آریا بانو
فوق تخصص بیماری های عفونی: اغلب کرونایی ها درگیر ویروس انگلیسی شده اند
پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 10:20:33
آریا بانو - مهر / استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اغلب بیماران مبتلا به کرونا در چند هفته اخیر، گرفتار ویروس انگلیسی شده اند.
محمدرضا صالحی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: ویروس کرونای انگلیسی این قابلیت را دارد که جهش‌های جدیدی پیدا کند که در جمعیت‌های با حجم بالاتر و بیمارانی که با نقص ایمنی هستند گسترش پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: ویروس جهش یافته انگلیسی، واگیری بسیار بالایی دارد یعنی تقریباً 70 درصد بیشتر از نوع ووهان قدرت سرایت دارد البته این ویروس رفتار بالینی متفاوتی ندارد و این نگرانی وجود دارد که به سمت جهش‌های خطرناک با رفتارهای بد بالینی برویم.
صالحی گفت: در حال حاضر وضع خیلی وخیم است و این ویروس جهش یافته با بالا بودن تعداد مبتلایان به صورت ناگهانی و حجم بالای بیمارانی که به سیستم بهداشتی و درمانی تحمیل می‌کند می‌تواند نظم سیستم بهداشت و درمان را بر هم بزند که این بی نظمی می‌تواند موجب افزایش مرگ و میر باشد.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در روزهای گذشته تعداد تست مثبت، بستری و فوتی افزایش پیدا کرده است که این شرایط به قدرت بالای چسبندگی ویروس جهش یافته به سلول‌های انسان بستگی دارد.
وی گفت: مردم باید شیوه نامه‌ها را رعایت کنند و مسئولین باید محدودیت‌ها را عملیاتی کنند.
صالحی درباره علائم جدید بیماران کرونایی، اظهار داشت: تاکنون تفاوت عمده‌ای از جهت نشانه‌های بالینی مشاهده نشده است و همچنان تب، سرفه، سردرد و بی حالی است ولی تفاوتی که اکنون شاهد هستیم با توجه به بالا رفتن حجم ابتلاء، افزایش تعداد بیماران بدحال است.
وی افزود: اگر این پیک بیماری کرونا با شیب تند افزایش پیدا کند احتمالاً با کمبود تخت بیمارستانی مواجه می‌شویم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: حدود یک ماه و نیم است که واکسیناسیون عمومی در کشور با واکسن «اسپوتنیک وی» شروع شده است که در فاز اول برای پرسنل بیمارستان‌های کشور که در جهت ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند تجویز شده است و البته واکسن سینوفارم از چین و کواکسین بهارات هند به این سبد اضافه شده است.
صالحی گفت: واکسیناسیون در کشور در حال انجام است.
وی ادامه داد: فاز یک واکسن کوویران برکت بسیار خوب بوده است و در حال حاضر مراحل پایانی دز اول به داوطلبان فاز دو هستیم که در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت وارد فاز سه می‌شویم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تفاوت‌های کرونا با حساسیت‌های فصلی گفت: در شرایط فعلی بهتر است تمام این موارد کرونا در نظر گرفته شوند و در موارد مشکوک تست بدهیم چون امکان شباهت در علائم وجود دارد اما تب بالا، اسهال، ضعف و بی حالی شدید و سردردهای قابل توجه معمولاً در حساسیت‌ها کمتر دیده می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/560339/فوق-تخصص-بیماری-های-عفونی--اغلب-کرونایی-ها-درگیر-ویروس-انگلیسی-شده-اند
بستن   چاپ