آریا بانو
اکسی توسین یا دوپامین، کدامیک باعث شادی طولانی می شود؟
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 12:21:08
آریا بانو - مواد شیمیایی در بدن وجود دارند که میزان شادی شما را تعیین می‌کنند مانند دوپامین و اکسی توسین
هورمون ها و مواد شیمیایی شادی آور
چرا وقتی سعی میکنیم خودمون رو خوشحال کنیم، نتیجه برعکس میشه؟ دلیل شاید این است که ما 3 ماده شیمیایی مهم و کلیدی را در بدن خود نمی شناسیم که شادی های کوتاه مدت و بلند مدت را برایمان ایجاد می کنند. 
اکثر مردم اطلاعی از این مواد شیمیایی مهم ندارند و زمانی که سعی می کنند شاد باشند، نتیجه معکوس دریافت می کنند و شادی اونها نه تنها افزایش پیدا نمیکنه که کم هم میشه. بررسی ها نشان داده اند که شناخت بیشتر این مواد شیمیایی و بهبود بخشیدن آنها به طور قابل ملاحظه ای می تواند شادی طولانی مدت را در پی داشته باشه. 
بیشتر بدانید : روش هایی ساده و جالب برای افزایش هورمون شادی در بدن
بیشتر بدانید : روش های طبیعی برای افزایش هورمون شادی
دوپامین چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟

آریا بانو


دوپامین ماده شیمیایی است که اکثر مردم به طور ناخودآگاه سعی دارند آن را افزایش بدهند که در حقیقت میتواند شادی طولانی مدت را در ما خراب کند.
زمانی که چیز جدیدی می بینید، دوپامین افزایش پیدا می کند، به عنوان مثال وقتی یک مطلب جدید در شبکه های اجتماعی می بینید یا یک کار خوشایند انجام می دهید، مثلا غذای مورد علاقه خود را می خورید، در واقع دوپامین در بدن شما افزایش یافته است.
این سیستم همان سیستم پاداش کوتاه مدت هست و این طور طراحی شده که وقتی کاری انجام میدهیم، لذت و شادی کمی به ما می دهد. دوپامین بعد از کارهای ساده ای مثل دوش گرفتن، یا غذا دادن به گربه ها افزایش پیدا می کند.
دوپامین یک ماده شیمیایی برای شادی کوتاه مدته، تلاش برای افزایش دوپامین در واقع باعث کم شدن شادی های طولانی مدت می شود. اما دوپامین طوری طراحی شده که اثر آن به سرعت از بین می رود. 
مهم نیست چه عاملی باعث افزایش دوپامین شده، علت آن ممکن است خرید یک ماشین جدید یا حتی خانه جدید باشد، به هرحال بعد از یک مدت کوتاه به حالت اولیه برمی گردید. 
غذای مورد علاقه شما ممکن است باعث شود دوپامین در بدن شما به مدت 10 دقیقه افزایش پیدا کند. یک ماشین جدید می تواند دوپامین را تا مدتی چند دقیقه در روز افزایش دهد. حتی یک خونه جدید هم دوپامین را تا چند ماه و به مدت چند دقیقه در روز افزایش می دهد.
99 درصد خریدهای شما حداکثر تا چند ساعت باعث شادی شما می شوند، در عین حال همچنان مردم به خریدهای دیگران حسادت می کنند و تصور می کنند اگر آن چیزها را داشته باشند، شادتر خواهند بود. 
بیشتر بدانید : رژیم غذایی دوپامین چیست و چگونه کار می کند
بیشتر بدانید : چاقی بر اثر ترشح هورمون دوپامین
کدام هورمون ها یا مواد شیمیایی در بدن باعث شادی طولانی مدت می شوند؟

آریا بانو


تا به اینجا متوجه شدیم که افزایش دوپامین با خرید کردن یا سرگرم کردن خودمان، باعث شادی طولانی مدت نمی شود. اقدام دیگری که لازم است انجام دهیم این است که سطح هورمون کورتیزول را در بدن خود و اطرافیانمان کاهش دهیم. کورتیزول هورمون استرس است که در زمان بالا رفتن استرس در بدن ترشح می شود. 
خب حالا ب رای شادی طولانی مدت چه هورمون ها و مواد شیمیایی را در مغز و بدن خودمان افزایش دهیم؟ پاسخ اکسی توسین هست. 
برخی مردم نام اکسی توسین رو با شباهتی که به اکسیژن داره به خاطر می سپارند که می توان گفت اهمیت اکسی توسین کمتر از اکسیژن هم نیست. 
اکسی توسین یک ماده شیمیایی در مغز هست که در صورت افزایش در یک رابطه سالم، بیشترین تاثیر را بر روی حس خوب و شادی طولانی مدت دارد. افزایش اکسی توسین برای سلامت روح شبیه به انتخاب یک رژیم غذایی سالم یا ورزش کردن برای سلامت جسم است. 
اکسی توسین ماده شیمیایی پیوند دهنده است. بهترین روش برای افزایش اکسی توسین، ایجاد پیوند عمیق با کسی است که دوستش داریم. ما تصور می کنیم که چگونگی ایجاد یک چنین پیوندی رو یاد داریم اما معمولا یک سری مفاهیم مهم و کلیدی را در روابط خود نادیده می گیریم.
به علاوه ممکن با خودتان فکر کنید که روابط عمیق باعث لذت فوری نمی شوند، اما به یاد داشته باشید که اکسی توسین یک ماده شیمیایی برای شادی طولانی مدت هست و نه یک شادی کوتاه مدت. 
شما نمی توانید تاثیرات اکسی توسین را بلافاصله مشاهده کنید، بلکه این تاثیرات به مرور زمان خودشان را نشان می دهند.
چرا اکسی توسین مهم ست؟
برای درک این مسئله باید به عقب برگردیم، زمانی که اجداد ما در قبیله زندگی می کردند.
کسانی که خیلی دوست داشتند عضوی از یک قبیله باشند، احتمال زنده موندنشون بیشتر بود و این ویژگی رو به فرزندان خودشون هم انتقال می دادند. 
گروه دیگر افرادی بودند که به عضویت در قبیله ها اهمیتی نمی دادند و در نتیجه اکثر آنها بر اثر گرسنگی یا تنهایی جنگیدن می مردند و اغلب ژنی از خودشان به جا نمی گذاشتند و فرزندی هم نداشتند که این ویژگی ها را به او بدهند. 
بنابراین ژن هایی که باقی می ماند، کسانی بودند که به عضویت در یک گروه و در کنار دیگران بودن اهمیت زیادی می دادند. 
بنابراین ما نوادگان همان افراد اجتماعی هستیم و به گونه ای طراحی شدیم که اگر با دیگران ارتباط عمیق نداشته باشیم، ناراحت و افسرده خواهیم بود.
همونطور که هیچوقت برای انتخاب یک رژیم غذایی سالم و شروع ورزش دیر نیست، هیچوقت هم برای دادن اکسی توسین بیشتر به عزیزان خود دیر نیست تا به این ترتیب بتوانیم برای خودمان و دیگران شادی طولانی مدت ایجاد کنیم. 
لازم است روش های ایجاد پیوند عمیق با فرزندانتان، والدینتان و پارتنرتان را یاد بگیرید تا به این ترتیب بتوانید سطح اکسی توسین را در خودتان و دیگران افزایش بدهید.
بیشتر بدانید : هورمون اکسی توسین یا هورمون حفظ رابطه های عاشقانه!
بیشتر بدانید : مواد غذایی که باعث ترشح هورمون عشق در بدن می شود
بیشتر بدانید : هورمون هایی که شما را عاشق و فارغ می کنند !
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

http://www.banounews.ir/fa/News/580407/اکسی-توسین-یا-دوپامین،-کدامیک-باعث-شادی-طولانی-می-شود؟
بستن   چاپ