آریا بانو
اولین نمایشگاه کتاب ایران در الجزایر زیر سایه کرونا برگزار شد
شنبه 14 فروردين 1400 - 21:58:04
آریا بانو - مهر /نخستین نمایشگاه داخلی کتاب در الجزایر زیر سایه کرونا برگزار شد. ناشران الجزایری که از شیوع کرونا ضرر چشمگیری کرده بودند در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و به ارائه محصولات خود پرداختند.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه - رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر: شیوع ویروس کرونا در بیش از یک سال گذشته در جوامع مختلف پیامدهای منفی بسیار بر اوضاع و فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها داشته است. کشور آفریقایی الجزایر هم از این تاثیرات برکنار نبوده است. هرچند این سرزمین همچون سایر مناطق قاره سیاه در وضعیت بسیار حاد و بحرانی کوویدو 19 به سر نبرده و هیچگاه شیوع این بیماری به حد کشورهای اروپایی همسایه (فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) نرسیده است؛ ولی در عین حال، الجزایر در بین کشورهای آفریقایی صدرنشین این بیماری به شمار می‌رفته است.
در پرتو این وضعیت وبا تمهیدات سخت گیرانه‌ای که دولت الجزایر جهت کنترل بیماری و جلوگیری از شیوع گسترده آن به کار گرفت، تمامی آموزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، اماکن عمومی، سینماها و… تعطیل و فعالیت‌های فرهنگی در رکود کامل قرار گرفت. از جمله فعلیت‌های تعطیل شده، بازار چاپ و نشر و عرضه کتاب و محصولات فرهنگی در این کشور است. نمایشگاه بین المللی کتاب الجزایر که هرسال در اواخر ماه اکتبر برگزار می‌شد، تعطیل و به فضای مجازی منتقل شد، انتشاراتی‌ها از چاپ و نشر کتاب دست کشیدند و بازارشان از رونق افتاد.
در تازه ترین رویداد و همزمان با کاهش خطر این بیماری، در دهه آخر اسفند ماه 99 (مارس 2021) و با رعایت کامل تمهیدات و پروتکل‌های بهداشتی اولین نمایشگاه داخلی کتاب الجزایر، با شعار «کتاب زندگی است» در محل دائمی نمایشگاه‌های این کشور با حضور خانم ملیکه بن دوده وزیر فرهنگ الجزایر افتتاح شد و به مدت 10 روز به فعالیت پرداخت.
در این نمایشگاه 216 ناشر الجزایری در قالب 139 غرفه به عرضه کتاب و محصولات فرهنگی خود پرداختند. رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر با حضور در این نمایشگاه و بازدید از غرفه‌های مختلف با جمعی از ناشران از جمله مسئول موسسه ملی ناشران الجزایر، دیدار و با آنها پیرامون وضعیت نشر، بازار کتاب و همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.
بنا به گفته مسئول موسسه ملی ناشران، در سال‌های گذشته و قبل از شیوع بیماری، سالانه حدود پنج هزار عنوان کتاب از سوی ناشران دولتی، مراکز علمی و دانشگاهی و موسسات فرهنگی در الجزایر منتشر می‌شده است، ولی در سال جاری به علت شیوع بیماری و عدم امکان عرضه و توزیع کتاب، رکود کامل بر این بخش از فرهنگ حاکم بوده، سبب بیکاری دست اندر کاران چاپ و نشر شده است.
وی که در سال‌های گذشته در نمایشگاه بین المللی کتاب و نمایشگاه قرآن در تهران حضور یافته بود، با تحسین وضعیت کتاب و فرهنگ در کشورمان، اهتمام مردم و مسئولان ایران را به مسائل علمی و فرهنگی و تولید کتاب ستود و آن را باعث تحرک و نشاط جامعه ایرانی دانست.
ناشر دیگری ضمن گلایه از وضع موجود بازار کتاب، گفت: در سال گذشته تنها دو عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده است.
یادآور می‌شود که بر اساس اظهارات دست اندرکاران چاپ و نشر بین 800 تا 1000 پرونده ثبت شده انتشاراتی در الجزایر وجود دارد، ولی در عمل شمار انتشاراتی‌های فعال بسیار پایین‌تر است. شمار موسسات نشر شرکت کننده در اولین نمایشگاه داخلی کتاب الجزایر در سال 2021 بنا به نوشته مطبوعات 216 موسسه بوده است که در 139 غزفه سازماندهی شده بودند.
گران شدن کاغذ و سایر ملزومات چاپ ونشر و در نتیجه بالا رفتن قیمت کتاب، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وکاهش در آمدهای مردم در سایه بیکاری و بحران بیماری کرونا از عوامل کسادی بازار کتاب در شرایط فعلی به شمار می‌رود. ترس از مبتلا شدن به این بیماری هم از شمار بازدید کنندگان از نمایشگاه کتاب کاسته بود. کتاب‌های دینی، کمک آموزشی، ادبیات و کودکان در صدر کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه به شمار می‌رفت.

http://www.banounews.ir/fa/News/556697/اولین-نمایشگاه-کتاب-ایران-در-الجزایر-زیر-سایه-کرونا-برگزار-شد
بستن   چاپ