آریا بانو
«ژاله صامتی» درخششی همچون ستاره
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 11:17:44
آریا بانو - دیالوگ نیوز/ شاید کمتر کسی همانند ژاله صامتی توانسته باشد از یک نقش ساده و کوتاه در یک سریال و فیلم سینمایی ، چنان کاراکتر تاثیرگذار و به‌یادماندنی خلق نماید ، که یادآوری حضورش، بیشتر از بازیگران نقش اول در ذهن سینما دوستان باقی بماند . او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنر است و همین روحیه تئاتری است که ارتباط تنگاتنگ او را با نقشی که در حال ایفای آن است، به نتیجه‌ای متمایز مبدل می‌سازد. اولین فعالیت هنری خود را با تئاتر در سال 1368 با نمایش کاکاسیاه در تئاتر شهر آغاز کرد اما با حضور کوتاهش در فیلم «دت یعنی دختر» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی بود که به سینما راه پیدا کرد و پس از آن در سال 1373 به عنوان بازیگر نقش اول فیلم «دشت ارغوانی» به کارگردانی نادر مقدس انتخاب شد. 
او تا آنجایی پیش رفت که برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر زن از جشن دنیای تصویر برای فیلم درخونگاه و برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم شهر برای فیلم《 در وجه حامل 》 شد. بهمن کامیار کارگردان فیلم 《در وجه حامل》 در مصاحبه‌ای و در توصیف تلاش‌های حیرت‌انگیز ژاله صامتی در نزدیک شدن به نقش ، از کوشش او برای کم کردن 18 کیلو از وزنش پرده برداشت و او را ستاره‌ای توصیف کرد که سینمای ایران خیلی از حضور او به درستی بهره نبرده و او را از معدود بازیگرانی دانست که هم به فیلم اضافه می کند و هم به کارگردان.
حضور چشمگیر و تاثیرگذارش در سریال 《زیر خاکی 》، یکی از به یادماندنی‌ترین زوج‌های تلویزیونی را به همراه پژمان جمشیدی با آن بده‌بستان‌های طنازانه در ذهن مخاطبان جاودان کرده است.او در لحظه لحظه بازی‌اش قابل باور است و اگر در لحظاتی تکنیک را به حس و حالش در اجرا اضافه می‌کند ، قرار است نمایشی جذاب‌تر از کاراکتر در آن سکانس به تصویر بکشد.
نوع میمیک، لحن، حرکات دست، نگاه و استایل حرکت، ایستادن و نشستن او در تک تک تجارب بازیگری‌اش، مصداق بارز زندگی است و هرگز با اغراق و درشت‌نمایی‌های بیهوده به دنبال حرکات اضافی برای بهتر دیده شدن در لنز دوربین نرفته است.
ژاله صامتی امروز در اوج پختگی و تجربه در سینما و تلویزیون و حتی تئاتر ، بازیگری منحصر به فرد ،خاص و تکرار ناشدنی است که حضورش در هر اثری می‌تواند فضای مورد نظر کارگردانش را به سطحی بالاتر ارتقا دهد .
ما زادروز این هنرمند فرهیخته را به ایشان و مخاطبان سینما و تئاتر تبریک می‌گوید.

http://www.banounews.ir/fa/News/557047/«ژاله-صامتی»-درخششی-همچون-ستاره
بستن   چاپ