آریا بانو
هلیکوپتر «نبوغ» در پنجمین پروازش با موفقیت به منطقه جدیدی از مریخ رفت
شنبه 18 ارديبهشت 1400 - 13:32:51
آریا بانو - دیجیاتو / هلیکوپتر «نبوغ» ناسا امروز پنجمین پرواز مریخی خود را انجام داد و حالا به گشت و گذار در منطقه‌ای جدید در سیاره سرخ مشغول خواهد شد.
«نبوغ» دیشب ساعت 23:56 به وقت تهران از «دهانه جزرو» مریخ بلند شد و تا ارتفاع 5 متری بالا رفت. سپس با طی مسیر ماموریت قبلی 129 متر به سمت جنوب پرواز کرد. ولی ماموریت دیشب برخلاف سه پرواز قبلی و ماموریت چهارم که ناکام ماند، پروازی یک طرفه بود. «نبوغ» پس از رسیدن به مقصد تا ارتفاع 10 متری اوج گرفت، عکاسی کرد و بعد در محلی تازه فرود آورد. کل این پرواز 108 ثانیه زمان برد و حالا منطقه‌ تازه‌ای را برای اکتشاف پیش روی این هلیکوپتر قرار داده است.
«باب بالارام»، مهندس ارشد نبوغ در «آزمایشگاه پیشران جت» (JPL) ناسا می‌گوید: «با اولین خانه مریخی‌مان یعنی «دشت برادران رایت» خداحافظی کردیم و سپاسگزاریم که حامی اولین پروازهای تاریخی یک هلیکوپتر بالگردان در این سیاره بود. صرف‌نظر از این که حالا به کجا برویم، همواره به یاد خواهیم داشت که آن دو دوچرخه‌ساز اهل «دیتون» در نخستین پرواز بر فراز یک سیاره دیگر چه تاثیری بر ما داشتند.»

آریا بانو

نبوغ 30 بهمن همراه با مریخ‌نورد «استقامت» در دهانه جزرو فرود آمد. این هلیکوپتر 14 فروردین از استقامت جدا شد و روی سطح سیاره سرخ قرار گرفت. ناسا تصور می‌کرد فقط 30 روز قادر به پرواز با نبوغ باشد، اما عملکرد موفق این هلیکوپتر 1.8 کیلوگرمی حالا شرایط انجام پروازهای بیشتر را فراهم کرده است.
«جاش راویچ»، مهندس مکانیک ارشد نبوغ در JPL می‌گوید: «سیستم تامین توانی که سال‌ها نگرانش بودیم، بیشتر از حد نیاز برای روشن نگه داشتن سیستم گرمایشی در ساعات شب و پرواز در روز انرژی فراهم می‌کند. سیستم هدایت، سامانه مسیریابی و سیستم بالگردان هم در وضعیت خوبی هستند.»

آریا بانو

Captionبالگرد نبوغ پس از پرواز پنجم در مریخ از نگاه دوربین مست‌کم-زد مریخ‌نورد پشتکار
Credit: NASA/JPL-Caltech
بالارام می‌گوید هدف ناسا این است که پروازهای نبوغ سرعت ماموریت‌های استقامت را کم نکند. این هلیکوپتر احتمالا در هفته‌های آینده چند پرواز دیگر انجام می‌دهد و بعد ناسا درباره آینده آن تصمیم‌گیری می‌کند. این سازمان در حال حاضر تمام اطلاعات لازم را گردآوری کرده و ماموریت‌های بعدی صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرواز پرنده‌های دست‌ساز بر فراز سایر سیارات انجام خواهد شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/583961/هلیکوپتر-«نبوغ»-در-پنجمین-پروازش-با-موفقیت-به-منطقه-جدیدی-از-مریخ-رفت
بستن   چاپ