آریا بانو
رشد 12 برابری ظرفیت نیروگاه‌های کشور
یکشنبه 15 فروردین 1400 - 9:27:34 AM
آریا بانو-

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور 42 سال پیش با وجود متخصصان خارجی تنها هفت هزار  و 24 مگاوات بود که این میزان می توانست بخشی از نیازهای برقی کشورمان را تامین کرده و بسیاری از نیازها در سایه نبود ظرفیت امکان پاسخ گویی نداشت.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و خروج متخصصان خارجی از صنعت نیروگاهی کشور، رفته رفته متخصصان و شرکت‌های داخلی صنعت برق، جای متخصصان و شرکت‌های خارجی را گرفتند و با توسعه ظرفیت‌های داخلی، روند رشد ظرفیت نیروگاهی کشور نیز شیب تندتری به خود گرفت.

علاوه بر جایگزینی متخصصان داخلی در صنعت نیروگاهی،  تلاش خوبی هم برای سرمایه گذاری در این بخش صورت گرفت.  

«رضا اردکانیان» وزیر نیروی دولت دوازدهم در نوزدهم بهمن ماه سال 99 در این باره گفته بود: در کشور سرمایه‌گذاری خوبی روی انرژی الکتریکی انجام شده و این موضوع حاکی از آن است که متناسب با سرمایه‌گذاری از درآمدهای نفتی برای ساخت نیروگاه‌ها در توسعه علم، دانش و طراحی هم کار شده است.

رشد ظرفیت منصوبه نیروگاهی در کشورمان درحالی اتفاق افتاده  که 42 سال پیش جمعیت کشور نزدیک به 40 درصد جمعیت کنونی بود، در حالی که اکنون این میزان 2.3 برابر شده است.

علاوه بر این رشد، ظرفیت نصب شده نیروگاهی در طول 42 سال با وجود تحریم هایی بوده که در سال‌های اخیر از شدت بیشتری برخودار شده با اینحال نتوانسته از عزم و اراده متخصصان داخلی برای توسعه کشور ذره‌ای کم کند و این تلاش و کوشش اکنون به مرحله‌ای رسیده که هم امکان طراحی و هم امکان ساخت نیروگاه در کشور فراهم شده است.

در همین رابطه وزیر نیرو گفته بود:‌ اکنون هم نیروگاه طراحی کرده و هم می‌سازیم.

ظرفیت نیروگاهی از همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های بلندخود را به سوی توسعه برداشت و از سال 1357 به طور متوسط سالانه یک هزار و 733 مگاوات به ظرفیت منصوبه نیروگاهی افزوده شدتا به رقم 60 هزار و 651 مگاوات در نیمه سال 1392 و هنگام روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رسید.

روند احداث نیروگاهی در دولت تدبیر و امید شتابی بیش از پیش به خود گرفت به گونه‌ای که در مردادماه سال 1392 که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد، ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به 69 هزار و 134 مگاوات رسیده بود.

این رقم در پایان سال 1392 به 70 هزار و 279 مگاوات، در پایان سال 1393 به 73 هزار و 160 مگاوات، در پایان سال 1394 به 74 هزار و 103 مگاوات، در پایان سال 1395 به 76 هزار و 428 مگاوات، در پایان سال 1396 به 78 هزار و 794 مگاوات، در پایان سال 1397 به 80 هزار و 467 مگاوات، در پایان سال 1398 به 83 هزار و 506 مگاوات رسید که نشان از تلاش این دولت برای توسعه صنعت نیروگاهی دارد.

براساس آمارهای منتشره از سوی وزارت نیرو درسال 1398 بیشترین ظرفیت جدید نیروگاه های حرارتی در دولت یازدهم و دوازدهم به میزان 2 هزار و 215 مگاوات احداث شده که در طول سال‌های گذشته بی سابقه بوده است.

ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشورمان تا پایان بهمن ماه امسال  به 85 هزار مگاوات رسید و در واقع با گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور با رشد 12 برابری از 7 هزار و 24 مگاوات در سال 1357 به 85 هزار مگاوات در بهمن ماه امسال  رسیده است.

این رشد 12 برابر ظرفیت نصب شده نیروگاهی درحالی است که جمعیت ایران از سال 1357 با جمعیتی حدود 35 میلیون نفر با رشدی 2.4 برابری به حدود 83 میلیون نفر رسیده است.

اردکانیان در این باره گفته: ظرفیت 85 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور در مقایسه با هفت هزار مگاوات سال 57 حاکی از یک دستاورد بزرگ است.

با نگاهی به عملکرد صنعت برق حرارتی در سال جاری حاکی از آن است که امسال یک هزار و 605 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده است و بهمن‌ماه امسال با راه‌اندازی واحد بخار نیروگاه سبلان ظرفیت نامی نیروگاه‌های حرارتی ایران به 68 هزار و 779 مگاوات رسیده است.

تاکنون 582 واحد تولید برق حرارتی در 129 نیروگاه کشور احداث شده و در حال حاضر تعداد واحدهای حرارتی تحت مالکیت بخش‌خصوصی و صنایع به 379 واحد و ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی تحت مالکیت بخش‌خصوصی به 46271 مگاوات رسیده است.

67 درصد از مجموع ظرفیت تولید برق حرارتی در اختیار بخش خصوصی است و تاکنون  یک هزار و 11مگاوات در راستای برنامه دوره اوج بار تابستان سال آینده به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است.

همچنین وزیر نیرو افزود: علاوه بر انرژی‌های متکی به سوخت‌های هیدروکربنی، در بخش تجدیدپذیرها هم 30 هزار مگاوات ظرفیت شناسایی شده برای ساخت نیروگاه‌های بادی داریم.

وی اظهار داشت: در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی هم در سال‌های اخیر کارهای خوبی شروع شده و اکنون ظرفیت نصب شده در این بخش‌ها نزدیک به 900 مگاوات است.

اکنون این رشد چشمگیر ظرفیت منصوبه نیروگاهی که حاصل تلاش متخصصان داخلی است می تواند همه نیازهای برقی کشور را پاسخگو باشد و ضمن برآورده کردن خواسته های داخلی به خارج از کشور هم صادر شود.

روندی که اکنون در کشور حاکم است و در سایه این رشد ظرفیت منصوبه، ارتباط الکتریکی کشورمان با تعدادی از کشورهای همسایه برقرار است و برق تولیدی مان در اختیار این کشورها قرار داشته و به خانه های آنان نور و روشنایی می‌دهد.

وزیر نیرو در این باره گفته بود: فعالیت‌های کشور در عرصه تولید زیاد است که هر سال انرژی بیشتری به بخش‌های مولد کشور عرضه می‌شود، علاوه بر این امکان صادرات هم وجود دارد.

اردکانیان یادآور شد: 40 سال پیش چنین شبکه‌ای وجود نداشت، اما اکنون با همه کشورهای همسایه ارتباط شبکه برق داریم، با برخی هم سنکرون شده‌ایم و برخی هم در دستور کار است.

«همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو نیز گفت: ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور در برهه کنونی 85 هزار مگاوات است که تا پایان دولت دوازدهم به 87 هزار مگاوات افزایش ‌خواهد یافت.


http://www.banounews.ir/fa/News/556940/رشد-12-برابری-ظرفیت-نیروگاه‌های-کشور
بستن   چاپ