آریا بانو
باقلوای گردویی خوشمزه و مخصوص به روش خانگی
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 11:58:23
آریا بانو - چی شی/ باقلوا یکی از شیرینی های معروف ایرانی و ترکی است. یکی از معروف ترین باقلوا های ایرانی، باقلوای گردویی است که یکی از شیرینی های محبوب شهر آستارا است. این باقلوا خیلی خیلی خوشمزه است و به راحتی در خانه تهیه می شود. باقلوا را به عنوان شیرینی یا میان عده همراه با چای میل می کنند. مغزیجات درون باقلوا آن را مقوی و خوشمزه می کند. برای مشاهده آموزش طرز تهیه باقلوای گردویی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.
مواد لازم باقلوای گردویی
شیر ولرم یک و نیم لیوان
تخم مرغ 2 عدد
خمیر مایه یک چهارم قاشق چای خوری
شکر2 قاشق چای خوری
کره100 گرم
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
آرد سفیدچهار و نیم تا 5 لیوان
مواد لازم برای شیره
آب2 لیوان
شکر2 لیوان
گلاب یک چهارم لیوان
جوهر لیمو یک هشتم قاشق چای خوری
مواد میانی
گردوی خرد شده یک و نیم لیوان
شکریک و نیم لیوان
هل آسیاب شده1 قاشق غذا خوری معمولی
کره ذوب شده 150 گرم
مواد رومال
زرده تخم مرغ1 عدد
زعفران کمی
طرز تهیه باقلوای گردویی
مرحله اول
برای تهیه باقولی خوشمزه و مخصوص گردویی در ابتدای کار، شربت باقلوا را تهیه می کنیم. برای این کار، آب و شکر را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. سپس روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا شکر آن حل شود و جوش بیاید.
مرحله دوم
بعد از 20 دقیقه که شربت جوشید، گلاب را اضافه می کنیم. وقتی دوباره به جوش آمد، جوهر لیمو را با یک قاشق آب سرد حل کرده و به شربت اضافه می کنیم. می توان به جای جوهر لیمو از یک قاشق آبلیمو نیز استفاده کرد.
مرحله سوم
در این مرحله یک دور هم بزنیم وقتی جوشید و دو جوش زد کافی است. از روی گاز بر می داریم تا خنک شود. یک کاسه برداشته و نصف لیوان شیر را با خمیر مایه و شکر و 3 قاشق مربا خوری آرد مخلوط می کنیم و درب آن را می بندیم.
مرحله چهارم
حدود 10 دقیقه استراحت می دهیم تا خمیر مایه به عمل آید. سپس یک کاسه دیگر برداشته و شیر و کره ذوب شده و تخم مرغ و نمک را مخلوط کرده و خمیر مایه هم به آن اضافه می کنیم. آرد را کم کم و به تدریج به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا یک خمیر منسجم بدست آید.
مرحله پنجم
خمیر را با دست ورز می دهیم تا خمیر یک دست شود و به دست نچسبد. سپس خمیر را درون کاسه می گذاریم و روی آن را با سلفون می پوشانیم. سپس خمیر را یک ساعت استراحت می دهیم. بعد از یک ساعت خمیر را برداشته و پف آن را با دست می گیریم.
مرحله ششم
سپس آن را به 8 چانه تقسیم می کنیم. 2 چانه بزرگ برای اول و آخر و 6 چانه کوچک برای لایه های میان. روی چانه ها را می پوشانیم و 5 دقیقه استراحت می دهیم. یک قالب 25 سانتی برداشته و کف آن را با 1 قاشق کره ذوب شده چرب می کنیم.
مرحله هفتم
سپس آرد پاشی کرده و یکی از چانه های بزرگ را با وردنه باز می کنیم. سپس به درون قالب منتقل می کنیم. اضافه های خمیر را برش می زنیم. روی سطح خمیر را کره می مالیم. یک کاسه برداشته و گردو ها را خرد می کنیم. نبابد زیاد ریز یا درشت باشد.
مرحله هشتم
شکر و هل و را هم اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. روی خمیر را با مواد میانی یک لایه پوشش می دهیم و با پشت قاشق صاف می کنیم. سپس از چانه های کوچک تر استفاده کرده آن ها را باز می کنیم وروی مواد قرار می دهیم.
مرحله نهم
در این مرحله روی خمیر را کره می مالیم و از مواد میانی می ریزیم. همین طور لایه های بعد را ادامه می دهیم تا 6 چانه تمام شود. برای لایه آخر چانه بزرگ تر را باز کرده کمی کلفت پهن می کنیم. و روی تمام مواد قرار می دهیم.
مرحله دهم
سپس به مدت 20 دقیقه استراحت می دهیم تا روی خمیر هوا بخورد و کمی سفت شود. خمیر را به صورت لوزی و با اندازه دلخواه برش می زنیم. یک کاسه برداشته و زرده تخم مرغ و کمی زعفران دم کرده را با هم مخلوط می کنیم.
مرحله یازدهم
در این مرحله با فرچه روی خمیر را به صورت یکدست رومال می کنیم. فر را از قبل با دمای 170 درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود. سپس باقلوا را درون آن قرار می دهیم و حدود 50 تا 60 دقیقه زمان می دهیم تا بپزد.
مرحله دوازدهم
در این مرحله وقتی روی باقلوا کاملا طلایی شد، آن را از فر خارج کرده و از شربت بار سرد شده به تدریج روی آن می ریزیم. باقلواها را مجدد برش می زنیم. و صبر می کنیم تا سرد شود. سپس آن ها را از قالب جدا کرده و سرو می کنیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/580377/باقلوای-گردویی-خوشمزه-و-مخصوص-به-روش-خانگی
بستن   چاپ