آریا بانو
حواشی و آشفتگی در تلویزیون با سانسور سریال پلیسی و سیاسی «گاندو»
پنجشنبه 5 فروردين 1400 - 15:17:19
آریا بانو - خبرآنلاین / سریال «گاندو 2» که خیلی ناگهانی به جای سریال طنز «بوتیمار» در کنداکتور پخش شبکه سه قرار گرفته بود، خیلی زود حاشیه‌هایی شبیه به فصل یک سریال ایجاد کرده است.
 با یک سریال امنیتی جاسوسی طرفیم که بر اساس آنچه در ابتدایش نمایش داده می‌شود، بر اساس ماجرایی واقعی تولید شده است. اشاره‌هایی که در این سریال به چشم می‌خورد و جنجال‌های رسانه‌ای که پس از پخش آن به پا می‌شود، چه هدفی را دنبال می‌کند؟
وقتی «گاندو 2» جای «بوتیمار» شبکه سه را می‌گیرد
معمولا در ایام نوروز سریال‌هایی با محتوای طنز پخش می‌شود. امسال با توجه به شرایطی که شیوع کرونا به وجود آورده بود، گمان بر این بود که این روند به شکلی مضاعفی ادامه پیدا کند. شبکه سه سیما نیز در کنداکتور نوروزی خود سریالی به نام «بوتیمار» با حضور بازیگران مشهور طنز داشت که چند روز مانده به نوروز جایش را به «گاندو 2» یا همان «لوتی» داد.
روزنامه جوان در این باره نوشته است: «با پخش این سریال امنیتی، شبکه 3 سیما برخلاف روال رایج در اعیاد که سریال‌های کمدی و طنز از تلویزیون پخش می‌شود، یک مجموعه داستانی با موضوع جدی و امنیتی را روی آنتن می‌برد.»
اینکه چرا به ناگهان کنداکتور نوروزی تغییر می‌کند و این سریال خاص جای یک سریال کمدی را می‌گیرد، پرسش برانگیز است و حالا با حاشیه‌های تازه سریال این پرسش‌ها پررنگ‌تر شده‌اند.
«صابونچی»، سانسور و آشفتگی در مدیریت
حاشیه تازه سریال گاندو با پخش قسمت پنجم این سریال و ماجرای سانسور آن بالا گرفت. در این میان برخی خبرگزاری‌ها مدعی شدند صدا و سیما از طرف دولت برای سانسور قستمی از سریال تحت فشار بوده است. خبری که خیلی زود تکذیب و بنا به گفته خبرنگار فارس «حذف بخشی از دیالوگ قسمت 5 سریال گاندو ربطی به فشار دولت نداشته و این حذفیات جمع‌بندی عوامل سریال بوده است.»
به نظر می‌رسد که تصمیم برای سانسور این سریال در بخش ارشد مدیریتی سازمان صدا و سیما گرفته شده است اما در شبکه سه در بر پاشنه دیگری می‌چرخد و قصد داشته‌اند پیکان را به سوی دولت نشانه روند و جریان رسانه‌ای که درباره فشار دولت برای سانسور سریال راه افتاد نیز به همین منظور بود. این‌که بخش سانسور شده به راحتی و سرعت سر از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی درآورده است، این‌ گمانه‌ را تقویت و آشفتگی مدیریتی را تایید می‌کند.
در فصل اول سریال هم ادعای سانسور «گاندو» تحت فشار دولت مطرح شد که حسام‌الدین آشنا در واکنش به آن در توییتر نوشته بود: «اگر چنین چیزی صحت دارد، صداوسیما آن را اعلام کند و اگر صحت ندارد رسما آن‌ را تکذیب کند.»
البته که حاشیه‌های سریال به این ماجرا محدود نیست و برای نمونه در آن یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای «صابونچی» نام دارد. نامی که به اسامی دو تیم مذاکره کننده هسته‌ای یعنی عراقچی و روانچی شباهت دارد.
این تشابه در نامگذاری و فضاسازی در فضای مجازی باعث واکنش‌هایی شد. جلال برزگر، خبرنگار در این باره نوشته است: «متین‌تر و نجیب‌تر و امین و حرفه‌ای‌تر از عراقچی هم مگر دارد این نظام؟ سریال‌سازی را پلشت و آلوده کردید یک بخش کار است. بخش دیگر این که عاقبت خدمت را طوری تصویر می‌کند که کسی دیگر میل خدمت نکند.»

آریا بانو


محمدجواد ظریف هم که پیش از این از «گاندو»سازان گلایه کرده بود، کلیپی در اینستاگرام منتشر کرد که به نظر می‌رسد واکنشی به این سریال است.
تذکر هم چاره‌ساز نشد
فصل اول سریال «گاندو» هم حاشیه‌های این چنین کم نداشت. آنجا هم اهانت به وزارت خارجه و شخص وزیر باعث شد ظریف نامه‌ای درباره این سریال خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال و درخواست کناره گیری خودش از وزارت خارجه را مطرح کند.
حتی محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه ای در توئیتی از دلگیر شدن سردار سلیمانی از سریال گاندو خبر داده بود.
او در این باره نوشت: «حالا که نهادهای نظام از جمله سپاه، از ظریف حمایت کرده اند، این خبر ناگفته را بگویم که 2-3 هفته پیش سرلشکر سلیمانی دلگیری‌اش را از سریال گاندو بیان کرده بود. باید منتظر واکنش گاندوسازان ماند.»
علی ربیعی سخنگوی دولت هم در این باره گفته بود: « این سریال جایگاه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را تنزل داده‌اند و یا اینکه با وزارت امور خارجه که خط مقدم جبهه مبارزه با دشمنان ما است، برخورد بسیار بدی کرده اند. در این سریال با وزارت اطلاعات که از کشور صیانت می‌کند نیز برخورد بدی صورت گرفته است و تلاش شده عده‌ای را ارزشی نشان دهند و عده‌ای دیگر را کسانی که نفوذپذیر، نفوذپرور و غرب گرا و وابسته هستند، معرفی کنند.»
در نهایت به نظر می‌رسد که تذکر دولت و تمام این رویدادها تاثیری بر ادامه مسیر پیشین نداشته است و «لوتی» نیز جا پا جای «گاندو» گذاشته است.

http://www.banounews.ir/fa/News/551482/حواشی-و-آشفتگی-در-تلویزیون-با-سانسور-سریال-پلیسی-و-سیاسی-«گاندو»
بستن   چاپ