آریا بانو
مازنی: اصلاح‌طلبان چون انتخابات 84 وزن‌کشی نکنند
جمعه 10 اردیبهشت 1400 - 12:31:05 PM
آریا بانو- حجت‌الاسلام احمد مازنی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، گفت: بعد از تعطیلی شورای‌عالی سیاست‌گذاری قدمی که اصلاح‌طلبان برای آینده برداشتند، تشکیل نهاد انتخاباتی جدیدی به نام «جبهه اصلاحات ایران» بود. داوطلبان از قبل مطرح بودند برخی فعالیت خود را از خیلی قبل شروع و تعدادی منتظر نظر نهاد انتخاباتی و اجماعی اصلاح‌طلبان هستند.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم، کناره‌گیری سید حسن خمینی از روند انتخابات 28خرداد، گفت: موج جدیدی ایجاد شد که شاید حضور او بتواند در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار باشد. اما با ملاحظاتی که داشت و با مشورتی که با رهبر انقلاب انجام داد کناره‌گیری کرد. فکر می‌کنم جبهه اصلاحات نامزدهای موجود چون محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری و محسن رهامی و گزینه‌هایی که احزاب معرفی می‌کنند را مورد ارزیابی قرار دهد و ضمن ملاحظه برنامه‌های آنها، بهترین کار این است که منتظر ثبت نام و بعد تایید صلاحیت باشند و بعد از آن تصمیم بگیرند.

مازنی یادآور شد: یک تفکر این است جبهه اصلاحات قبل از ثبت نام و تایید صلاحیت گزینه‌های خود را معرفی کند، که اگر تایید نشدند در مورد ادامه حضور تصمیم بگیرند که این مرحله را قبول ندارم. البته اعتقاد ندارم به هر قیمتی باید مشارکت کرد، ولی ما اصلاح‌طلب هستیم و همیشه استراتژی ما تعامل بوده است. هر رفتاری که این استراتژی را خدشه‌دار کند، رفتار غیراصلاح‌طلبانه است.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در عین حالی که خیلی قوی و با صدای رسا در عرصه سیاست حضور دارند در همان حال بنای آنها بر گفت‌وگو، تعامل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور و اصلاح جامعه است. بنابراین به نظر من نهاد اجماع‌ساز باید میان نامزدهای موجودی که ثبت‌نام می‌کنند و تایید صلاحیت می‌شوند، با توجه به میزان رای آوری آنها و برنامه ای که دارند، یک نفر را انتخاب کند.  

این فعال اصلاح‌طلب اضافه کرد: به نظر می‌رسد بعضی از افراد که بنا دارند ثبت‌نام کنند یا نامزد بالقوه جریان اصلاحات محسوب می‌شوند، از جانب بعضی از اعضای شاخص نهاد اجماع ساز، مورد کم لطفی قرار می‌گیرند. نامی از آنها برده نمی‌شود یا به نیکی از آنها یاد نمی‌شود. یکی از فلان فرد خوشش نمی‌آید و اسم او را به زبان نمی‌آورد، دیگری از کنار اسم دیگری رد می‌شود.  

مازنی یادآور شد: اجماع یعنی نگاه مساوی به همه چهره‌های اصلاح‌طلب. هر کدام از این شخصیت‌های اصلاح‌طلب دارای شان و جایگاهی هستند. اگر امروز به این دوستان توجه و با آنها گفت‌وگو نشود و هدف آنها از حضور در این عرصه را نپرسند، چه بسا زمانی که قرار است تصمیم نهایی گرفته شود ممکن است برخی افراد تمکین نکنند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 به جای عقلانیت به سمت وزن‌کشی رفتند و درصد بالایی از مسولیت مشکلات 8 ساله محمود احمدی‌نژاد و مشکلات بعدی را متوجه خود کردند. امروز هم اگر این عرصه مدیریت نشود، همان خطر کشور و جریان اصلاحات را تهدید می‌کند. انتخابات پیش رو فرصتی است برای پاسخگویی و بازسازی اعتبار جبهه اصلاحات و بازیابی سرمایه اجتماعی تضعیف شده یا از دست رفته است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، گفت: اگر در این فرصت با نامزدهای متعدد وارد عرصه شویم، نمی‌توانیم با مردم گفت‌وگوی خوبی داشته باشیم. جریان اصلاحات باید به سمت مشارکت فعال برود و انتخابات میدان برد و باخت است. همیشه قرار نیست یک جناح ببرد، گاهی هم می‌بازد. اینکه نهادهای نظارتی  چه وظیفه‌ای دارند به جای خود، ما به عنوان جبهه اصلاحات باید به شکل سازماندهی شده، نظام‌مند و فعال در انتخابات مشارکت کنیم و مردم تعیین می‌کنند چه کسی رییس جمهوری باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جریان اصلاحات اشخاصی هستند که ظرفیت اداره امور کشور را دارند اما اجازه حضور ندارند و این جبهه از این جهت محدویت دارد ولی به این معنا نیست که اصلاح‌طلبان نامزد خود را معرفی و مطرح نکند.  

مازنی، سید حسن خمینی را داوطلب بالقوه معرفی کرد و ادامه داد: با برخی از نامزدهای مطرح جبهه اصلاحات صحبت کردم، می‌گفتند که اگر سید حسن حضور یابد ما کنار می‌کشیم. همان ادبیاتی که جریان اصولگرا در مورد سید ابراهیم رییسی به کار می‌گیرد.  

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه چرا برخی از اصلاح‌طلبان می‌گویند اسحاق جهانگیری تمایلی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی را ندارد و زمزمه‌هایی در مورد ورود سیدمحمد صدر به میان آمده است، گفت: سید محمد صدر یک اصلاح‌طلب خوشفکر، با تجربه، توانمند و با سابقه مشخص است و در حال حاضر هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. منتها از همان ابتدا دعوت برخی احزاب را نپذیرفت. همین امروز که  صدر تماس گرفتم رغبت برای داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری در او مشاهده نکردم.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم اضافه کرد: تعابیری مانند ژنرال خسته و یا سوخته که برای برخی چهره‌های اصلاح‌طلب استفاده می‌شود، صحیح نیست. به هر حال کسانی که پا به این عرصه مهم گذاشته اند حتی اگر رییس جمهوری شوند، به حدی مشکل در کشور وجود دارد که خواهند گفت که کاش پا به این عرصه نمی‌گذاشتیم. به هر حال ریسک می‌کنند و چون اعتماد به نفس داشتند وارد شده‌اند. معتقدم حضور همه آنها را باید به فال نیک گرفت و هر کدام را به عنوان بخشی از کنش‌های انتخاباتی بدانیم که تلاش دارند زمینه را برای مشارکت مردم فراهم کنند.

مازنی یادآور شد:  تعدادی از داوطلبان اصلاح‌طلب خیلی جدی در حال کار هستند. اظهار نظر راجع به این افراد باید ادبیاتی توام با احترام باشد مثلا محسن رهامی از همان ابتدا که می‌خواست وارد عرصه شود، اعلام کرد که اصرار ندارد که حتما نامزد نهایی جبهه اصلاحات باشد، گفت که وارد می‌شود که کمپینی راه بیاندازد و از موضع یک روحانی نواندیش و حقوقدان که تجربه اجرایی، تقنینی و آکادمیک دارد، ادبیات و گفتمانی را در جامعه مطرح کند، عارف و جهانگیری هم به همین شکل. همه به این اصل که نهاد اجماع ساز باید حرف آخر را بزند، هم نظرند.

وی گفت: در حال حاضر شخصا نمی‌توانم از میان چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب فردی را بر دیگری ترجیح دهم و به صلاح نمی‌دانم. فکر می‌کنم باید دست جبهه اصلاحات ایران باز باشد. اما تاکید می‌کنم که این نهاد باید معدل جریان اصلاحات را در تصمیم نهایی خود در نظر بگیرد. همانطور که در جناح اصولگرا چند شورا تشکیل شده است، در این جبهه زمینه تشکیل شوراهای دیگر دور از ذهن نیست ولی این کار را نمی‌کنند برای اینکه وحدت جبهه اصلاحات حفظ شود.

رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: رفتار منطقی و عادلانه هیات رییسه جبهه اصلاحات ایران و همه اعضا می تواند در ایجاد وحدت تاثیر مثبت داشته باشد. از جبهه رقیب افرادی چه در لباس دوست و رقیب، تلاش دارند جبهه اصلاحات را منفعل، متشتت و متفرق نشان دهند. بنابراین  دوستان در جبهه اصلاحات باید متوجه این رفتارهای نفوذی باشند.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: شنیدم مسعود پزشکیان در یک برنامه مجازی گفته که اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست! یعنی اعلام کرده اصلاح طلب نیست. سید محمد صدر هم از وزارت خارجه و عضو جریان اصلاحات است. محمد جواد ظریف از لحاظ سیاسی نه اصلاح‌طلب است نه اصولگرا، ولی رویکرد و ادبیات او در جهت اصلاح امور می‌تواند موثر باشد. ظریف اگر چه به‌شکل مصطلح اصلاح‌طلب نیست اما در اندیشه، فردی است که در مسیر اصلاح‌طلبی گام بر می‌دارد.

مازنی خاطرنشان کرد: اعضا و احزاب اصلاح‌طلب و خود جبهه اصلاحات مستمر اعلام کرده‌اند در این دوره از انتخابات از نامزد اصلاح‌طلب خالص حمایت می‌کنند. تا زمانی که ما در جبهه اصلاحات گزینه وفادار اصلاح‌طلب داریم اولویت با آنها است. مگر اینکه در شرایطی قرار گیریم که از نیروهای معتدل خارج از جبهه اصلاحات حمایت کنیم. توصیه من این است چارچوب‌های ائتلاف روشن باشد.

وی افزود: ائتلاف در جهان تعریف دارد، یا قبل از انتخابات است یا بعد از انتخابات. بنابراین باید چارچوب داشته باشد و فرد غیر اصلاح‌طلبی که قرار است مورد حمایت جبهه اصلاحات قرار گیرد باید مشخص کند آیا در راستای گفتمان اصلاح‌طلبی قدم بر می‌دارد؟


http://www.banounews.ir/fa/News/578143/مازنی--اصلاح‌طلبان-چون-انتخابات-84-وزن‌کشی-نکنند
بستن   چاپ