آریا بانو
فضاپیمای پارکر باز هم رکورد شکست!
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 12:26:55
آریا بانو - آخرین خبر /چیزی نمانده که سریع‌ترین فضاپیمای ساخته شده بتواند خورشید را لمس کند. کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا که در سال 2018 راهی فضا شد، همزمان دو رکورد را شکسته است: نزدیک‌ترین فضاپیما به خورشید و بیشترین سرعت.
در روز 29 آوریل، این کاوشگر نزدیک‌ترین گذر از کنار خورشید تا به امروز را انجام داد و از فاصله‌ی کمی بیش از 10 میلیون کیلومتری سطح آن گذشت. جونو در زمانِ رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله از خورشید، به سرعت حدود 150 کیلومتر بر ثانیه نسبت به خورشید رسیده بود، بالاترین سرعتی که تاکنون یک فضاپیما داشته.
با چنین سرعتی، می‌توان در 4.5 دقیقه سیاره‌ی زمین را دور زد، یا در زمانی حدود 40 دقیقه می‌توان از زمین به ماه رفت. این سرعت تقریبا 0.05 درصد سرعت نور است.
ولی کارِ کاوشگر خورشیدی پارکر هنوز پایان نیافته: دیدار 29 آوریلِ آن با خورشید تنها هشتمین گذر از 24 گذری‌ست که تا پایان ماموریتش در اواخر 2025 برنامه‌ریزی شده. این کاوشگر در هر گذر، نخست از کنار ناهید می‌گذرد تا از گرانش این سیاره بهره جسته و شکل مدار خود را تغییر دهد، به گونه‌ای که آن را به خورشید نزدیک و نزدیک‌تر کند.
این نزدیکی به پارکر کمک خواهد کرد تا بر سرعتش بیافزاید و در پایان، به سرعتِ برنامه‌ریزی شده‌ی 200 کیلومتر بر ثانیه برسد. در آن هنگام، سه برابر سریع‌تر از رکوردداران پیشین خواهد بود، جفت فضاپیمایی به نام کاوشگرهای هلیوس که در دهه‌ی 1970 به بررسی خورشید پرداختند.
پارکر در زمانِ رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خورشید تنها کمتر از 7 میلیون کیلومتر از آن فاصله خواهد داشت، بیش از 6 برابر نزدیک‌تر از کاوشگرهای هلیوس که تا پیش از شکستن رکوردشان توسط پارکر در 2018، آن را در دست داشتند.
پارکر اگرچه به سطح خورشید نزدیک می‌شود، ولی هدفش زیر سطح خورشید است- این کاوشگر برای سنجش میدان‌های مغناطیسی در منطقه و ردگیری جریان انرژی درون خورشید طراحی شده. این سنجش‌ها باید به پژوهشگران کمک کنند تا بفهمند خورشید چگونه ذرات پرانرژی‌ای که باد خورشیدی را پدید می‌آورند به بیرون می‌افشاند، و نیز گره از این راز بگشایند که چرا بیرونی‌ترین لایه‌ی خورشید (تاج آن) داغ‌تر از لایه‌های درونی‌اش است.
منبع: 1star7sky.com

http://www.banounews.ir/fa/News/580447/فضاپیمای-پارکر-باز-هم-رکورد-شکست!
بستن   چاپ