آریا بانو
روحانی: اظهار نگرانی اروپا و آمریکا درباره غنی‌سازی60 درصد درست نیست
پنجشنبه 26 فروردین 1400 - 12:35:33 PM
آریا بانو-

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در شصت و سومین برنامه افتتاح که به بهره برداری از چهار طرح ملی صنایع پتروشیمی اختصاص داشت با اشاره به سال تولید ملی و مانع زدایی ها، گفت: مانع زدایی ها برای ما بسیار  اهمیت دارد تا دولت تا آخرین روز و آخرین ساعت همه تلاش خود را برای به سرانجام رساندن طرح ها به کار ببرد.

 رییس جمهوری با بیان چند برنامه مهم دولت دوازدهم در یکصد روز پایانی دولت، افزود: یکی از برنامه های مهم دولت، سلامت مردم و مساله مبارزه با کرونا است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: در روزهای پایانی برای مبارزه با کرونا باید اقدامات ویژه انجام دهیم که بخشی از آن مربوط به واکسن می‌شود از جمله خرید و واردات واکسن در کشور و به ثمر نشستن واکسن‌هایی که در داخل تولید می‌شود تا مردم شرایطی را احساس کنند که آرامش بیشتری داشته باشند.

رییس جمهوری اضافه کرد: چنانچه بتوانیم در سطح وسیعی یعنی به 60 تا 70 درصد مردم واکسن تزریق شود، این زنجیره را قطع و سلامت مردم را تضمین می شود حتی اگر این ویروس باز هم باشد و جولان دهد. البته پروتکل های بهداشتی را بعد از واکسن هم باید مراعات کنیم و برای ما مهم است که توصیه های بهداشتی رعایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: در این یکصد روز باقیمانده، مساله مقابله جدیتر با ویروس کرونا بویژه جهش آخر آن که نوعی انگلیسی و بسیار خطرناک است را خواهیم داشت.

رییس دولت تدبیر و امید برنامه دوم دولت را در یکصد روز پایانی دولت،  شکستن تحریم عنوان کرد و گفت: الان سربازان مقدم دیپلماسی ما در وین در حال تلاش هستند و برای ما مهم نیست دشمن چه زمانی به عقل بر می‌گردد و در برابر قانون تواضع می‌کند اما یقین داریم برای آمریکا و بقیه کشورهایی که در داخل برجام بودند، راهی جز این وجود ندارد و تنها راه موجود این است که به قطعنامه 2231 و به توافق برجام به طور کامل عمل کنند که اگر چنین کنند بلافاصله بعد از راستی‌آزمایی هایی که زمانش خیلی طول نمی کشد به تمام تعهدات برجامی خود برمی گردیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: بنابراین این اظهار نگرانی که امروز در آمریکا و اروپ وجود دارد مبنی بر اینکه غنی‌سازی 60 درصد را آغاز می‌کنیم و برخی نیز تعبیر می کنند که 60 درصد یعنی با یک حرکت به 90 درصد رسیدن، درست نیست؛ به آنچه که در سر شما است که راه را برای تولید بمب اتم هموار می کنیم، اشتباه است.

وی یادآور شد: قبل از این هم می‌توانستیم 60 درصد را انجام دهیم، امروز اگر اراده کنیم، می‌توانیم غنی‌سازی 90 درصد را نیز انجام دهیم اما ما اراده کرده‌ایم و بر عهد خود ایستاده‌ایم به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت شیوع کرونا گفت: دیشب که وضعیت کل استان‌های کشور را بررسی می کردم جز چند استان که شرایط سخت دارند،  بقیه استان‌ها نسبتاً شرایط قابل قبولی دارند که می توانیم برای یک هفته دیگر از این شرایط در برخی استان‌ها عبور کنیم.

وی با بیان اینکه فارس در لیست استان‌هایی بود که شرایطش تا حدی سخت است، گفت: بخش پزشکی فارس از آغاز داستان کرونا تیم مجرب فعال و ایثارگری بودند و هر گاه با پیکی مواجه شدیم توانستند یک زمان کوتاه این پیک را کنترل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی یادآور شد: البته مردم در جریان هستند در این پیک چهارم هنوز به نقطه قله پیک نرسیده‌ایم و قاعدتاً هفته آینده در برخی از استان‌ها برخی روزهای شدیدتری خواهیم داشت از سوی دیگر امیدواریم هفته‌های دیگر از این مسیر و از این پیک خارج شویم.

رییس جمهوری گفت: این پیک، جهش ویروس کرونا است اگر جهش انگلیسی کرونا امروز در ایران نبود این مشکل را نداشتیم. همه استان‌ها امروز با این شرایط ویروس جهش یافته مواجه هستند. شاید مشکلی بعد نوروز داشتیم اما اساس مشکل ما این است که ویروس انگلیسی از عراق وارد خوزستان و ایلام و از آنجا وارد سراسر کشور شد.  این ویروس است که شدت عمل نشان می‌دهد و انتقال آن بسیار سریع انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد:  ویروس ووهان شاید در جمعی برای چند دقیقه باشد و منتقل نشود اما این ویروس از لحاظ انتقال با بقیه ویروس ها و ویروس ووهان متفاوت است و  این اساس مشکلی است که ما در پیک چهارم داریم.

رییس ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هیچ فردی دنبال علت های غلط نگردد، گفت: من به عنوان مسئول ستاد ملی کرونا و رییس جمهوری صریحا به مردم ایران اعلام می‌کنم عامل اصلی مشکل ما در این روزها ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشور ماست که از مرزهای عراق وارد کشورمان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: البته مراسم ها اعم از عروسی و مراسم ملی مانند عید، سفرها، ترددها و دورهمی ها همه اینها تاثیرگذار است. هرجا پروتکل را کامل رعایت نکنیم و نسبت به آن بی اعتنا باشیم، دچار مشکل می‌شویم.

روحانی ابراز امیدواری کرد، همه استانداران، فرمانداران، بخشداران، بخشهای پزشکی، مدافعان سلامت، بسیج و نیروی انتظامی که بار سختی را بر دوش دارد دست به دست هم داده تا بتوانیم در اسرع وقت از این پیک عبور کنیم و امیدوارم با مراعات های دقیقی که همه مردم خواهند داشت و واکسنی که به دست ما می‌رسد از این ویروس رها شویم.

وی ادامه داد: امروز کلید برای حل مسئله واکسن است و باید انواع واکسنی که در اختیار است و واکسن هایی که وارد کشور می شود استفاده کنیم.  شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند این واکسن‌ها را وارد کنند.

رییس جمهوری گفت: نمی توانیم منتظر واکسن داخلی تابستان باشیم باید در بهار از واکسن های خارجی استفاده کنیم و در ماه های بسیار حیاتی اردیبهشت و خرداد از انواع واکسن های خارجی استفاده کنیم و همه شرکت‌ها مجاز به واردات واکسن هستند.

وی افزود: هر شرکت و موسسه برای ورود واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد مستقیم به دفتر رئیس‌جمهور بنویسد و من مستقیم موضوع را دنبال می‌کنم چون به راحتی می‌تواند در هفته‌های آینده میلیون‌ها دوز واکسن وارد کشور شود و واکسن می‌تواند مردم را از مرگ حفاظت کند. واکسن ها از سلامت مردم محفاظت می‌کند و انشاالله این کار انجام می‌شود.


http://www.banounews.ir/fa/News/565396/روحانی--اظهار-نگرانی-اروپا-و-آمریکا-درباره-غنی‌سازی60-درصد-درست-نیست
بستن   چاپ