آریا بانو
طرز تهیه قرابیه خرمایی
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 06:32:27
آریا بانو - این شیرینی جزو شیرینی های پذیرایی و برای عید نوروز توصیه می شود. این شیرینی یک شیرینی اصیل مربوط به شهر تبریز است. این شیرینی علاوه بر خوشمزگی، بسیار ترد و خوشمزه است.این شیریی مغزدار است که با خرما و مغزیجات مختلف تهیه می شود. به جای خرما، می توان از قیسی یا برگ هلو استفاده کرد. این شیرینی را حتما باید در ظرف در پوشیده در یخچال نگهداری کرد، برای مشاهده آموزش طرز تهیه قرابیه خرمایی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید. مواد لازم قرابیه خرمایی کره 200 گرم روغن مایع 1 فنجان (نصف لیوان فرانسوی) شکر نصف نجان ماست 1 قاشق غذا خوری سر پر تخم مرغ 1 عدد وانیل 5 گرم آرد چهار و نیم تا 5 لیوان خرما سایز بزرگ 15 عدد (اگر کوچک بود 20 عدد) دارچین 1 قاشق چای خوری گردو یا بادام یا فندق 1 فنجان آب 3 تا 4 قاشق غذا خوری طرز تهیه قرابیه خرمایی مرحله اول برای تهیه قرابیه خرمایی خوشمزه در ابتدای کار، یک کاسه مناسب بر می داریم، سپس تخم مرغ را به همراه وانیل و شکر درون آن می ریزیم و با همزن دستی می زنیم. کره را نیم ساعت زودتر از یخچال خارج می کنیم تا نرم شود. مرحله دوم سپس کره و روغن را به مواد تخم مرغی اضافه کرده و هم می زنیم تا یکدست شود. سپس ماست را اضافه کرده و تا مخلوط شدن کامل، هم می زنیم. در ادامه آرد را کم کم اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا یک خمیر لطیف و ملایم بدست آید. مرحله سوم سپس آن را به خوبی ورز می دهیم تا کاملا یکدست و منسجم شود. خمیر نباید سفت شود بنابراین کم کم آرد را اضافه می کنیم تا آرد بیشتری اضافه نشود. این خمیر را کنار می گذاریم و سپس مواد داخل قرابیه را تهیه می کنیم. مرحله چهارم توجه داشته باشید که اگر از خرمای خشک استفاده می شود، نیاز است که خرما را درون آب ولرم رو به داغ چند دقیقه خیس کنیم. اگر خرما تازه و نرم بود، نیازی به خیس کردن نیست. هسته خرما را جدا کرده و داخل میکسر با غذا ساز می ریزیم. مرحله پنجم سپس آن را پوره می کنیم. اگر نیاز بود، کمی آب ولرم به آن اضافه می کنیم تا کمی شل شود. سپس دارچین و گردو های خرد شده را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سینی فر را برداشته و کف آن را کاغذ روغنی می پوشانیم. از خمیر تکه هایی اندازه گردو بر می داریم. مرحله ششم به اندازه طول و پهنای چنگال، شکل می دهیم. در قسمت پست چنگال پهن می کنیم. سپس اطراف خمیر را مرتب کرده و از مواد خرمایی درون آن می گذاریم. رول می کنیم تا شکل چنگال روی خمیر بیفتد. سپس شیرینی ها را درون کاغذ روغنی در سینی فر می گذاریم. مرحله هفتم فر را از قبل گرم شده با دمای 180 درجه روشن می کنیم. سپس سینی فر را درون فر قرار می دهیم حدود 15 تا 20 دقیقه بپزد. سپس شیرینی ها را از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا خنک شود. از روی کاغذ روغنی به آرامی جدا می کنیم و روی آن را پودر قند می پاشیم.

این شیرینی جزو شیرینی های پذیرایی و برای عید نوروز توصیه می شود. این شیرینی یک شیرینی اصیل مربوط به شهر تبریز است. این شیرینی علاوه بر خوشمزگی، بسیار ترد و خوشمزه است.این شیریی مغزدار است که با خرما و مغزیجات مختلف تهیه می شود. به جای خرما، می توان از قیسی یا برگ هلو استفاده کرد. این شیرینی را حتما باید در ظرف در پوشیده در یخچال نگهداری کرد، برای مشاهده آموزش طرز تهیه قرابیه خرمایی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.
مواد لازم قرابیه خرمایی
کره200 گرم
روغن مایع1 فنجان (نصف لیوان فرانسوی)
شکرنصف نجان
ماست1 قاشق غذا خوری سر پر
تخم مرغ1 عدد
وانیل5 گرم
آردچهار و نیم تا 5 لیوان
خرما سایز بزرگ15 عدد (اگر کوچک بود 20 عدد)
دارچین1 قاشق چای خوری
گردو یا بادام یا فندق1 فنجان
آب3 تا 4 قاشق غذا خوری
طرز تهیه قرابیه خرمایی
مرحله اول
برای تهیه قرابیه خرمایی خوشمزه در ابتدای کار، یک کاسه مناسب بر می داریم، سپس تخم مرغ را به همراه وانیل و شکر درون آن می ریزیم و با همزن دستی می زنیم. کره را نیم ساعت زودتر از یخچال خارج می کنیم تا نرم شود.
مرحله دوم
سپس کره و روغن را به مواد تخم مرغی اضافه کرده و هم می زنیم تا یکدست شود. سپس ماست را اضافه کرده و تا مخلوط شدن کامل، هم می زنیم. در ادامه آرد را کم کم اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا یک خمیر لطیف و ملایم بدست آید.
مرحله سوم
سپس آن را به خوبی ورز می دهیم تا کاملا یکدست و منسجم شود. خمیر نباید سفت شود بنابراین کم کم آرد را اضافه می کنیم تا آرد بیشتری اضافه نشود. این خمیر را کنار می گذاریم و سپس مواد داخل قرابیه را تهیه می کنیم.
مرحله چهارم
توجه داشته باشید که اگر از خرمای خشک استفاده می شود، نیاز است که خرما را درون آب ولرم رو به داغ چند دقیقه خیس کنیم. اگر خرما تازه و نرم بود، نیازی به خیس کردن نیست. هسته خرما را جدا کرده و داخل میکسر با غذا ساز می ریزیم.
مرحله پنجم
سپس آن را پوره می کنیم. اگر نیاز بود، کمی آب ولرم به آن اضافه می کنیم تا کمی شل شود. سپس دارچین و گردو های خرد شده را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سینی فر را برداشته و کف آن را کاغذ روغنی می پوشانیم. از خمیر تکه هایی اندازه گردو بر می داریم.
مرحله ششم
به اندازه طول و پهنای چنگال، شکل می دهیم. در قسمت پست چنگال پهن می کنیم. سپس اطراف خمیر را مرتب کرده و از مواد خرمایی درون آن می گذاریم. رول می کنیم تا شکل چنگال روی خمیر بیفتد. سپس شیرینی ها را درون کاغذ روغنی در سینی فر می گذاریم.
مرحله هفتم
فر را از قبل گرم شده با دمای 180 درجه روشن می کنیم. سپس سینی فر را درون فر قرار می دهیم حدود 15 تا 20 دقیقه بپزد. سپس شیرینی ها را از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا خنک شود. از روی کاغذ روغنی به آرامی جدا می کنیم و روی آن را پودر قند می پاشیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/563862/طرز-تهیه-قرابیه-خرمایی
بستن   چاپ