آریا بانو
طرز تهیه آش بلغور شیر خوشمزه و مخصوص به روش خراسانی
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 11:58:31
آریا بانو - چی شی/ آش یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که همیشه طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع آش، آش بلغور شیر است. این آش یک غذای سنتی استان خراسان و کرمان است که در آن سبزی استفاده نمی شود و مبنای آن بلغور شیر است. بلغور شیر مانند ترخیته تهیه می شود. بلغور گندم با شیر پخته می شود و به صورت قرص در می آید که جلوی افتاب یا روی حرارت خشک می شود. این آش بسیار خوشمزه و مقوی است و می توان برای افطار ماه رمصان آن را تهیه و سرو نمود. این آش را می توان در مواقع سرماخوردگی تهیه کرد چون سرشار از انواع انتی بیوتیک های طبیعی است. برای مشاهده آموزش طرز تهیه آش بلغور شیر در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.
مواد لازم آش بلغور شیر
بلغور شیر2 عد
پیاز1 عدد
گوشت چرخ کرده 200 گرم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
زیره و زنجبیل به مقدار لازم
شیربه مقدار لازم
طرز تهیه آش بلغور شیر
مرحله اول
برای تهیه آش خوشمزه بلغور و شیر در ابتدای کار، بلغور شیر را درون یک کاسه می گذاریم و کمی با شیر خیس می کنیم. پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. یک قابلمه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. 
مرحله دوم
در این مرحله پس از اینکه روغن داغ شد، پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود. سپس زردچوبه را اضافه کرده و کمی با پیاز تفت می دهیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کرده و با پیاز تفت می دهیم.
مرحله سوم
وقتی رنگ گوشت عوض شد، بلغور شیر خیس خورده را به آن اضافه کرده و آب و یک لیوان شیر هم اضافه می کنیم. در ادامه وقتی مواد جوش آمد، در آن را می گذاریم و اجازه می دهیم به آرامی و حدود نیم ساعت بپزد تا جا بیفتد.
مرحله چهارم
در این مرحله زیره و فلفل و نمک و زنجبیل اضافه کرده و می گذاریم 5 دقیقه دیگر نیز بجوشد. سپس آن را در ظرف مناسب سرو می کنیم. زیره برای عطر و خواص آن استفاده می شود. استفاده از زنجبیل اختیاری و سلیقه ای است.

http://www.banounews.ir/fa/News/580380/طرز-تهیه-آش-بلغور-شیر-خوشمزه-و-مخصوص-به-روش-خراسانی
بستن   چاپ