکسن‌هایی که وارد کشور می‌شود بسیار کم است و به همین دلیل روند واکسیناسیون کند است اما وقتی به واکسن خودمان برسیم با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
*طی روزهای گذشته خبرهای زیادی از تخلفات واکسیناسیون به گوش رسید، دلیل این تخلفات چه بود و چرا وزارت بهداشت پیش بینی این تخلفات را نکرده بود؟
شروع هرکاری با اتفاق‌هایی مواجه است که پیش بینی نشده است، مثلا در خصوص تزریق واکسن هم برخی واکسن‌ها مثل اسپوتنیک زنجیره سرد هستند و وقتی از سرما خارج شوند دیگر نمی‌توان آن را به فرد دیگری تزریق کرد یا که دور ریخته شود. این موضوع در برخی کشورهای اروپایی هم پیش بینی نشده بود، و به همین دلیل در این کشورها صف انتظار تشکیل می‌شود و متاسفانه این پیش بینی صورت نگرفته بود که همین موضوع باعث ایجاد تخلفاتی شد.
از سوی دیگر شاهد بودیم که نام برخی افراد در لیست نبود که اقدام به تزریق واکسن کردند، برای همکاران ما شناسایی افراد به دلیل استفاده از ماسک دشوار است و شناسایی پاکبانان و داروسازان و کارمندان مراکز دشوار است. اکنون فرآیندی برای این موضوع تدبیر شده است و چهره افراد با کارت شناسایی تطابق داده می‌شود، با افراد متخلف شدیدا برخورد شد، این افراد عزل شدند و به دادگاه تخلفات معرفی شدند. وزارت بهداشت در این زمینه برخورد لازم را انجام می‌دهد و افرادی که در سیستم وزارت بهداشت نبودند نیز به قوه قضاییه معرفی می‌شوند. خبرنگاران در این زمینه هوشمندانه ورود پیدا کردند که جای تشکر دارد.
*سامانه‌ای برای شفافیت در حوزه واکسیناسیون کرونا راه‌اندازی نخواهد شد؟
سامانه تزریق واکسیناسیون کرونا طراحی شده است و می‌توان به صورت آنلاین و جزئی مشاهده کرد که در پایگاه بهداشت هر منطقه چه تعداد واکسن تزریق شده است. این موضوع به صورت لحظه‌ای قابل ملاحظه است و در راستای شفافیت ایجاد شده است که امیدواریم روز به روز شاهد ارتقای این سامانه باشیم.
*متاسفانه می‌بینیم که در ناصرخسرو و فضای مجازی عده‌ای اقدام به فروش واکسن کرونا می‌کنند سلامت این واکسن‌ها مورد تایید است؟
امکان ندارد که واکسن‌های وارداتی کرونا در بازار سیاه به فروش برسد. هر کدام از واکسن‌ها کد 20 رقمی دارند، اطلاعات واکسن‌ها در سامانه تیتک و سیب ثبت می‌شود و امکان ندارد واکسن‌ها از مسیر دیگری وارد بازار سیاه شوند. هنوز هیچ شرکت خصوصی حتی موفق به واردات واکسن نشده است که بگوییم از طریق آنها واکسن به بازار سیاه نشت کرده است. این واکسن‌ها نیز از طریق وزارت بهداشت تزریق و توزیع خواهند شد.
در اوایل شیوع کرونا می‌دیدیم که داروهای کرونا هم تقلبی در بازار سیاه عرضه می‌شود و به جرات می‌توان گفت که این واکسن‌ها هم تقلبی است.
* با توجه به ورود ویروس‌های جهش یافته مختلف به کشور آیا امکان جهش ویروس در کشور ما هم وجود دارد؟
تاکنون کنترل مرز‌های آبی، هوایی و زمینی به خوبی انجام شده و از کلیه مسافران خارجی نیز تست کرونا گرفته می‌شود و علاوه بر پاسخ تست منفی کرونا که مسافران به همراه دارند، آن‌ها پس از ورود به کشور باید 14 روز در منزل قرنطینه باشد. با توجه به اینکه کشور ما جغرافیای وسیع و تنوع اقوام دارد، خطر جهش ویروس کرونا در کشور خودمان نیز وجود دارد و نباید از این موضوع غافل شویم. تنها راه مقابله با ویروس جهش یافته کرونا نیز همانند قبل، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری، شست‌وشوی دست‌ها و شرکت نکردن در تجمعات و دورهمی‌هاست.

http://www.banounews.ir/fa/News/584156/سهم-وزارت-بهداشت-از-جریمه‌های-کرونا-چقدر-است؟
بستن   چاپ