آریا بانو
هرکس از هرجا عصبانی است به دولت ضربه می‌زند
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 09:07:04
آریا بانو - معاون اول رئیس جمهور گفت: متاسفانه در کشور هر کس از هر جا عصبانی است به دولت ضربه می‌زند اما ما به دلیل علاقه‌ای که به مردم و کشور داریم، نمی‌خواهیم بگذاریم این کشور و مردم بیشتر از این آسیب ببینند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: متاسفانه در کشور هر کس از هر جا عصبانی است به دولت ضربه می‌زند اما ما به دلیل علاقه‌ای که به مردم و کشور داریم، نمی‌خواهیم بگذاریم این کشور و مردم بیشتر از این آسیب ببینند. اسحاق جهانگیری عصر امروز در دیدار با نخبگان و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که ما با یک سری اشکالات ساختاری در جهت اداره کشور روبه رو هستیم. این اشکالات می‌تواند هم اشکالاتی در قانون اساسی باشد وهم می‌تواند اشکالاتی باشد که در اثر مدیریت‌ها به وجودآمده باشد و هم می‌تواند مشکلاتی باشد که از گذشته وجود داشته و حالا به دلیل عدم رسیدگی پیچیده شده‌اند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در خصوص اقتصاد ایران، از بعد از پیروزی انقلاب گفته می‌شد مشکلات اقتصاد ما به دلیل دولتی بودن و اتکا شدید به نفت است و گفته می‌شد در نتیجه این مشکلات اقتصاد ایران هرگز رشد مناسبی نداشته است. همواره گفته می‌شد ما باید در اقتصاد به دنبال یک سری اصلاحات ساختاری جدی باشیم. در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی، برخی اقدامات باعث شد اقتصاد دولتی‌تر شود. در دولت آقای خاتمی قرار شد تا یک سری اصلاحات ساختاری شکل گیرد و به سمت کوچک‌سازی دولت و تقویت بخش خصوصی حرکت شد. در آن زمان در دولت بحث نوسازی صنایع نیز پیگیری می‌شد.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حکومت باید هم برای اداره برنامه‌های خود یک سری نظریات داشته باشد و هم متناسب با آن‌ها یک سری اصلاحات انجام دهد، افزود: در برنامه سوم توسعه، قرار شد دولت کوچک‌ شود. ما به عنوان حکومت گاهی اوقات نمی‌خواهیم تبعات یک تصمیم جدی را بپذیریم. ما اگر می‌خواهیم بخش خصوصی تقویت شود، باید بپذیریم این بخش نیاز به احترام و امنیت دارد. اگر پذیرفتیم اداره حکومت به حزب نیاز دارد، باید بپذیریم این احزاب نیاز به قدرت دارند و به منظور قدرت‌گیری تشکیل شده‌اند. ما نمی‌توانیم همه چیز را بدون تحمل تبعات آن بخواهیم.
جهانگیری خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که هر گروهی فکر می‌کند برای ایجاد یک قدرت بزرگ برای ایران، بهترین روش، روش خودش است و به یک روش اجماعی تن نمی‌دهد. همه خواستار یک ایران قوی هستیم و برای رسیدن به این خواسته ما باید دولت و جامعه قوی و کارآمدی داشته باشیم. جامعه‌ای می‌تواند قوی باشد که بتواند سرنوشت خود را انتخاب کند و در یک انتخابات مشارکت‌جویانه حضور داشته باشد. از دل چنین جامعه‌ای یک دولت قوی و از دل یک دولت قوی یک ایران قوی به وجود خواهد آمد.
وی تصریح کرد: مردم دولت یازدهم را در شرایطی انتخاب کردند که ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داشت. لیبی یکی از کشورهایی است که در ذیل فصل هفتم این منشور قرار گرفت و ما سرنوشت آن را دیدیم. در آن زمان نیز کسانی که دلسوز ایران بودند، دولتی را می‌خواستند که ایران را از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل دربیاورد و این دولت توانست با گفت‌وگو این کار را انجام دهد و باعث پیشرفت ایران شود. عده‌ای در داخل و خارج به خاطر این موفقیت کشور ناراحت شدند و سعی در تخریب آن داشتند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: اسرائیل و عربستان از دشمنانی هستند که خواهان شکست ما هستند و در آمریکا نیز ترامپ از برجام خارج شد. در مجلس نیز عده‌ای برجام را آتش زدند و خواستار خروج ایران از برجام شدند اما دولت در برابر این خواسته ایستاد. روسیه، چین و اروپا نیز به لحاظ سیاسی خیلی در خصوص برجام همکاری کردند و به هیچ کدام از قطعنامه‌هایی که ترامپ بر علیه ما در شورای امنیت مطرح می‌کرد، رای ندادند. اما به لحاظ عملیاتی هیچ کدام یک قدم در جهت حفظ برجام برنداشتند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه ایران امروز به نقطه‌ای رسیده است که آمریکا به شکست خود در فشار حداکثری علیه ایران اذعان می‌کند، بیان کرد: امروز همه کسانی که مخالف برجام بودند، خواستار حفظ آن هستند. من فکر می‌کنم دولت خوب عمل کرد و نگذاشت زندگی مردم دچار فروپاشی شود. تا این لحظه اولویت ما این بودکه اجازه ندهیم در کشور قحطی شود.
وی اظهار کرد: عده‌ای به دولت اتهام می‌زنند و طوری ژست می‌گیرند که انگار خود سابقه بسیار درخشانی دارند، در حالیکه بسیاری از این افراد در دوران مدیریت خود در یک سازمان، آن سازمان را به اوج فساد و بی‌قانونی رساندند. افرادی هستند که دولت را به خستگی متهم می‌کنند. خب شما که خسته نیستید، چه گره‌ای از زندگی مردم باز کردید؟
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما نباید مایوس شویم. کشور ما ظرفیت‌های بسیاری دارد. ما باید پله پله جلو رویم. باید مقاومت کنیم و تلاش کنیم و بدانیم امروز ما با سال 92 متفاوت است. در آن زمان کدام جریان می‌توانست در آن فضای امنیتی یک کار سیاسی انجام دهد؟ ما باید تلاش کنیم به دستاوردهای بیشتری هم برسیم.
جهانگیری با بیان اینکه رهبری در خصوص انتخابات بر این تاکید داشتند که انتخابات یک فرصت برای قدرت‌نمایی ایران است، خاطرنشان کرد: ما نباید این فرصت را از دست دهیم که بعدا حسرت آن را بخوریم. ما حتما باید از الان فعال شویم و پیگیری کنیم که یک انتخابات پرشور و رقابتی برگزار در کشور شود. گروه‌های مختلف باید کاندیدای خود را داشته باشند. دولت به دنبال برگزاری چنین انتخاباتی است تا یک بار دیگر اقتدار به ایران بازگردد و کشور بتواند به پشتوانه ایران به پشت میز مذاکره بنشیند و مسائل خود را مطرح کند.
وی با اشاره به وجود مشکلات حاشیه‌نشینی مشهد، گفت: خوشبختانه امروزه دولت‌ بانک‌های اطلاعاتی خوبی دارد و اگر ما واقعا به دنبال حل مسئله فقر هستیم، باید از این بانک‌های اطلاعاتی استفاده کنیم‌. ما در این کشور با وجود منابع زیاد، فقر زیادی هم داریم. ما امروزه می‌دانیم چه تعداد خانواده در کشور داریم که هیچ شاغلی در آن‌ها وجود ندارد. ما حدود 12 میلیون حاشیه‌نشین داریم که بیش از یک میلیون آنان در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند و برخی از اینان حتی در تامین نیازهای اولیه خود مشکل دارند.
جهانگیری درخصوص انتخابات شوراها گفت: برای انتخابات شوراها نیز ما می‌خواهیم افرادی که هیچ مشکلی برای حضور در این عرصه ندارند، بدون هیچ مانعی بتوانند در این انتخابات ثبت نام کنند و دولت این مسئله را مد نظر دارد.
وی با اشاره به مشکلات جوانان بیان کرد: در اوایل کرونا ما دغدغه تامین اولیه‌ها را در زمینه مبارزه با کرونا داشتیم. اما جوانان ما در این عرصه معجزه کردند. ما امروز علاوه بر تامین نیاز داخل، ونتیلاتور به خارج صادر می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم از جوانان حمایت‌های لازم را به عمل آوریم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات زنان در کشور، تصریح کرد: زنان در کشور ما توانسته‌اند موفقیت‌های بسیاری را به دست آورند. تا کنون در بسیاری از مناصب زنان توانسته‌اند از مردان بهتر مدیریت کنند. ما در این دولت تصویب کردیم 30 درصد مناصب مدیریتی در دولت به زنان اختصاص یابد، سال گذشته طبق آمار 26 درصد مناصب مدیریتی ما به زنان اختصاص یافته بود و امیدواریم تا پایان دولت این رقم به همان 30 درصدی که تصویب شده بود، برسد.
جهانگیری در خصوص مشکلات رسانه‌ها نیز در این نشست بیان کرد: من با مشکلات رسانه‌ها آشنا هستم. در دوران کرونا، پس از مشاغل خدماتی، هنرمندان و اصحاب رسانه بیشترین آسیب را دیدند. ما با وجود تمام مشکلات سعی در خدمت به این گروه‌ها داریم. در سال گذشته ما بالاترین میزان پرداختی به بازنشستگان و معلمان و کارمندان دولت را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم. هر کدام از این اعداد با قبل اصلا قابل مقایسه نیست. متاسفانه در کشور هر کس از هر جا عصبانی است به دولت ضربه می‌زند اما ما به دلیل علاقه‌ای که به مردم و کشور داریم، نمی‌خواهیم بگذاریم این کشور و مردم بیشتر از این آسیب ببینند.
منبع: ایسنا

http://www.banounews.ir/fa/News/556925/هرکس-از-هرجا-عصبانی-است-به-دولت-ضربه-می‌زند
بستن   چاپ