آریا بانو
رایزنی ایران و روسیه درباره تولید واکسن/ مبتلا شدن هزاران ایرانی در یک روز
چهارشنبه 25 فروردين 1400 - 02:28:03
آریا بانو - کرونا افسار گسیخته است، این جمله ای است که روزهای اخیر بسیار می شنویم ولی شاید چندان قابل درک برای ما نباشد تا زمانی که روی نمودار و نقشه ایران بیاید، شهرها قرمز شود یا از همه تکان دهنده تر، اعلام مرگ و میر کرونا در شبانه روز گذشته است.
امروز ویروس کرونا 291 نفر از هموطنان ما را قربانی خود کرد. خبری که دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده عمق فاجعه را که در بیمارستانها در حال اتفاق افتادن است به روشنی تصویر می کند. سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 24هزار و 760 بیمار جدید کووید-19 در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 291 بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز 24 فروردین 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 24 هزار و 760 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 3 هزار و 132 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید19 در کشور به دو میلیون و 118 هزار و 212 نفر رسید.
لاری ادامه داد: متاسفانه و مجموع جان باختگان این بیماری به 65 هزار و 55 نفر رسید. خوشبختانه تا کنون یک میلیون و 729 هزار و 293 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
وی همچنین گفت: چهار هزار و 481 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون 13 میلیون و 866 هزار و 887 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

آریا بانو


به گفته وی، در حال حاضر 295 شهرستان قرمز و 99 شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.
در تهران وضعیت آنقدر وخیم است که رئیس شورای شهر می گوید مردم به جای سفر با وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس، با سایر روشها اگر مجبوربه سفر درون شهری هستند، جابجا شوند.
محسن هاشمی می گوید توصیه می کنم . یک مدیر دیگر شهری هم گفته تعداد است. این خبر یعنی طوفان فاجعه انگیزی که همه از آن می ترسیدند، بازگشته و شرایط وحشتناکتر هم خواهد شد، و بسیاری از کسب و کارهای معمول و خدمات عمومی در شهرهای دارای وضعیت قرمز، کاملا تعطیل شده است. یک مقام اقتصادی می گوید اند. یعنی بیش از یک میلیون خانواده از نان خوردن افتاده اند و در وانفسای این بیماری خشن و مرگبار، گرفتار مشکلات اقتصادی هم خواهند شد.
واکسیناسیون به کجا رسید؟
در میان این اخبار ناامید کننده، امید همه ایرانیان به واکسن هایی است که قرار است بسازند یا وارد کنند. هر چند چون اعتقاد دارند این واکسنها کارایی لازم را ندارد.
با این حال دولت اعلام کرده است تمام تلاش خود را خواهد کرد تا رئیس جمهور در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه هم تاکید کرده است . در این رابطه علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری در رشته توئیتی نوشت، دیدار لاوروف با رییس‌جمهور روحانی پایان یافت، به جز احیای برجام، و رییس‌جمهور از تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران استقبال کرد.
توافق تولید مشترک، با توجه به موفقیت واکسن_روسی، می‌تواند چشم‌انداز واکسیناسیون عمومی در ایران را روشن‌تر سازد.

آریا بانو


معزی ادامه داد: تأمین واکسن و همچنین شفافیت روند واکسیناسیون از تأمین تا توزیع، دغدغه‌ جدی رییس‌جمهور در این روزهاست آنچنانکه روحانی در یک ماه گذشته، سه بار دستور ایجاد سامانه‌ی شفافیت در واکسیناسیون را یادآور شده.
هم‌اینک وزارت خارجه در خط مقدم تأمین واکسن خارجی است.
خبر امیدوارکننده دیگر این است که تولید واکسن ایرانی هم ظاهرا روی غلتک افتاده و در این رابطه دکتر حامد حسینی رئیس گروه کارآزمایی بالینی دانشگاه تهران و گروه تولید واکسن کووبرکت به تشریح برای پرداخته و شایعات درباره بروز مشکل در تولید این واکسن را رد کرده است.
مخبر دزفولی هم درباره واکسن تولیدی ایران گفته است: اما بعد از رفع نیاز داخلی به این کشورها صادرات خواهیم کرد.
در رابطه با واکسیناسیون عمومی هم باید به این خبر اشاره کرد که سعید نمکی وزیر بهداشت که این روزها به شدت مورد انتقاد مردم قرار گرفته است، می گوید: با قولی که به مردم داده بودیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/564450/رایزنی-ایران-و-روسیه-درباره-تولید-واکسن--مبتلا-شدن-هزاران-ایرانی-در-یک-روز
بستن   چاپ