آریا بانو
هشدار به والدین، کودک خود را قربانی مدلینگ نکنید
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 15:08:48
آریا بانو - آسیه اناری روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه درباره صفحات اینستاگرامی که والدین با نام فرزندانشان وعکس های آن ها برای جذب مخاطب ایجاد می کنند گفت: اولین مسئله این است که والدین نمی دانند، کودک در دوره نوجوانی یا بزرگسالی با انتشار عکس ها و ابعاد خصوصی زندگیش در فضای مجازی چه احساسی خواهد داشت.
وی افزود:پدرها ومادرها گمان می کنند که با این کار ایجاد خاطره برای فرزندانشان می کنند، در صورتی که باید بدانیم صفحه تجاری با صفحه شخصی متفاوت است.لذا والدین از کودکانشان در این صفحات استفاده ابزاری می کنند.
وی تاکید کرد: زمانی که کودکان بزرگ شوند ممکن است نسبت به نقص حریم شخصیشان شاکی باشند و رضایت درونی نسبت به اینکه اطلاعات زندگیشان با جزئیات در اختیار دیگران قرار گرفته شده را نداشته باشند. 
این روانشناس در ادامه گفت: کودکان در گذر زمان در سنین نوجوانی و جوانی ممکن است در دام اعتماد به نفس پایین و یا اعتماد به نفس کاذب بیفتند و این رفتار باعث می شود از خود و هر آن چیزی که هستند فاصله بگیرند و دریک فضای بزرگسالانه ای رشد کنند که منجر به بلوغ زودرس آن ها شود.
وی اظهار کرد: والدین آگاه باشند، با مدل کردن کودکان آزادی آن ها را می گیرند. کودکی دوره رشد خلاقیت، بازی های بی هدف و آزادی های بیشتر است نه این که کودک را مجبور به چیزی که دوست داریم، کنیم.
این روانشناس درباره آسیب های مدلینگ در کودکی گفت: آسیب های متعددی از جمله بلوغ زودرس جنسی، عاطفی، هیجانی و اعتماد به نفس کاذب در آن ها ایجاد و باعث می شود کارهایی را انجام دهند که مناسب سن کودک نیست.
اناری افزود: از طرف دیگر ممکن است کودکان به سن نوجوانی برسند و دوستان و اطرافیانشان، عکس های دوران کودکی او را مسخره کنند و این امر سبب فاصله گرفتن فرد از گروه همسالان خود شود و یا مدام فکر کند که دیگران او را مورد تمسخر قرار می دهند.
این روانشناس تاکید کرد: والدین آگاه باشند شاید آن چیزی را که امروز خوب می دانند، کودکانمان آن را در آینده خوب ندانند. به فرزندانمان در هر سنی اجازه دهیم کارهای متناسب با آن زمان را انجام دهند و رشد کنند.
وی گفت: کودکانی که به هر دلیل اینفلوئنسر می شوند، در سن و جایگاه خود قرار ندارند که این امر منجر به فروپاشی شخصیت فرد در بزرگسالی می شود و کودک را ظاهر بین می کند و زندگی اش عمقی ندارد.
مدل کردن کودکان چه تاثیری برروی دیگران می گذارد؟
اناری گفت: ممکن است کودکان منبع مقایسه ای کودکان دیگر باشند. بیشترین تاثیر روی خود کودکانی است که مدل شده اند.کودکانی که درگیر نمایش هستند، از خود واقعیشان فاصله می گیرند.
این روانشناس اظهار کرد: والدین برای اینکه خودشان را مطرح کنند از کودکانشان استفاده ابزاری می کنند، که این نوعی کودک آزاری است و او را از سن واقعی جدا می کند.پدرها و مادرها در قبال آسیب های عاطفی، رفتاری، احساسی، جسمی و جنسی فرزندان خود مسئول هستند. 
وی در ادامه گفت: کودکان با دور شدن از سنین خود سبب رشد اجتماعی نادرست می شوند و در دوران نوجوانی رفتارهای پرخطری را از خود نشان می دهند و به افراد گوشه گیر و منزوی تبدیل می شوند.
اناری خاطر نشان کرد: طبق تحقیقاتی که انجام شده است، کودکانی که تبدیل به مدل های اینستاگرامی می شوند، کودکان غمگینی هستند و با همسالان خود مشکلات زیادی دارند.هدف های عمیق برای زندگیشان ندارند و برای آینده برنامه ریزی درازمدت ندارند.

http://www.banounews.ir/fa/News/559740/هشدار-به-والدین،-کودک-خود-را-قربانی-مدلینگ-نکنید
بستن   چاپ