آریا بانو
طرز تهیه نان رمضان تبریزی
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 06:32:25
آریا بانو - نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان رمضان تبریزی مانند نان های حجیم است با این تفاوت که روی آن شربت یا شهد می دهیم. این نان مناسب برای ماه رمضان و موقع افطار است که به جای زولبیا و بامیه در کنار چای سرو می شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان رمضان تبریزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید. مواد لازم نان رمضان آرد گندم 400 گرم مخمر خشک فوری 4 الی 5 گرم شکر 50 گرم تخم مرغ 2 عدد کامل ماست شیرین 100 گرم کره 50 گرم روغن مایع 1 قاشق غذا خوری مواد لازم برای شربت شکر 100 گرم آب 50 گرم طرز تهیه نان رمضان تبریزی مرحله اول برای تهیه نان رمضان خوشمزه به روش تبریزی ابتدا برای تهیه، یک کاسه بزرگ بر می داریم. این جا خمیر مایه فوری استفاده شده است که نیاز به عمل آوردن خمیر مایه ندارد. در ابتدای کار، کره را روی بخار کتری قرار می دهیم تا ذوب شود. مرحله دوم آرد و مخمر و شکر را درون یک کاسه می ریزیم. تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه می کنیم. سپس ماست و روغن را به مخلوط اضافه می کنیم. کره آب شده را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس به مدت 15 دقیقه ورز می دهیم. مرحله سوم سپس خمیر را درون یک کاسه قرار می دهیم. روی خمیر را پوشانده و می گذاریم دو ساعت در جای گرم ور بیاید و استراحت کند. بعد از این که خمیر به عمل آمد، 200 گرم از خمیر را جدا کرده و درون یک پلاستیک می گذاریم تا خشک نشود. مرحله چهارم روی سطح کار را آرد پاشی کرده و خمیر را به صورت گرد پهن می کنیم. سپس یک قالب روی آن قرار داده و رد می اندازیم. اضافه دایره قالب را به صورت شعاعی برش می زنیم. سپس نوارها را به صورت حصیر یکی در میان روی هم قرار داده و بر می گردانیم روی خمیر. مرحله پنجم بعد از این که خمیر را پیچاندیم، قالب گرد را چرب می کنیم و خمیر را به آرامی درون قالب قرار می دهیم. روی خمیر را با پلاستیک می پوشانیم تا خشک نشود. سپس خمیری که در پلاستیک گذاشته بودیم را باز می کنیم و به صورت نوار برش می زنیم. مرحله ششم سپس برای تزیین روی نان استفاده می کنیم. بعد از این که کار تمام شد، 15 دقیقه استراحت می دهیم. در ادامه یک کاسه کوچک برداشته و زرده تخم مرغ و زعفران دم کشیده را با هم مخلوط کرده و روی نان را با فرچه رومال می کنیم. مرحله هفتم در این مرحله فر را از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد، گرم می کنیم. سپس قالب نان را به مدت 25 دقیقه درون فر قرار می دهیم تا نان به طور کامل بپزد. اگر روی نان طلایی نشد، چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا طلایی شود. مرحله هشتم سپس نان را از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتد و به طور کامل خنک شود. حال به تهیه شربت می پردازیم. برای این کار، شکرو آب را درون یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر کاملا حل شود. مرحله نهم توجه داشته باشید که تهیه شربت تقریبا 10 دقیقه طول می کشد. اگر شکر کامل حل نشد، با یک قاشق چوبی شربت را مخلوط می کنیم تا حل شود. سپس وقتی نان خنک شد، شربت خنک شده را روی آن می ریزیم و سرو می کنیم.

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان رمضان تبریزی مانند نان های حجیم است با این تفاوت که روی آن شربت یا شهد می دهیم. این نان مناسب برای ماه رمضان و موقع افطار است که به جای زولبیا و بامیه در کنار چای سرو می شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان رمضان تبریزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.
مواد لازم نان رمضان
آرد گندم400 گرم
مخمر خشک فوری4 الی 5 گرم
شکر50 گرم
تخم مرغ2 عدد کامل
ماست شیرین100 گرم
کره50 گرم
روغن مایع1 قاشق غذا خوری
مواد لازم برای شربت
شکر100 گرم
آب50 گرم
طرز تهیه نان رمضان تبریزی
مرحله اول
برای تهیه نان رمضان خوشمزه به روش تبریزی ابتدا برای تهیه، یک کاسه بزرگ بر می داریم. این جا خمیر مایه فوری استفاده شده است که نیاز به عمل آوردن خمیر مایه ندارد. در ابتدای کار، کره را روی بخار کتری قرار می دهیم تا ذوب شود.
مرحله دوم
آرد و مخمر و شکر را درون یک کاسه می ریزیم. تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه می کنیم. سپس ماست و روغن را به مخلوط اضافه می کنیم. کره آب شده را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس به مدت 15 دقیقه ورز می دهیم.
مرحله سوم
سپس خمیر را درون یک کاسه قرار می دهیم. روی خمیر را پوشانده و می گذاریم دو ساعت در جای گرم ور بیاید و استراحت کند. بعد از این که خمیر به عمل آمد، 200 گرم از خمیر را جدا کرده و درون یک پلاستیک می گذاریم تا خشک نشود.
مرحله چهارم
روی سطح کار را آرد پاشی کرده و خمیر را به صورت گرد پهن می کنیم. سپس یک قالب روی آن قرار داده و رد می اندازیم. اضافه دایره قالب را به صورت شعاعی برش می زنیم. سپس نوارها را به صورت حصیر یکی در میان روی هم قرار داده و بر می گردانیم روی خمیر.
مرحله پنجم
بعد از این که خمیر را پیچاندیم، قالب گرد را چرب می کنیم و خمیر را به آرامی درون قالب قرار می دهیم. روی خمیر را با پلاستیک می پوشانیم تا خشک نشود. سپس خمیری که در پلاستیک گذاشته بودیم را باز می کنیم و به صورت نوار برش می زنیم.
مرحله ششم
سپس برای تزیین روی نان استفاده می کنیم. بعد از این که کار تمام شد، 15 دقیقه استراحت می دهیم. در ادامه یک کاسه کوچک برداشته و زرده تخم مرغ و زعفران دم کشیده را با هم مخلوط کرده و روی نان را با فرچه رومال می کنیم.
مرحله هفتم
در این مرحله فر را از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد، گرم می کنیم. سپس قالب نان را به مدت 25 دقیقه درون فر قرار می دهیم تا نان به طور کامل بپزد. اگر روی نان طلایی نشد، چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا طلایی شود.
مرحله هشتم
سپس نان را از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتد و به طور کامل خنک شود. حال به تهیه شربت می پردازیم. برای این کار، شکرو آب را درون یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر کاملا حل شود.
مرحله نهم
توجه داشته باشید که تهیه شربت تقریبا 10 دقیقه طول می کشد. اگر شکر کامل حل نشد، با یک قاشق چوبی شربت را مخلوط می کنیم تا حل شود. سپس وقتی نان خنک شد، شربت خنک شده را روی آن می ریزیم و سرو می کنیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/563860/طرز-تهیه-نان-رمضان-تبریزی
بستن   چاپ