آریا بانو
نوشتن داستان مثل ساخت فیلم نیاز به برنامه‌ریزی دارد/ از اعماق قلب بنویسید
پنجشنبه 5 فروردين 1400 - 18:22:13
آریا بانو - خبرگزاری کتاب ایران /مجله ادبی «لیترری ‌هاب» به بهانه چاپ این کتاب مصاحبه‌ای با جویس کارول اوتس کرده است که محتوای مصاحبه نوعی آموزش و توصیه به نویسندگان جوان است.
به نقل از لیت‌هاب، جویس کارول اوتس نویسنده مشهور آمریکایی در حافظه معاصر این کشور جایگاه ویژه‌ای برای نوشتن داستان‌های کوتاه و بلند بسیاری دارد و تقریباً یکی از پرکارترین نویسندگان عصر معاصر این کشور محسوب می‌شود. شاعر و نویسنده معاصر آمریکا امسال توانست جایزه 200هزار یورویی سینه دل دوکای فرانسه را کسب کند و پیش از این جایزه نیز ده‌ها جایزه ادبی از جمله جایزه کتاب ملی آمریکا را در کارنامه خود دارد.
اوتس در کنار نوشتن رمان‌ها و داستان‌های کوتاه و بلند جایگاه خاصی در میان شاعران انگلیسی زبان دارد و «مالیخولیای آمریکایی» آخرین مجموعه‌ شعری است که از این نویسنده ماه فوریه سال جاری وارد بازار کتاب آمریکا شد. مجله ادبی «لیترری ‌هاب» به بهانه چاپ این کتاب مصاحبه‌ای با اوتس کرده است که محتوای مصاحبه نوعی آموزش و توصیه به نویسندگان جوان است:
دوست دارید بیشتر چه کسی کتاب‌ها و داستان‌های شما را بخواند؟
کتاب‌های ما اغلب توسط کسانی خوانده و دوست داشته می‌شوند که قابل تصور نیست. این البته امیدواری هر نویسنده است. رسیدن نامه‌ از سوی خوانندگان داستان‌هایم همیشه خوب و خوشایند بوده ولی شعرهایم را دوست دارم شاعران دیگر بخوانند و درباره آن نظر دهند.
چه زمان از روز عادت دارید بنویسید؟
هر روز هفت صبح از خواب بیدار و تا ساعاتی از روز می‌نویسم. البته در دوره قرنطینه این عادت تقریباً به هم خورده است. معمولاً عصرها دوست دارم به جای نوشتن مطالعه کنم و شب نیز فیلم‌ سینمایی -معمولاً یک فیلم کلاسیک- تماشا می‌کنم. قبل از خواب هم مطالعه می‌کنم. خیلی به برنامه ریزی رسمی و تکراری اعتقاد ندارم؛ چون نوشتن هر زمانی ممکن است.
با مشکلاتی که معمولاً نویسنده‌ها از آن حرف می‌زنند چطور کنار می‌آیید؟
خب این مشکلات که می‌گویید همیشگی نیستند و در بین همه متفاوت است. به طور معمولاً هر نویسنده‌ای باید قبل از نوشتن به موضوع کار خود فکر کند و بدون فکر نمی‌شود نوشت. به رویاها و واقعیات فکر کند و یادداشت بردارد و طرح کلی داستان را قبل از ورود به جزئیات بنویسد. قبل از ساخت یک فیلم سینمایی همه این کارها انجام می‌شود و نوشتن یک کتاب داستان نیز دقیقاً شبیه ساخت یک فیلم است. همه چیز باید از قبل حساب شده برنامه‌ریزی شود.
از خواندن چه کتابی هیچ وقت سیر نمی‌شوید؟
بارها مجموعه شعرهای امیلی دیکینسون، داستان‌های فالکنر، همینگوی، جیمز جویس، چخوف و لارنس را می‌خوانم.
به غیر از نویسندگی به کدام هنر بیشتر علاقه دارید؟
ممکن است هنر عکاسی و نقاشی.
بهترین توصیه‌ای که به جوان‌ترها برای نوشتن دارید.
هر چیزی که در دل دارند، بنویسند.
اولین کتابی که عاشقش شدید.
آلیس در سرزمین عجایب لوئیس کارول. 
کتابی که نخوانده‌اید و دوست دارید بخوانید؟
تا پیش از قرنطینه همیشه دوست داشتم جنگ و صلح تولستوی را تمام کنم؛ ولی تاکنون هرگز موفق نشدم. این کتاب بارها ارزش خواندن دارد.
آیا کتابی وجود دارد که آرزو می‌کردید شما می‌نوشتید؟
خب اگر این سوال جدی باشد، دوست داشتم آثاری شبیه کارهای شکسپیر و شاید داستان‌های کافکا نوشته بودم.

http://www.banounews.ir/fa/News/551574/نوشتن-داستان-مثل-ساخت-فیلم-نیاز-به-برنامه‌ریزی-دارد--از-اعماق-قلب-بنویسید
بستن   چاپ