آریا بانو
‎ گرفتاری مادران در فضای نا امن وب فارسی!
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 23:25:52
آریا بانو - آخرین خبر / بچه‌ها می‌خواهند فیلم ببینند. باید قبل از تماشا کردن‌شان چک کنم که چه محتوایی در فیلم هست. بهترین و جامع‌ترین سایت دنیا برای این کار کامان‌سنس است. البته... فیلتر است!
بچه‌ها می‌خواهند کلیپ‌های سرگرم‌کننده ببینند. آپارات و چند سایت دیگر هستند ولی محتوایشان در و پیکری ندارد. تنظیمی ندارند که بشود محتواها را محدود کرد. بچه به راحتی می‌تواند از شوخی‌های رکیک دلقک‌ها تا صحنه‌های سر بریدن‌های داعش، تا سخنرانی مدعی دروغین امام زمان را ببیند. یوتیوب این امکان را در اختیار والدین می‌گذارد تا محتوا را به رده سنی کودک محدود کنیم تا هر چیزی را نبیند. البته... فیلتر است!
بچه‌ها فیلم و سریال را در سایت‌های ایرانی می‌بینند. اشتراک ناعادلانه‌ی یکی را خریده‌ایم. مثلا قرار است برای خانواده و کودک مناسب‌سازی شده باشند، ولی فیلم پر از کلمات رکیک است، مملو از خشونت‌های بی‌پرده، اشارات جنسی و... تنها چیزی که مناسب‌سازی شده، دامن و یقه خانم‌هاست! خیلی از شبکه‌های فیلم و سریال خارجی این قابلیت را دارند که با ارائه علاقمندی‌ها، رده سنی، و محدودیت‌ها، پیشنهادهایی مناسب سازی شده دریافت کنی. البته... فیلتر هستند!
گوگل این قابلیت را دارد که با انتخاب گزینه‌ی جستجوی امن، محتواهای جنسی، خشونت‌بار و... از دایره نتایج جستجو حذف شوند. البته این امنیت بیشتر در مورد کلیدواژه‌های انگلیسی ست. فارسی اگر جستجو کنی، فایده چندانی ندارد.
فضای وب فارسی ناامن است. شایعه و دروغ، تصاویر جنسی، خشونت بی‌قید، تبلیغات بی‌تناسب و... بدون هیچ فیلتری در دسترس هستند. والدین از این که کودک‌شان چیزی را در سایت‌های فارسی جستجو کند، بیشتر نگرانند تا انگلیسی. از آن طرف درگاه‌های مفیدی که می‌توانستند فضایی سالم برای استفاده بچه‌ها ایجاد کنند، فیلتر هستند! حالا باید انتخاب کنیم: کودک‌مان را از محتوای مناسب محروم کنیم و به دامان محتوای نامناسب بیندازیم... یا فیلترشکن نصب کنیم و کودک را وارد ناامن‌ترین نقاط دنیای وب کنیم.
واقعا راه دیگری وجود ندارد؟ مثلا هوشمند کردن فیلترینگ؟
یا ارتقاء کیفی وب فارسی؟
یا هر دو؟
فعلا که گرفتاریم وسط گزینه هیچکدام !
‌‌پ.ن. لازمه توضیح بدم که منظورم این نیست که تمام وب غیرفارسی گل و بلبل است و تمام وب فارسی افتضاح؛ یا متوجهید که طرح یک مشکل به معنای ضدیت با کل ماجرا نیست؟ انشالله که لازم نیست!😁 
نویسنده: منصوره مصطفی زاده
منبع صفحه motherlydays

http://www.banounews.ir/fa/News/560154/‎-گرفتاری-مادران-در-فضای-نا-امن-وب-فارسی!
بستن   چاپ